برگزاری روز مزرعه کلزا در مزرعه آستان قدس رضوی رشتخوار
برگزاری روز مزرعه کلزا در مزرعه آستان قدس رضوی رشتخوار

مدیرجهادکشاورزی رشتخوار گفت: با توجه به اهمیت توسعه کشت دانه های روغنی برای افزایش ضریب خود اتکایی در زمینه روغن های خوراکی، کشت کلزا به عنوان دانه روغنی سازگار با شرایط اقلیمی و در راستای ارتقای سطح علمی کشاورزان شهرستان، روز مزرعه کلزا در مزرعه آستان قدس رضوی در رشتخوار برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشتخوار در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با بیان این مطلب که  با هدف آشنایی کارشناسان و کشاورزان با شیوه‌های نوین زراعی در کشت محصول کلزا و مقایسه ارقام مختلف کلزا با یکدیگر و نحوه مدیریت صحیح کاشت، داشت، برداشت و مسایل و مشکلات کلزا، برگزارشد، عنوان کرد: در این راستا آموزش کشت و کار صحیح و فنی این دانه روغنی به کشاورزان به صورت عملی و سر مزرعه نقش تعیین کننده ای در افزایش میزان محصول در واحد سطح و درنتیجه افزایش تولید از یک سو و درآمد کشاورزان از سوی دیگر خواهد داشت.

اعظمی گفت: درسال گذشته سطح زیر کشت کلزا دراین شهرستان ۱۵۰ هکتار بوده اما درسال جاری سطح زیر کشت به ۳۵۰ هکتار رسیده و پیش بینی می‌شود که با توجه به بارندگی های مساعد واجرای توصیه های فنی توسط کارشناسان جهادکشاورزی شهرستان امسال عملکردخوبی داشته باشیم.

درادامه واحدی کارشناس ترویج استان، نقش آموزش یافته‌های تحقیقاتی را به کشاورزان مهم دانست و گفت: طرح‌های تحقیقاتی می‌بایست دوسویه باشد که درصورت انجام عملیات کاشت در کنار تحقیق و ترویج، تولید در بالاترین سطح خواهد بود.

وی تصریح کرد: مزرعه کلزای  آستان قدس رضوی به لحاظ نحوه صحیح مدیریت ، اعم از تاریخ کاشت مناسب، بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری، استفاده صحیح از کودهای شیمیایی، بهره گیری از سیستم های نوین سمپاشی از جمله سمپاشی با پهباد از جمله مزارع نمونه تلقی می شود.

واحدی همچنین در توضیح دلایل نمونه بودن این مزرعه اظهار کرد: در وهله اول عملیات خاکورزی و آماده سازی اصولی زمین و استفاده از ادوات و مکانیزاسیون مناسب برای کشت کلزا ضروری است.

وی ادامه داد: استفاده از کودها به خصوص فسفر و پتاس و استفاده از کودهای گوگردی به منظور کاهش PHخاک و افزایش راندمان  جذب سایر عناصر غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گفته وی ، بهره گیری از آبیاری قطره ای به منظور یکنواختی پخش آب در مزرعه و افزایش راندمان آبیاری از مسائل حائز اهمیتی هستند که تمامی این موارد در این مزرعه رعایت شده است.

واحدی با اشاره به اینکه از سایر عملیات مهم زمان داشت می توان به کاربرد به موقع علف کش ها، مبارزه به هنگام با آفات و بیماری ها به ویژه سمپاشی برعلیه آفات شته و سنک کلزا اشاره کرد، عنوان کرد: تلفیق تمامی سیستم های مدیریت زراعی می تواند تضمین کننده عملکردهای بسیار خوب در زمینه کلزا باشد و باتوجه به حمایت های سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی در قیمت گذاری محصول کلزا قطعا کاشت این محصول موجب درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان در مقایسه با کشت سایر محصولات زراعی، خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی و عدم وابستگی به واردات خواهد بود.

لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در مزرعه کلزا در پایان از بخش‌های مختلف مزرعه مقایسه ای ارقام کلزا بازدید کردند.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 9