بیش از ۴۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد
بیش از ۴۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان خراسان رضوی خریداری شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: از هفتم خرداد ماه تاکنون ۴۵۷ هزار و ۲۴۶ تن گندم به نرخ‌های تضمینی و توافقی از کشاورزان این استان خریداری شده که اهداف تعیین شده در این زمینه را محقق کرده است.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایرنا؛ علی رسولیان در نشست مربوط به خرید تضمینی گندم با تاکید بر ضرورت یکسان‌سازی نرخ آرد، گفت: چند نرخی بودن آرد مشکلاتی را برای فعالیت این بخش و کنترل و نظارت آن ایجاد می‌کند.

وی از مسئولان اداره کل غله، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات آردسازی استان‌های خراسان خواست یک گروه کارشناسی تشکیل و پیشنهادات خود برای اصلاح نرخ آرد را ارائه دهند.

تشریح وضعیت خرید گندم و کلزا در استان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: متوسط بارندگی استان در سال زراعی گذشته معادل ۳۲۲.۲ میلیمتر و متوسط بارندگی استان در سال جاری معادل ۲۹۶.۲ میلیمتر بوده که ۸.۶ درصد کاهش یافته است.

حمیدرضا نوری با بیان این مطلب که همچنین متوسط دمای هوای استان در سال زراعی گذشته معادل ۱۶.۲ درجه سلسیوس و در سال زراعی جاری معادل ۱۶.۴ درصد بوده که سه درصد کاهش داشته است، عنوان کرد: در سال جاری ۳۰۳ هزار و ۹۰ هکتار از زمین‌های خراسان رضوی زیر کشت گندم بود که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشت.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه امسال هفت هزار و ۵۸ هکتار از زمین‌های این استان زیر کشت دانه روغنی کلزا بود که نسبت به سال گذشته ۹۵ درصد افزایش یافت، خاطرنشان کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان طی سال جاری به دلیل شرایط نزولات جوی با کمی تاخیر و از هفتم خرداد ماه آغاز شد.

نوری با بیان اینکه تاکنون ۴۳۷ هزار و ۶۶۷ تن گندم با نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال از ۲۱ هزار و ۲۴۶ کشاورز توسط ۵۳ مرکز خرید و ۲۰۰ عامل خرید در این استان خریداری شده است، گفت: ارزش کل خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۱۰ هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد و میزان خرید گندم نیز ۱۲.۸ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با بیان این مطلب که خرید دانه روغنی کلزا از کشاورزان این استان نیز در سال جاری از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شد و تا پایان مرداد ماه ادامه داشت، عنوان کرد: در این مدت هشت هزار و ۹۹۷ تن کلزا از ۸۴۱ کشاورز به نرخ تضمینی هر کیلوگرم ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال توسط ۱۵ مرکز خرید و ۳۰ عامل خرید خریداری شد.

نوری گفت: ارزش کل میزان خرید تضمینی کلزا از کشاورزان این استان در سال جاری ۴۱۴ میلیارد ریال بود در حالی که سال گذشته هفت هزار ۴۸۶ تن کلزا به ارزش ۲۵۲ میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شد.

افزایش سن زدگی و رطوبت گندم

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی درباره آمار مقایسه‌ای کیفیت گندم در سال جاری مطرح کرد: امسال ۸.۲۶ درصد رطوبت و ۳۴ درصد سن زدگی گندم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی به روز نبودن سامانه پهنه بندی، تاخیر در پرداخت وجوه کشاورزان، اختلالات اینترنتی، کمبود نیروی مستخدم رسمی، کمبود کمباین در استان و تاخیر در ورود کمباین‌های غیربومی را از مشکلات خرید تضمینی گندم در این استان ذکر کرد.

وی افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود آن‌ها را از دیگر مشکلات در خرید تضمینی گندم دانست و ادامه داد: این امر باعث ورود فعالان حوزه دام به خرید گندم از کشاورزان و خروج گندم از چرخه مصرف انسانی خواهد شد که باید تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.

نوری گفت: از خرداد ماه تاکنون ۱۹ هزار و ۵۷۹ تن گندم به صورت توافقی توسط هفت مرکز از کشاورزان استان خریداری شده است.

ضرورت اصلاح قیمت محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تعیین سیاست‌های قیمتی می‌تواند در جهت‌گیری کشاورزان بسیار موثر باشد.

محمدرضا اورانی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی در سال جاری افزود: قیمت انواع سموم مبارزه با آفات و بیماری‌ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت ماشین آلات کشاورزی و قطعات آن‌ها نیز افزایش بسیار داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، آنچه می‌تواند تولید در مزرعه را پایدار نگه دارد، قیمت‌گذاری منطقی محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد: با تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح ترکیب شورای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و عضویت نمایندگان کشاورزان در این شورا، قیمت‌گذاری محصولات تولیدی این بخش نیز واقعی شود.

اورانی با بیان این مطلب که امسال ۱۲۶ هزار هکتار زیرکشت آبی گندم و ۱۴۲ هزار هکتار زیرکشت دیم گندم، ۱۲۵ هزار هکتار زیرکشت آبی جو و ۴۰ هزار هکتار زیرکشت دیم جو رفت، عنوان کرد: هدف‌گذاری امسال استان در گندم، خرید ۶۰۰ هزار تن بود اما تکلیفی که وزارت جهاد کشاورزی برای خراسان رضوی تعیین کرد خرید ۴۳۶ هزار و ۴۰۰ تن گندم بود که استان تکلیف خود در این خصوص را به انجام رسانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، تغییر سایز الک، توقف بارندگی در خرداد ماه، قیمت خرید جو و سوق یافتن بخشی از گندم به سوی مصرف کارخانجات دام و طیور به دلیل کمبود نهاده دامی را از دلایلی برشمرد که هدفگذاری استان در خرید تضمینی گندم طی سال جاری را محقق نکرد.

افزایش هزینه‌های تولید آرد

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی کارخانجات آردسازی استان‌های خراسان نیز در این نشست گفت: افزایش ۳۶ درصدی سن زدگی گندم در سال جاری هزینه‌های کارخانه‌های آرد را برای ارتقای کیفیت این محصول افزایش داد.

محمد سپانلو افزود: از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل آرد برای واحدهای تولیدی آردسازی نیز در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر شده و افزایش هزینه‌های دستمزد کارگران، نرخ کیسه آرد و سایر بخش‌ها را نیز نباید از نظر دور داشت.

وی با بیان اینکه نرخ آرد دو سال است که تغییری نداشته است، از دولت خواست قیمت مصوب آرد را به تناسب تورم و هزینه‌های موجود مدنظر قرار دهد یا دستکم از برخی هزینه‌های سربار تولیدکنندگان این بخش بکاهد تا کمکی به روند تولید شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2