برای پیروزی باید ابر روایت امید و حرکت را بسازیم
برای پیروزی باید ابر روایت امید و حرکت را بسازیم

روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس گفت: ما برای پیروزی باید ابر روایت امید و حرکت را بسازیم و فضای مجاهدت را ایجاد کنیم؛ درست مانند ابر روایت حاج قاسم و این تنها باهمت ما، مسیر خواهد شد.

به گزارش اختر شرق؛ جبهه‌ی آرمان‌خواهان واقع‌بین مشهد، میزبان محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس و آقای مسعود ولی زاده، عضو شورای مرکزی جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین مشهد بود. این میزبانی، پیروی سلسله نشست‌های یاران انقلاب اسلامی و با عنوان «عملیات موشکی از حقیقت تا روایت»، در دفتر جلسات جبهه آرمان‌خواهان، واقع در خیابان ابوذر غفاری برگزار شد و وقایع خاص داخلی و بین‌المللی دو هفته اخیر منطقه، موردبررسی و تحلیل قرار گرفت.

در این جلسه محسن مهدیان، فعال رسانه‌ای و روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس بیان کرد: در این ایام، ما نتوانستیم به رهبری کمک کنیم و کاری که رهبر و سپاه شروع کردند را در عرصه رسانه که جنگ اصلی در آن است، نصرت دهیم.

‏مهدیان اظهار کرد: دیگر این‌گونه نیست که مردم در اوقات فراغت به خبر رجوع کنند تا اطلاعات عمومی‌شان افزایش پیدا کند.

روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس تصریح کرد: ما با دوره‌ای مواجهیم که خبر فقط اطلاعات عمومی مخاطب را بالا نمی‌برد، بلکه سبک زندگی او را شکل می‌دهد. خبر مهمان شما نیست بلکه بنده و شما هستیم که مهمان خبریم و در سیطره آن قرار داریم؛ در حقیقت شما دنیا را از پنجره خبر و رسانه می‌بینید.

وی بیان کرد: خبر در عصر مدرن با عصر سنتی کاملاً متفاوت است و ما در دوران مدرن با مفهوم جدیدی روبروییم به نام روایت.

این فعال رسانه‌ای در پاسخ به این سؤال خود که روایت چه تفاوتی باخبر دارد؟ پاسخ داد: خبر حقیقت است و روایت یک برداشت از حقیقت است؛ اصولاً روایت خبر نیست، بلکه برشی از حقیقت است. ما امروز با روایتی از حقیقت مواجهیم و این مهم‌ترین تفاوت رسانه دیروز با امروز است.

مهدیان بابیان اینکه فعالان این عرصه دیگر، رسانه‌ها و خبرنگاران رسمی نیستند؛ دوران خبرنگاران گذشته است و ما امروز با افول رسانه‌های مرجع مواجهیم، تصریح کرد: ما با عصر روایت گری مواجهیم و در عصر روایت گری شهروند رسانه‌ها هستند که خبررسانی می‌کنند؛ یعنی امروز شما هستید که روایت می‌کنید.

روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس، خاطرنشان کرد: دنیای امروز، دنیای پسا حقیقت است و دنیای پسا حقیقت دنیایی است که شما در آن، دستتان به حقیقت نخواهد رسید. در این دنیا، یک ابر روایت ساخته می‌شود و این ابر روایت‌ موجب ایجاد خرده روایت‌هایی می‌شود که خلاف واقع هستند.

 وی تذکر داد: اگر ابر روایت‌ها را درست نکنیم انواع و اقسام خرده روایت‌های غیرواقع به وجود می‌آید.

مهدیان در پایان بابیان اینکه در دوران رسانه‌ی جدید، تک‌تک شما راوی هستید و شما هستید که یک روایت را به روایت غالب و مسلط تبدیل می‌کنید، گفت: روایتی مسلط می‌شود که قدرت دست‌به‌دست شدن پیدا کند و روایتی که توسط شما خوب دست‌به‌دست، تحلیل و تشریح بشود، چشم و زاویه نگاه مردم می‌شود.

روزنامه‌نگار خبرگزاری فارس در پایان تأکید کرد: ما برای پیروزی باید ابر روایت امید و حرکت را بسازیم و فضای مجاهدت را ایجاد کنیم؛ درست مانند ابر روایت حاج قاسم و این تنها باهمت ما، مسیر خواهد شد.

خبرنگار: مریم مشتاقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 61