بناهای مناسب‌سازی نشده برای معلولان در خراسان رضوی پایانکار نمی‌گیرند
بناهای مناسب‌سازی نشده برای معلولان در خراسان رضوی پایانکار نمی‌گیرند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: اگر ساختمانی در این استان برای معلولان مناسب‌سازی نشده باشد به سازنده‌اش پایانکار داده نمی‌شود و مسئولیت مناسب‌سازی تمام اماکن شهری برای معلولان با دو سازمان شهرداری و نظام مهندسی است.

به گزارش اختر شرق؛ سیدکمال الدین میرجعفریان در حاشیه جلسه ستاد استانی مناسب‌سازی محیط برای معلولان استان، اظهار کرد: مناسب‌سازی معابر، ایجاد رمپ و در نظر گرفتن آسانسور در ساختمان‌های شهری با حضور نمایندگانی از جامعه هدف یعنی معلولان اصلاح و یا ایجاد شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان این مطلب که برخی از ساختمان‌هایی هم که در گذشته بدون در نظر گرفتن شرایط حضور معلولان ساخته شده است باید طبق برنامه زمان‌بندی شده اصلاح شود، عنوان کرد: همچنین کمیته‌ای با محوریت بهزیستی و نماینده جامعه هدف نیز باید مجتمع‌های ببین راهی را مورد بازدید قرار دهند تا مسیر ورود و دسترسی مناسب به سرویس‌های بهداشتی مورد نیاز این قشر از جامعه در این مکان‌ها هم فراهم شود.

میرجعفریان بیان کرد: معلولان زائر و مجاور هم برای دسترسی به حرم مطهر رضوی نباید دچار مشکل شوند از این رو باید در مدت سه ماه مسیرهای دسترسی آن‌ها به حرم امام رضا (ع) رفع نقص شود و نیز ساخت مسیر نخستین هتل تراز معلولان کشور که در مشهد در حال ساخت است هم باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به‌عدم دسترسی مناسب معلولان به ایستگاه‌های اتوبوس درون شهری، تصریح کرد: در مناسب‌سازی ایستگاه‌های اتوبوس باید نمایندگان جامعه هدف نیز حضور داشته باشند تا با نظر و تایید آن‌ها مناسب‌سازی ایستگاه‌ها انجام شود.

سرپرست سازمان بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: دسترس‌پذیری محیط شهری و روستایی، یک مطالبه عمومی است که با زندگی ۴۰ درصد از افراد جامعه در ارتباط است.

مسعود فیروزی با اشاره به اینکه بهتر است واژه دسترس‌پذیری به جای مناسب‌سازی به کار رود، عنوان کرد: دسترس‌پذیری یک امتیاز نیست بلکه یک حق است و این گروه از شهروندان نیز مانند دیگران حق زندگی اجتماعی دارند.

سرپرست سازمان بهزیستی خراسان رضوی در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته خراسان رضوی در موضوع دسترس‌پذیری جایگاه نخست را داشت ولی چون سال گذشته این ستاد تشکیل نشد از رتبه یک به رتبه پنجم تنزل پیدا کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 64