ایجاد مزرعه الگویی گندم با کشت دستگاه کف کار غلات در بخش کدکن تربت حیدریه
ایجاد مزرعه الگویی گندم با کشت دستگاه کف کار غلات در بخش کدکن تربت حیدریه

رئیس جهاد کشاورزی بخش کدکن تربت حیدریه از ایجاد مزرعه الگویی گندم با کشت دستگاه کف کار غلات در بخش کدکن این شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ عباس عباسیان رئیس جهاد کشاورزی بخش کدکن با اشاره به استفاده از دستگاه کف کار غلات در مزرعه الگویی روستای عبدآباد این بخش به مساحت پنج هکتار، گفت: هر چند معمولا از دستگاه کف کار در اراضی و آب‌های شوراستفاده می‌گردد ولی در این مزرعه الگوئی جهت کشت گندم با سه تراکم مختلف نیز از این دستگاه استفاده شده است.

عباسیان با برشمردن مزایای استفاده از این دستگاه، تصریح کرد: به دلیل کشت در کف جوی توسط این دستگاه بهره وری آب و به دام افتادن آب باران و برف در کنار بوته گندم افزایش یافته و به تبع آن عملکرد دانه افزایش می‌یابد. همچنین به دلیل اینکه بوته گندم در کف قرار داشته و روی آن را برف می‌گیرد میزان تنش سرمازدگی و یخ زدگی گندم به حداقل می‌رسد؛ ضمنا به دلیل تنظیم بین بذور علاوه بر اینکه رقابت بین بوته‌ای درون گونه‌ای به حداقل می‌رسد مصرف بذر نیز کاهش می‌یابد که این موضوع سهم بسزایی در کاهش هزینه‌های تولید دارد.

رئیس جهاد کشاورزی بخش کدکن، ضمن تشویق کشاورزان به استفاده از دستگاه‌های مختلف بذرکار که از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی نیز است، خاطرنشان کرد: در سال جاری ۹۰۰ هکتار گندم آبی در بخش کدکن کشت شده است که کشت حدود ۲۰۰ هکتار آن با بذرکارها انجام گرفته و انتظار می‌رود با توجه به اهمیت بکارگیری ادوات مکانیزاسیون در افزایش راندمان تولید استفاده از این ادوات در سالهای آتی توسط کشاورزان افزایش یابد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 127