بیش از ۴۳ هزار تن خربزه از مزارع شهرستان مشهد برداشت شد
بیش از ۴۳ هزار تن خربزه از مزارع شهرستان مشهد برداشت شد

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: سطح زیر کشت خربزه در شهرستان مشهد دو هزار و ۸۵۰ هکتار می‌باشد که عمدتا در بخش رضویه کشت گردیده است.

به گزارش اختر شرق؛ امید طهماسبی زاده در این باره با بیان اینکه شهرستان مشهد از نظر سطح زیر کشت و تولید این محصول رتبه سوم استان خراسان رضوی را از آن خود کرده است، تصریح کرد: به ازای هر هکتار در طول دوره کاشت، داشت و برداشت به طور میانگین ۴۵ تا ۵۰ نفر در روز اشتغال ایجاد می‌شود و پیش‌بینی این است که امسال بیش از ۴۳ هزار تن خربزه از مزارع شهرستان مشهد برداشت و روانه بازار فروش در اقصی نقاط کشور شود.

وی افزود: برداشت خربزه در شهرستان مشهد از اواخر تیر ماه آغاز و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به کاهش مصرف سموم در شهرستان مشهد در راستای مبارزه با آفات و بیماری‌ها در سال زراعی جاری در برخی از مزارع خربزه شهرستان مشهد مبارزه بیولوژیک انجام شد، گفت: مبارزه با مگس خربزه که یکی از آفات مهم و عامل محدود کننده است بصورت IPM در مزرعه بکارگیری شده است.

طهماسبی زاده با بیان اینکه خربزه به عنوان مهمترین محصول بهاره این شهرستان دارای مطلوبیت بسیار برای کشت در این منطقه بوده و ارقام کشت شده این محصول در این شهرستان از نوع خاتونی، قصری، رزنسی، آرگون، داناب می‌باشد، عنوان کرد: با هدف صرفه جویی در منابع آب و با اجرای روش‌های نوین آبیاری در سطح ۹۰درصد از مزارع خربزه استفاده از روش مالچ پلاستیک اجرا شده و میزان مصرف آب در این مزارع ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات قیمت خربزه در فصل برداشت این محصول یکی از مهمترین مشکلات جالیزکاران این شهرستان است که در روزهای اوج برداشت مشکلات کشاورزان این منطقه را دو چندان کرده است.

لازم به ذکر است؛ شهرستان مشهد با ۴۵ هزار هکتار کشتزار یکی از قطب‌های کشاورزی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Views: 5