با کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها، تابستان سخت آبی پیش روی کلانشهر مشهد
با کاهش بی‌سابقه بارندگی‌ها، تابستان سخت آبی پیش روی کلانشهر مشهد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: با توجه به کاهش شدید حجم بارندگی ها، کلانشهر مشهد امسال تابستان سختی را از لحاظ تأمین آب پیش روی خود دارد.

به گزارش اختر شرق؛ مهندس حسین اسماعیلیان با اعلام این مطلب عنوان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از حجم آب آشامیدنی شهروندان مشهدی از دریاچه‌های پشت سد‌های طرق، ارداک، دوستی و کارده تأمین می‌شود.

وی محل تأمین نیمی دیگر از آب مورد نیاز کلانشهر مشهد را چاه ها، یک دهنه چشمه و دو رشته قنات ذکر کرد و گفت: کاهش حجم بارش نزولات آسمانی که ظرف چند ماه اخیر با آن مواجه بوده‌ایم تأثیر مستقیم بر افت میزان ذخیره آب در همه این منابع اعم از سدها، چاه‌ها و قنات‌ها داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد، کاهش بارندگی فروردین ماه جاری را بی‌سابقه توصیف و بیان کرد: چنین وضعیتی در طول ۴۰ سال اخیر تجربه نشده است و در نتیجه آن بطور قطع با شرایطی خاص مواجه هستیم.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی مشهد در سال آبی جاری حدود یک سوم بارندگی سال گذشته است و با این کاهش بارندگی و با توجه به ناپایداری منابع تأمین آب روستاها، تعداد روستاهای مشهد که به صورت تانکری آبرسانی می‌شوند ممکن است به ۶۰ روستا در تابستان امسال برسد.

اسماعیلیان بیان کرد: از پارسال با طرح موضوع ادغام شرکت‌های آب فاضلاب شهری و روستایی، اقدامات خوب و قابل توجهی در خصوص برطرف کردن مشکلات آب ۷۹ روستای دارای شرایط حاد نظیر حفر ۱۹ حلقه چاه صورت گرفت و اگر این اقدامات انجام نمی‌شد با شرایط حادتری مواجه می‌شدیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه علاوه بر کاهش بارندگی، میانگین دما نیز در فروردین، هشت درجه افزایش یافته و از ۱۵ درجه در فروردین سال قبل به ۲۳ درجه رسیده است که این افزایش دما نیز روی مصرف آب تأثیر دارد، تصریح کرد: گرمای هوا، کاهش بارندگی‌ها و ادامه موضوع شیوع ویروس کرونا تأثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش میزان مصرف آب دارد و در مجموع در فروردین امسال، نسبت به مدت مشابه پارسال، میزان مصرف آب در بخش خانگی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

اسماعیلیان با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همراهی شهروندان و مصرف بهینه آب از تابستان امسال بدون جیره‌بندی عبور کنیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 8