برگزاری یادمان «استاد مصطفی زاده» در مشهد 
برگزاری یادمان «استاد مصطفی زاده» در مشهد 

نماینده مردم مشهد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در نخستین یادمان سالگرد استاد سید محسن مصطفی زاده گفت: او همیشه از بی‌توجهی به عرصه هنر گلایه‌مند بود.

به گزارش اختر شرق؛ نخستین یادمان سالگرد سید محسن مصطفی زاده، نویسنده، پژوهشگر و عارف به همت ستادی مردمی در سالن همایش‌های دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا (ع) در مشهد با حضور خانواده، استاندار خراسان رضوی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، اعضای شورای شهر مشهد، جمعی از هنرمندان و تعدادی از مسئولان برگزار شد.

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی در این یادمان گفت: مراسمی که درباره اسطوره‌های فرهنگ شهر برگزار می‌شود، بسیار اثرگذار است، عنوان کرد: اگر از گروه‌های مختلف درباره مصطفی زاده دعوت شود که درباره او سخن گویند، هر کسی با نگاه خود و از تخصص و نگرش او در حوزه تفسیر، اخلاق و مسائل متعدد سخن به میان می‌آید.

پژمانفر ویژگی برجسته مصطفی زاده را توجه به هنر و علاقه به هنرمندان دانست و گفت: بسیار دوست داشت تمام اصحاب هنر دورهم جمع شوند و به‌آن‌ها توجه ویژه شود.

وی خاطرنشان کرد: سید محسن مصطفی زاده از اول انقلاب درصحنه حضور داشت و همیشه از بی‌توجهی به عرصه هنر گلایه‌مند بود.

پژمانفر با اشاره به اینکه ما بسیار بزرگانی داشتیم که ناشناخته بودند و از میان ما رفتند و جای خالی تک تک آن‌ها را احساس میکنیم که یکی از آن‌ها محسن مصطفی زاده است، خاطر نشان کرد: هنر ظرفیت بالایی دارد که باید پرچم آن را بالا نگاه داشت و این بزرگان بودند که نظام و فرهنگ کشور را نگه داشتند و قدر کسانی که در قید حیات هستند را باید بیشتر بدانیم.

همیشه پیگیر شرایط اهالی هنر بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: زمانی که شخصی را معرفی می‌کنیم ممکن است در یک حوزه شاخص و یکی ویژگی شخصیتی منحصر به فرد داشته باشد، اما زمانی که از محسن مصطفی زاده سخن به میان می‌آید باید گفت در چند عرصه اهل نظر و تخصص بودند و در هر کدام مسیر رسیدن به رشد را طی کردند.

وی تواضع و ادب مصطفی زاده را ویژگی برجسته او دانست و گفت: وی همنشین اساتید حوزه همچون استاد آشتیانی و همچنین مانوس با شعر و ادبیات بودند.

حسین زاده ادامه داد: صمیمتی خاص در منزل ایشان حکم فرما بود و جذابیت او در حدی بود که در گفتگو با او گذر دقایق را درک نمی‌کردیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار کرد: او همیشه پیگیر شرایط اهالی هنر بودند حتی جویای حال کسانی که به ایشان جفا کردند نیز بود.

آیینه‌گی را از «مصطفی زاده» آموختم

همچنین هادی منوری از شاعران پیشکسوت کشور نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: آیینه‌گی را از سید محسن مصطفی آموختم.

وی با اشاره به اینکه استاد ابعاد مختلف داشت و من در زمینه شعر و ادب با او بیشتر در ارتباط بودم. اهل فهم بود و خصوصیات شعر را به خوبی متوجه می‌شد، خاطر نشان کرد: آنچه در روزهای اول آشنایی من را جذب کرد مهربانی و عطوفتش بود. زلالی، صداقت و یکرویی ویژگی منحصر به فرد او بود.

«مصطفی‌زاده» متخصص در حوزه شبیه خوانی بود

هوشنگ جاوید نویسنده و استاد دانشگاه نیز در این مراسم گفت: سید محسن مصطفی زاده تخصص در هنر شبیه‌خواهی ایران داشت و بسیاری از شبیه‌نامه‌های خراسان و کشور را مطالعه و پژوهش کرده بود.

جاوید با بیان اینکه او یک گام جلوتر از هنرمندان بود و بیشتر می‌فهمید و می‌دانست چه می‌گوید، تاکید کرد: سرگردانی بسیاری از کارگردان و نویسندگان در ارتباط و مشورت با محسن مصطفی زاده برطرف می‌شد.

حسرت دیدار دوباره بر دلم مانده است

استاد داریوش ارجمند، بازیگر برجسته کشور نیز که به خاطر بیماری نتوانسته بود در مراسم شرکت کند در ارتباط تلفنی زنده با یادمان «استاد مصطفی زاده» در خصوص احساس قلبی خود نسبت به مصطفی زاده گفت: او یکی از بهترین دوستان من بود و همواره در کنارش تلمذ کردم و جای خالی او را همیشه احساس می‌کنم.

وی ابراز کرد: خاطرات بسیار زیادی با او داشتم و بسیاری از دوستان بی‌نظیری را در استان خراسان از دست دادم که یکی از آن‌ها مصطفی زاده بود.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در پایان اظهار کرد: حسرت دیدار دوباره‌اش به دلم مانده و بسیار متاثر هستم که نتوانستم در مراسم شرکت کنم.

لازم به ذکر است؛ در انتهای این مراسم سیده انسیه مصطفی‌زاده، یگانه دختر استاد، با قرائت پیامی از برگزارکنندگان این یادمان قدردانی کرد.

خبرنگار: زهرا بیات

image_printچاپ مطلب

Visits: 41