ایجاد ۲۱ هزار فرصت شغلی برای مددجویان استان در سال ۱۴۰۰
ایجاد ۲۱ هزار فرصت شغلی برای مددجویان استان در سال ۱۴۰۰

معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: در ردیف اعتباری سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی برای استان پیش‌بینی‌شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته ۲۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شد.

به گزارش اختر شرق؛ ششمین جلسه‌ از سری جلسات عصرانه‌های کارآفرینی به همت کارگروه ارزش‌آفرینی شهرداری مشهد و با حضور دکتر سید حسین کرابی، معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی، با موضوع «بررسی طرح‌ها و برنامه‌های اشتغال در حاشیه شهر مشهد» برگزار شد.

 سید حسین کرابی با اشاره به اهمیت اشتغال و کارآفرینی به‌ویژه برای افراد تحت پوشش این مجموعه، بیان کرد: در ردیف اعتباری سال ۱۴۰۰ کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خراسان رضوی حدود ۲۰ هزار فرصت شغلی پیش‌بینی‌شده بود اما با تلاش‌های صورت گرفته تا پایان سال، ۲۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شد که نشان می‌دهد از برنامه‌ها بسیار جلوتر هستیم و تعهدات را تا قبل از پایان سال انجام داده‌ایم.

 معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی بابیان اینکه ما علاوه بر پرداخت وام خوداشتغالی، تسهیلات کارفرمایی و مدل راهبری شده را نیز داریم، گفت: در مدل خوداشتغالی اگر فردی از خانواده امداد بخواهد از تسهیلات اشتغال استفاده کند بر اساس توانایی فرد، مشاوره شغلی و نهایتاً بر اساس مشاوره شغلی و استعداد سنجی و امکان‌سنجی که از وضعیت داشته‌های فرد متقاضی صورت می‌گیرد، طرح در کارگروه اشتغال بررسی و در صورت تصویب طرح، تسهیلات اشتغال به فرد پرداخت می‌شود.

 وی تصریح کرد: در ادامه کمیته امداد این طرح‌ها را بین سه تا پنج سال توسط متخصصین نظارت می‌کند و در صورت نیاز به مشاوره به آن‌ها مشاوره می‌دهد. در همین راستا در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۱ هزار طرح را با استفاده از این مدل با کمک شرکت‌های برون‌سپاری اجرا کردیم.

 کرابی اظهار کرد: در مدل کارفرمایی، بعضی از خانواده‌های تحت پوشش امداد که امکان دریافت تسهیلات اشتغال برای ایجاد شغل یا توان فنی را ندارند و یا در بحث ضمانت و … دچار مشکل هستند، بر اساس توافق و تفاهم‌نامه با کارفرما فردبه‌شرکت‌ها و کارخانجات معرفی و به کار گرفته می‌شود.

 وی افزود: در این مدل، بر اساس توافق دوطرفه بین کمیته امداد و کارفرما، به ازای هر نفر اشتغال‌زایی، ۱۰۰ میلیون تومان به کارفرما با بازپرداخت چهار درصد تسهیلات داده‌شده و کارفرما مکلف است به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان یک نیروی تحت پوشش امداد را با حداقل قانون کار به مدت پنج سال به کار گیرد.

 معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی گفت: ما بر اساس اعلام نیاز کارفرما مبنی بر نیروی کار، بیش از تعداد موردنیاز معرفی می‌کنیم تا قدرت انتخاب داشته باشد، گزینش اولیه توسط کارفرما صورت می‌گیرد و اگر بعد از مدت کوتاهی با نیرو قطع همکاری شد ادامه بیمه را با نیروی جدید انجام دهد. در مناطق محروم علاوه بر این تسهیلات، یک بسته دیگر تشویقی داریم که به مدت دو سال ۱۰۰ درصد بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کنیم و در بسته دوم ویژه مناطق برخوردار،۱۰۰ درصد سهم بیمه مددجو را به کارفرما پرداخت می‌کنیم.

 کرابی در خصوص مدل راهبری شغلی بیان کرد: در این مدل که طرح کارآفرین محور است، فرد توانایی زیادی در حوزه کارآفرینی دارد اما سرمایه ندارد تا ایده خود را اجرا کند در اینجا ما زنجیره‌های ارزش و تأمین را فراهم می‌کنیم به این صورت که فرد ایده خود را به مجموعه کمیته امداد ارائه می‌دهد، هیئت شناسایی و ارزیابی راهبران شغلی که متشکل از بزرگان کارآفرین استان هستند، طرح را بررسی می‌کنند و اگر طرح توجیه اقتصادی خوبی داشت و کارآفرین از طرح خود به‌خوبی دفاع کرد، سرمایه در اختیار او قرار داده می‌شود و کارآفرین با مدیریت این تعداد افراد کار را تولید می‌کند و می‌فروشد؛ یعنی از تأمین مواد اولیه تا بحث آموزش این افراد، نظارت و فروش به عهده کارآفرین است. در مدل راهبری شغلی منافع راهبر هم در اول شبکه تعریف‌شده که تأمین مواد اولیه و… است و هم در آخر زنجیره که بحث فروش است.

معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی بابیان اینکه در حوزه عروسک‌سازی کار منسجم کمتر انجام‌شده است؛ گفت: هر کارآفرینی که بخواهد اشتغال‌زایی کند برای دریافت تسهیلات حتماً باید دوره فنی و حرفه‌ای را طی کرده باشد. همچنین در بحث حمایت از کارآفرینان که به‌عنوان یکی از تکالیف ما در سال ۱۴۰۰، حمایت از زنجیره‌های اسباب‌بازی بود، افراد و گروه‌هایی شناسایی و حمایت کردیم.

