بهره برداری از توربین‌های ۶۶۰ کیلوواتی شهرستان خواف توسط استاندار خراسان رضوی
بهره برداری از توربین‌های ۶۶۰ کیلوواتی شهرستان خواف توسط استاندار خراسان رضوی

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در سفرش به خواف توربین‌های ۶۶۰ کیلوواتی را افتتاح کرد و گفت: بهره گیری از قابلیت‌های منطقه‌ای برای توسعه اقتصادی ضروری است.

به گزارش اختر شرق؛ استاندار خراسان رضوی در این آیین عنوان کرد: دولت وظیفه زمینه‌سازی و ایجاد بستر حضور مردم و سرمایه گذاران بخش خصوصی را در عرصه اقتصاد دارد، مردم دارای فکر و اندیشه هستند و سرمایه‌های خُرد و کلان در اختیار دارند که باید با رفع موانع، مسیر فعالیت اقتصادی و مشارکت آنان برای توسعه سرمایه‌گذاری هموارتر شود.

وی خواستار افزایش حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و تشکلهای مردمی به صورت گسترده در عرصه اقتصادی و کمک به رونق اقتصادی استان شد و از همه آنانی که توانی در خود برای فعالیت در این حوزه می‌بینند خواست که به طور گسترده وارد میدان شوند.

نظری گفت: شهرستان خواف در کنار مزیت مهم وجود معادن سنگ آهن سنگان از پتانسیل‌های مهم و مزیت خدادادی باد نیز برخوردار است و باید از این ظرفیت برای تامین انرژی پایدار بهره گرفت و مسوولان مربوطه به این مساله توجه لازم را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی عنوان کرد: تامین انرژی از نیازهای اساسی جامعه به شمار می‌رود ولی متاسفانه از این قابلیت منطقه به نحو مطلوب استفاده نشده است و باید با افزایش جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی به این امر توجه داشت و طرح توربین‌های بادی باید به عنوان یک الگوی عملیاتی در سطح استان خراسان رضوی گسترش یابد.

نظری، مزیت مهم دیگر خواف را داشتن مرز گسترده با کشور افغانستان دانست و مطرح کرد: مسائل دو کشور ایران و افغانستان مرتبط با یکدیگر است و با توجه به شرایط مناسب دو کشور و فراهم بودن شرایط لازم، امیدواریم که تفاهمات انجام شده به اقدامات مناسب اجرایی برای توسعه و رونق اقتصادی دو طرف گردد.

وی به معادن غنی خواف به عنوان دیگر ظرفیت اساسی این شهرستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت مشارکت مردم بزرگترین سرمایه این شهرستان است و مصداق عینی آن سرمایه‌گذاری هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی با همراهی و مشارکت سرمایه گذاران و مردم خواف است.

مدیرعامل شرکت پدیده مروزیست خواف تصریح کرد: پروژه توربین‌های ۶۶۰ کیلوواتی خواف با هزینه ۲۵۰ میلیارد ریال در مدت شش ماه ساخته و آماده بهره برداری شده است و طرح دوم که عملیات اجرایی آن آغاز شد با ظرفیت تولید ۲.۵ مگاوات و با اعتبار هزار میلیارد ریال در مدت کمتر از شش ماه احداث می‌شود.

یسرا خرسند، خواف را دارنده یکی از بهترین دالان‌های بادی جهان دانست که استعداد تولید سالانه پنج هزار مگاوات برق را دارد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 61