تشدید نظارت بر تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در شهرستان مشهد
تشدید نظارت بر تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در شهرستان مشهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در اراضی روستای شهید شعبانی (حسن خردو) ۱۰ مورد قلع‌وقمع بنا و ۴۷ مورد تخریب دیوارکشی قطعات جمعاً در عرصه ۱۲ هکتار با هماهنگی شورای صیانت توسط این مدیریت انجام گردید.

 به گزارش اختر شرق؛ سعید خوش قامت معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با تأکید بر اینکه بی‌اطلاعی و جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری افراد نیست، خاطرنشان کرد: با نظارت و رصد و پایش اراضی زراعی و باغی شهرستان توسط اکیپ‌های گشتی و یا گزارش‌های مردمی از طریق تماس با سامانه ۱۳۱ هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در مراحل اولیه شناسایی خواهد گردید و در بسیاری از موارد در مراحل اولیه تخریب بیشتر اراضی زراعی و باغی صورت گرفته است.

خوش قامت با اشاره به اینکه حفاظت از زمین‌های کشاورزی یک مسئولیت اجتماعی برای تک‌تک افراد است، ابراز کرد: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به معنی مرگ تدریجی کشاورزی می‌باشد ازاین‌رو قانون‌گذار وفق مادتین ۳ و ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها هرگونه برداشت شن، ماسه، حصار و دیوارکشی و یا هرگونه ساخت‌وساز که بدون اخذ مجوزهای قانونی انجام پذیرد را غیرمجاز اعلام کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با تأکید بر الزام اخذ مجوزهای لازم از مدیریت جهاد کشاورزی، گفت: به‌منظور انجام هرگونه تغییر در اراضی زراعی و باغی تحت تملک اشخاص وفق مادتین ۱۰ و ماده ۳ قانون موصوف تخلف بوده و متخلفین محکوم‌به قلع‌وقمع مستحدثات احداثی و اعاده زمین به وضع اولیه خواهند شد.

وی ادامه داد: محکومیت به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی مورد تعرض و تخریب از مواردی است که قانون‌گذار آن را در متن قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها لحاظ و قضات دستگاه قضایی به‌منظور تأدیب تعدی گران به زمین آن زا اعمال می‌کنند.

خوش قامت بابیان اینکه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی منجر به کاهش تولید، کاهش درآمد، مهاجرت، تهدید امنیت غذایی و فقر غذایی نسل‌های آینده می‌شود، عنوان کرد: با تغییر کاربری غیرمجاز در هر هکتار زمین کشاورزی امنیت غذای ۲۰ نفر به خطر می‌افتد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ضمن تشکر از بهره‌برداران بخش کشاورزی به دلیل توجه و رعایت قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، از عموم مردم درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک در زمین‌های کشاورزی یا باغ‌ها مراتب را به تلفن گویای سامانه ۱۳۱ اطلاع و گزارش دهند. در هر زمینی می‌توان ساخت‌وساز کرد اما در هر زمینی نمی‌توان کشاورزی کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 118