 کرابی بابیان این مطلب که در حوزه کسب‌وکار، مشهد ظرف چند سال آینده به‌عنوان قطب برتر ساخت اسباب‌بازی کشور خواهد شد؛ افزود: ما از طرح‌های ساخت اسباب‌بازی در شهرستان‌ها حمایت می‌کنیم. به‌طور مثال در تربت‌حیدریه با حمایت کمیته امداد از یکی از کارآفرینان حوزه عروسک، موجب شده در حال حاضر این کارآفرین کارخانه عروسک‌سازی راه‌اندازی کرده است.

 معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی بابیان اینکه تا زمانی که زنجیره‌های حمایت شکل نگیرد ما همچنان مشکل خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: خراسان رضوی در بحث مدل کارآفرینی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد. این استان در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مقام اول کشوری و سال ۹۷ مقام دوم را کسب کرده است.

کرابی بیان کرد: در بحث هدایت شغلی، وظیفه این اداره ارائه تسهیلات کارفرمایی، ایجاد طرح‌های خوداشتغالی و آموزش افراد است. سال گذشته از خانواده امداد حدود ۱۲ هزار نفر برای آموزش به فنی و حرفه‌ای معرفی‌شده و آموزش دیدند و اکنون نیز در نظر داریم در موضوع فرهنگ کارآفرینی به ۱۰۰ نفر در گروه سنی زیر دیپلم و دیپلم و بالای دیپلم، آموزش‌های لازم را ارائه دهیم تا در سال ۱۴۰۱ وارد حوزه اشتغال‌زایی شوند. علاوه بر این ما با مجموعه دانشگاه تهران تفاهم‌نامه‌ای برای استارت آپ ها داشتیم و تاکنون با حدود ۴۰۰ نفر در حوزه استارت آپ در ارتباط بودیم.

 وی تصریح کرد: کمیته امداد در همه زمینه‌ها بخصوص در بحث‌های آموزشی و کسب‌وکارهای جدید ورود کرده است ازجمله مرکز نوآوری تربت‌حیدریه که با کمک پارک علم و فناوری ایجادشده است، مدلی کاری که در این مرکز انجام می‌شود، چند کسب‌وکار کنار هم قرار گرفتند.

 معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی بابیان اینکه در بحث تولید مشکل نداریم اما درفروش دچار مشکل هستیم که باید بازاریابی کنیم؛ گفت: در سال ۱۴۰۰ تا اسفندماه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه اشتغال برای ۲۱ هزار فرصت شغلی پرداخت‌شده است

 وی افزود: در سال جدید، ۲۱ زنجیره در حوزه‌هایی چون؛ کشاورزی، گیاهان دارویی، پوشاک، سنگ، اسباب‌بازی و … به‌صورت ملی در حال انجام است. یک سری راهبرها نیز به‌صورت ملی شناسایی شدند یا خود درخواست کردند لذا ما از بین راهبرهای ملی افرادی که توانایی کار و تعهد دارند را انتخاب می‌کنیم.

 کرابی بابیان اینکه سال ۱۴۰۱ علاوه بر استفاده از ۲۱ راهبر ملی، از راهبرهای استانی نیز دعوت می‌کنیم تا وارد این مدل کاری شوند، تصریح کرد: یکی از تکالیف شهرداری‌ها در اختیار گذاشتن بازارچه‌هایی برای عرضه محصولات مشاغل خانگی است که در این زمینه شهرداری همکاری خوبی داشته است. قبل از کرونا بر اساس برنامه زمان‌بندی نمایشگاه‌هایی به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شد اما در شرایط کرونا با توجه به اینکه امکان برپایی نمایشگاه نبود کمیته امداد در بحث بازار مجازی کارکرد و برند «ای کالا» را ایجاد کرد. اکنون در مرحله ابتدایی است و زیرساخت‌های کار فراهم‌شده است و محصولات کل کشور در حوزه صنایع‌دستی در این بارگذاری خواهد شد.

 وی بابیان اینکه طی سال‌های گذشته ۳۸ هزاران طرح اشتغال‌زایی و ۲۱ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۰ ایجاد شد، گفت: در سال‌های گذشته تعدادی از افراد تحت پوشش که توانایی کار داشتند با ارائه طرح و اجرای آن، از چرخه کمیته امداد خارج شدند که بر همین اساس امسال ۵ هزار و ۷۰۰ نفر خودکفا شده و از تحت پوشش امداد خارج شدند.

 معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی با اشاره به تحت پوشش بودن بیش از ۳۵۰ هزار نفر در استان؛ اظهار کرد: کمیته امداد با طرح‌های تحت نظارت به کارآفرین در حوزه مشتری مداری، بازاریابی و چیدمان جنس مشاوره می‌دهد.

 کرابی بابیان اینکه فرد بعد از گذراندن دوره فنی و حرفه‌ای تسهیلات اشتغال دریافت می‌کند، گفت: در سال جاری، کمیته امداد بر اساس تفاهم با شورای عالی اشتغال پنج دهک جامعه را حمایت خواهد کرد.

معاون اشتغال و کارآفرینی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی در پایان عنوان کرد: ردیف پولی که برای سال ۱۴۰۱ مشخص‌شده، حدود یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که مایل هستیم در حاشیه شهر مشهد مقدس به‌صورت ویژه‌کار کنیم زیرا حاشیه شهر پتانسیل خوبی در حوزه ایجاد اشتغال به‌ویژه در بحث مشاغل خرد و خانگی دارد.

 کرابی در پایان گفت: در صورت همراهی سایر نهادها به‌ویژه شهرداری مشهد اتفاقات خوبی را می‌توان در مناطق حاشیه‌ای کلان‌شهر مشهد رقم زد و خوشبختانه شهرداری مشهد نگاه ویژه‌ای به این بخش شهر دارد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 86