بودجه‌ی ویژه‌ی حاشیه شهر را باید حداقل در سطح شهرداری جدا کنیم
بودجه‌ی ویژه‌ی حاشیه شهر را باید حداقل در سطح شهرداری جدا کنیم

دکتر شعرباف تبریزی اذعان کرد: بودجه‌ی ویژه‌ی حاشیه شهر را باید حداقل در سطح شهرداری جدا کنیم بودجه‌ی زیارت به فضای اقتصاد کل شهر مربوط است اگر یک‌پنجم برنامه‌های طرح ملی زیارت هم اجرا شود چنان اقتصاد شهر پیشرفت خواهد کرد که حاشیه شهر هم‌سود خواهد کرد که نیازی به جابه‌جایی ردیف بودجه نیست.

به گزارش اختر شرق؛ نشست مناظره و گفتگو با موضوع چالش‌های حاشیه‌نشینی در کلان‌شهر مشهد با حضور دکتر سعید شعرباف تبریزی استاد دانشگاه و تحلیل‌گر سیاسی و دکتر محمدرحیم رهنما استاد دانشگاه و رئیس سابق پژوهشکده زیارت و گردشگری در محل حزب اراده‌ی ملت ایران برگزار شد.

دکتر شعرباف تبریزی در تعریفی جامع از حاشیه‌نشینی گفت: در جامعه‌شناسی ساختار برساخت‌گرایی داریم که می‌گوید تعدادی شاخص‌های عینی و ذهنی از مسائل وجود دارد و تصریح کرد: در مناطقی مانند نه دره و چهارچشمه وقتی با شاخص‌های ساده‌ی عدالت بررسی می‌شوند مشکلی یافت نمی‌شود اما وقتی از مردم سؤال شد که چقدر عدالت را حس می‌کنید یا در این شهر امکان رشد وجود دارد از ترکیب شاخص‌های ذهنی و شاخص‌های عینی عدالت به فضایی چهار منطقه‌ای رسیدیم در مناطقی هم وضعیت شاخص‌های ذهنی عدالت نامناسب است هم مردم حس بی‌عدالتی بالایی دارند این مناطقی می‌شود مناطق بحران‌زا و حتی اگر آن‌ها را حاشیه ننامیم می‌شوند مناطقی که باید برایشان کارهای خاص انجام دهیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: تعریف برنامه‌ساز حاشیه ترکیبی است از شاخص‌های اقتصادی و عینی عدالت و شاخص‌هایی که مبتنی بر حس ادراک مردم است تمرکز ما به لحاظ برنامه‌ای روی حاشیه‌ی شهر یا می‌رود سراغ نظام‌های شهرسازی یا نظام‌های درآمدی و اغلب تمرکزی روی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نداریم.

شعرباف عنوان کرد: اگر کسی که از روستاهای هم‌جوار مشهد مهاجرت می‌کند، در آن روستا صنعت متناسب با توانمندی‌هایش وجود داشت، اگر آمایش سرزمین را ارائه می‌کردیم، اگر مجموع دانشی که عقلای خراسان داشته‌اند و معاونت فنی عمران استاندار در توسعه‌ی متوازن بودجه و متناسب با آمایش انجام‌وظیفه می‌کرد، حداقل در مشهد بسیاری از این مشکلات را نداشتیم.

این تحلیل‌گر سیاسی در خصوص علت اولین شورایی که به‌طور خاص و جدی مسئله‌ی حاشیه شهر را مطرح کرد و کمیسیون جدیدی را هم برایش اختصاص داد چنین گفت: تعدادی از اعضای شورا کسانی بودند که در حاشیه شهر زندگی می‌کردند و با تشکل‌ها ارتباط داشتند.

شعرباف درباره‌ی رویکرد یک سال اخیر شورای شهر خاطرنشان کرد: عملکرد این شورا با تأسیس ۱۷ دفتر تسهیل‎گری رویکرد قابل قبولی است اما در ابتدای راهی هستیم که شورای محلات می‌خواست در چهار سال پیش برود ولی مشکل شورای محله این بود که این شورا نماینده‌ی حقیقی مسائل محله نبود در حاشیه شهر نیاز به کارهای زیرساختی داریم تفکر توانمندسازی نباید ما را وا‌دارد تا از یک سری نیازهای اساسی روی زمین بمانیم.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: بودجه‌ی ویژه‌ی حاشیه شهر را باید حداقل در سطح شهرداری جدا کنیم بودجه‌ی زیارت به فضای اقتصاد کل شهر مربوط است اگر یک‌پنجم برنامه‌های طرح ملی زیارت هم اجرا شود چنان اقتصاد شهر پیشرفت خواهد کرد که حاشیه شهر هم‌سود خواهد کرد که نیازی به جابه‌جایی ردیف بودجه نیست.

خبرنگار: امیرحسین علیپور

image_printچاپ مطلب

Visits: 21