برگزاری روز مزرعه زنبور عسل در بخش مرکزی شهرستان درگز
برگزاری روز مزرعه زنبور عسل در بخش مرکزی شهرستان درگز

مدیر جهاد کشاورزی درگز گفت: در این شهرستان ۱۲۳ نفر شاغل در حرفه زنبورداری هستند که عسل تولید شده ۵۲ تن در سال ۱۴۰۰ می‌باشد.

به گزارش اختر شرق؛ اکبر یونسی با بیان اینکه در شهرستان درگز ۱۲۳ نفر شاغل در حرفه زنبورداری هستند که عسل تولید شده ۵۲ تن در سال ۱۴۰۰ می‌باشد، عنوان کرد: تعداد ده هزارو ۲۶۰ کلنی در شهرستان موجود می‌باشد و ژل رویال تولید شده یک هزار و ۵۸۰ کیلو می‌باشد.

لازم به ذکر است؛ زنبورداری یک رشته تولیدی است که علاوه بر کسب درآمد و داشتن نقش مهم و کلیدی در بسیاری از صنایع تولیدی دیگر، نقش مثبت و روشنی در زندگی پرورش دهندگان زنبورعسل دارد.

در این حرفه محصولات متنوعی تولید می‌شود که همگی مفید و ارزشمند هستند، به علاوه از نظر اقتصادی ارزش افزوده بالایی دارد، این کارگاه آموزشی با هدف شناساندن زنبورعسل به عنوان یک حشره خارق العاده تولید کننده فرآورده‌های ارزشمند، معرفی تجهیزات مورد نیاز برای پرورش زنبورعسل، روش‌های تولید انواع فرآورده‌های زنبورعسل و بررسی آفات و بیماری‌های این حشره تشکیل شده است. در این آموزش تقریبا تمام نکات مهم و ضروری در جهت پرورش زنبورعسل، تولید فرآورده‌های آن و کنترل بیماری‌ها و آفات زنبورعسل بیان شده است. به طوری که پس از مشاهده آن توانایی شروع پرورش زنبورعسل یا زنبورداری را به طور آزمایشی در جهت حرفه‌ای شدن در اختیار زنبورداران قرار گرفت.

با توجه به این که یکی از مشکلات اصلی زنبورداران در پرورش زنبورعسل آفات و بیماری‌های زنبورعسل و شناسایی درست و دقیق آن‌ها است. در این کارگاه آفات و بیماری‌های زنبورعسل به طور دقیق مورد شناسایی قرار گرفته و بهترین روش‌های مدیریتی برای کنترل آن‌ها عنوان شده است. به نحوی که بیماری‌ها و آفات کندو را شناسایی و بهترین تصمیم را برای کنترل آن‌ها در اختیار زنبورداران قرار گرفت.

با توجه به این که اغلب افراد با شنیدن نام زنبورعسل یا حرفه زنبورداری تنها عسل را به عنوان محصول این حرفه و زنبورعسل به خاطر می‌آورند. در این کارگاه تلاش شده است که سایر فرآورده‌های زنبورعسل از جمله ژله رویال (که ارزش زیادی از نظر اقتصادی و درمانی دارد) و همچنین زهر زنبورعسل نیز معرفی شود و روش‌های تولید صنعتی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

خبرنگار: لیلا آدینه

image_printچاپ مطلب

Visits: 84