بیشتر شرکت تعاونی‌ها در جوین غیرفعال هستند
بیشتر شرکت تعاونی‌ها در جوین غیرفعال هستند

بیشتر شرکت تعاونی‌هایی که به خاطر دریافت تسهیلات ثبت‌شده‌اند در شهرستان جوین غیرفعال هستند.

بیشتر شرکت تعاونی‌هایی که به خاطر دریافت تسهیلات ثبت‌شده‌اند در شهرستان جوین غیرفعال هستند.

به گزارش اختر شرق؛ رئیس اداره کار، تعاون و اجتماعی شهرستان جوین گفت: ۲۱۸ شرکت تعاونی و چهار شرکت تعاون روستایی ثبت‌شده در شهرستان جوین داریم که بیشتر حوزه فعالیت این تعاونی‌ها خدماتی است.

سید جواد سجادی منش خاطرنشان کرد: سابقه ثبت شرکت تعاونی‌ها در جوین به سال ۱۳۶۸ می‌رسد و بیشترین تعداد تعاونی ثبت‌شده نیز مربوط به سال ۹۲ هست که به خاطر جهت دادن تسهیلات اعطای به سمت تعاونی‌ها تعداد زیادی شرکت ثبت‌شده که فقط تعداد محدودی موفق به کسب تسهیلات در این بخش شدند.

وی توضیح داد: بیشتر تعاونی‌های ثبت‌شده در بخش کشاورزی و طبیعتاً بیشترین تسهیلات گرفته‌شده در بخش کشاورزی و دامداری بوده است البته در سایر بخش‌ها نیز تسهیلات پرداخت‌شده است.

 ‏سجادی منش ادامه داد: ۱۵۵۴ نفر اشتغالی است که تعاونی‌ها در شهرستان با مبلغ سرمایه‌گذاری سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به وجود آورده‌اند این سرمایه‌ای است که به‌صورت ثبت‌شده اولیه در شرکت تعاونی‌ها بوده است و مسلماً این مقدار اکنون بسیار بیشتر شده است.

رئیس اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بسیاری از تعاونی‌ها که ‏ خدماتی هست محل و دفتری ندارد، تشریح کرد: بر اساس مجمع عمومی سالانه و ماهانه‌ای که ثبت می‌شود یا تغییراتی که انجام‌شده در تعاونی‌ها حدود ۴۰ تعاونی در شهرستان به‌صورت فعال هستند و حدود ۲۰ تعاونی نیمه فعال هستند. ولی به قطعی می‌توان گفت تعداد ۱۶۰ شرکت تعاونی به‌صورت قطعی غیرفعال هستند این‌ها تعاونی‌هایی هستند که به خاطر دریافت تسهیلات ثبت‌شده‌اند و بسیاری موفق به دریافت نشده‌اند و غیرفعال شده‌اند.

 ‏سجادی منش علت عدم تمایل شرکت تعاونی‌ها را برای اعلام تغییر وضعیت هزینه‌بر بودن دانست و گفت: برای تبدیل وضعیت تعاونی به راکد یا غیرفعال خود تعاونی باید اقدام کند که بسیاری از شرکت تعاونی‌ها به خاطر هزینه‌بر بودن اقدام به این عمل نمی‌کنند و در پایش انجام‌شده با بسیاری از این تعاونی‌ها مکاتبه شده و اعلام‌شده است که نسبت به تغییر وضعیت اقدام نمایند و اداره کار راه‌کارهایی را نیز برای کاهش یا حذف این هزینه‌ها در نظر گرفته است.

خبرنگار: هادی آریانا

image_printچاپ مطلب

Visits: 13