برداشت بیش از ۴۰ هزار تن خربزه در شهرستان مشهد
برداشت بیش از ۴۰ هزار تن خربزه در شهرستان مشهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: سطح کشت خربزه در شهرستان مشهد ۲۷۰۰ هکتار می‌باشد که از این میزان بیش از ۱۰۰۰ هکتار به کشت خربزه زیر پلاستیکی اختصاص یافته است.

به گزارش اختر شرق؛ سعید خوش قامت با بیان اینکه پیش بینی میشود بیش از ۴۰ هزار تن خربزه در شهرستان مشهد برداشت گردد، عنوان کرد: کشت خربزه در شهرستان مشهد باعث ایجاد اشتغال برای ۵۴۰۰ نفر به صورت ثابت و ۲۷ هزار نفر به صورت فصلی در مرحله کاشت، داشت و برداشت گردیده است.

وی ادامه داد: در کشت زیر پلاستیکی خربزه کشاورزان با استفاده از پلاستیک، تونل‌های کوچکی روی زمین ایجاد می‌کنند تا محصول زودتر برسد و از آفات و علف‌های هرز در امان بماند و در مصرف آب صرفه جویی می‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: سطح زیر کشت خربزه زیر پلاستیکی در شهرستان مشهد بیش از ۱۰۰۰ هکتار از ۲۷۰۰ هکتار کشت خربزه می‌باشد که از ۲۰ اسفند ماه شروع به کشت شد و تا دهه دوم فروردین ماه ادامه داشت.

خوش قامت تصریح کرد: در روش کشت زیر پلاستیک زارعین یک لایه از نایلون شفاف یا کدر بعرض یک تا یک متر ونیم را پس از کاشت بذر توسط دست واخیراً با ساخت دستگاه نایلون کش پشت تراکتوری روی لبه‌های پشته‌ها وفارو (جوی) میکشند و لبه‌های آن را برای ثابت شدن در سطح زمین با خاک می‌پوشانند و پس از دو تا سه برگی شدن بوته‌ها از محل رویش بذرها نایلون را به اندازه خروج گیاه شکاف دایره‌ای شکل ایجاد کرده و بقیه نایلون به همان صورت تا برداشت محصول باقی میماند وپس از برداشت نایلون‌ها از مزرعه خارج می‌گردد.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد بیان کرد: کشت زیر پلاستیکی مزایایی دارد از جمله زود رس شدن محصول وعرضه خارج از فصل محصول به بازار وفروش آن با قیمت مناسب وصرفه اقتصادی، صرفه جویی در مصرف آب از طریق جلوگیری از تبخیر سطحی خاک وحفظ رطوبت درعمق خاک، کاهش هزینه‌های تولید از طریق کاهش نیاز به نیروی کارگری وکاهش عملیاتی نظیر مبارزه با علف‌های هرز و کاهش مصرف نهاده ها وامکان کشت دوم محصولاتی نظیر ذرت، کنجد وغیره پس از برداشت محصول جالیزی و نهایتاً استفاده بهینه از پتانسیل تولید زمین، سازگاری ارقام موجود مانند انواع خربزه‌های آناناسی و مشهدی با این شیوه است.

خوش قامت گفت: باقی ماندن بقایای نایلون و حساسیت گیاه به بیماری بوته میری در زمین از معایب این روش می‌باشد که ضمن ایجاد آلودگی در محیط زیست به مرور با قرار گرفتن بخشی از آن‌ها در زیر خاک ومنطقه توسعه وفعالیت ریشه در رشد و نمو گیاه اختلال ایجاد کرده و از عملکرد زراعی میکاهند ورفته رفته یک قطعه زمین مرغوب و پربازده به زمین نامرغوب تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: جذب تشعشعات خورشیدی توسط نایلون باعث افزایش دما در زیر نایلون و داخل خاک شده و اختلالاتی را در فعالیت ریشه و گیاه به وجود می‌آورد.

خوش قامت در پایان به کشاورزان توصیه کرد از پوشش‌های قابل تجزیه وگیاهی به جای نایلون استفاده نمایند و در صورت استفاده از نایلون نسبت به جمع آوری پلاستیک‌ها بعد از برداشت اقدام نمایند.

image_printچاپ مطلب

Views: 70