برداشت خیار در سطح ۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان مشهد
برداشت خیار در سطح ۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان مشهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: برداشت این محصول مرغوب، در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آغازشده است.

به گزارش اختر شرق؛ سعید خوش قامت بابیان اینکه شهرستان مشهد به جهت بهره‌مندی از آب‌وخاک مناسب یکی از مناطق مستعد کشت خیار و قطب تولید این محصول در استان به شمار می‌رود، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌گردد در سال جاری بالغ‌بر هشت هزار تن محصول خیار در این شهرستان تولید گردد که نقش مهمی در اشتغال و رونق اقتصادی منطقه دارد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال برای محصول خیار ۴۰۰ نفر به‌صورت ثابت و ۴۰۰۰ نفر به‌صورت فصلی است، گفت: استفاده از کارخانه جات فرآوری خیار ازجمله کارخانه خیار شور در سال‌های اخیر، مزیتی است که کشاورزان را به کشت این محصول ترغیب کرده است.

وی ادامه داد: در سال جاری سطح زیر کشت خیار در این شهرستان ۲۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود هر هکتار بالغ‌بر ۴۰ تن بازدهی محصول داشته باشد و در کل مزارع خیار شهرستان مشهد بالغ‌بر هشت هزار تن میوه خیار برداشت گردد.

خوش قامت بیان کرد: برداشت خیار سبز معمولاً میوه‌ها ۶۵-۵۵ روز بعد از جوانه‌زنی بذر خیار، انجام می‌شوند. زمان برداشت خیار سبز به‌شدت تحت تأثیر دما در طی فصل رشد قرار می‌گیرد. میوه برای مصرف تازه خوری در زمان رسیدن به‌اندازه نهایی و قبل از رسیدن کامل، زمانی که بذرها کوچک و نرم هستند، برداشت می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه میوه‌های مخصوص فرآوری حتی در مراحل زودتر و معمولاً زمانی که خیلی کوچک‌تر هستند برداشت می‌شوند. این میوه‌های کوچک دارای قیمتی بالاتر از میوه‌های با اندازه‌های معمولی هستند، مطرح کرد: تعداد دفعات برداشت بستگی به دما دارد و در بعضی شرایط برداشت روزانه صورت می‌گیرد.

خوش قامت در پایان خاطرنشان کرد: معمولاً خیار بندرت بیشتر از یک یا دو هفته نگهداری می‌شود. در صورت نیاز می‌توان خیار را در دمای بین ۱۳-۱۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت نسبی ۹۵ درصد نگهداری کرد. برای جلوگیری از صدمه سرمازدگی، باید خیار در دمای بالاتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. گاهی برای کاهش تلف شدن آب و افزایش بازارپسندی میوه‌ها در مغازه، به میوه واکس‌زده می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 27