بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان و بازتوانی معتادان متجاهر خراسان رضوی
بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مرکز درمان و بازتوانی معتادان متجاهر خراسان رضوی

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، مرکز بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد شماره یک مشهد هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش اختر شرق؛ حسین تنها طلب با بیان اینکه کارهای فیزیکی و ساختمانی مرکز به میزان ۱۰۰ درصد و تجهیزات آن به میزان ۹۵ درصد کارسازی شده و ظرفیت ۵۰۰ نفری این مرکز آماده‌ی بهره‌برداری است، عنوان کرد: مرکز بازتوانی و کاهش آسیب اعتیاد شماره یک مشهد، اولین مرکز اقامتی درمان و بازتوانی اجباری اعتیاد است که با این جمعیت بالا راه‌اندازی می‌شود.

وی با یادآوری اینکه این مرکز به درمان و بازتوانی معتادان متجاهر اختصاص دارد، گفت: پس از راه‌اندازی فاز دوم این مرکز که امیدواریم تا پاسان سال به بهره‌برداری برسد در مجموع ۲۵۰۰ مددجو پذیرش و تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی خاطر نشان کرد: در این مرکز که از قوانین مراکز ماده ۱۶ تبعیت می‌کند پرداخت هزینه‌ها توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر صورت می‌گیرد و معرفی و نظارت تیم درمان و بازتوانی، با بهزیستی است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با بیان این مطلب که متادون مورد نیاز که به عنوان داروی نگهدارنده یا جایگزین مواد مخدر سنتی و صنعتی به مصرف مراکز می‌رسد از سوی دانشگاه علوم پزشکی تأمین می‌گردد، اظهار کرد: مرکز اقامتی واقع در خلق‌آباد نیز که در حال حاضر ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد در حال بهسازی و توسعه است و تا پایان خردادماه آینده ظرفیت آن به ۶۰۰ نفر می‌رسد.

تنها طلب در خصوص کارتن‌خواب‌هایی که در دو ماه گذشته از سطح شهر مشهد جمع‌آوری شده‌اند نیز گفت: این افراد پیش از انتقال به مراکز نگهداری موقت، غربال شده و طبق تشخیص دستگاه قضایی، اگر معتاد متجاهر باشند به مراکز نگهدرای موقت و اگر نباشند به خانه‌های سبز منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو هزار نفر در ورزشگاه‌های تحت پوشش شهرداری مشهد به عنوان مرکز نگهداری موقت کارتن‌خواب‌ها مورد مراقبت و درمان هستند، گفت: این افراد در پایان اردیبهشت تعیین تکلیف خواهند شد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه آن‌هایی که بهبود یافته و نیاز به ادامه درمان نداشته باشند به زندگی عادی بازمی‌گردند و گروهی که تشخیص داده شود که نیاز به ادامه درمان دارند به مراکز ماده ۱۶ منتقل خواهند شد، خاطر نشان کرد: هنوز فضایی که گنجایش این افراد را داشته باشد تدارک دیده نشده اما شورای هماهنگی در حال رایزنی است تا فضای مناسبی برای راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ جدید بیابد و این افراد به آنجا منتقل شوند.

تنها طلب با بیان اینکه مهم‌تر از این مرحله، مراحل توانمندسازی و استقلال معتادین بهبود یافته است که باید در مراکز دیگری که پس از ترک اعتیاد و درمان اولیه قرار می‌گیرند صورت گیرد، تأکید کرد: اگر توانمندسازی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی پاک شدگان اعتیاد، انجام نشود همه‌ی زحمات دستگاه‌ها بی‌نتیجه است و تعداد زیادی از این بهبودیافتگان به مسیر اعتیاد بازمی‌گردند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 85