اهمیت دانه‌های روغنی و برگزاری روز مزرعه کلزا در نیشابور
اهمیت دانه‌های روغنی و برگزاری روز مزرعه کلزا در نیشابور

به همت اداره ترویج وآموزش کشاورزی شهرستان نیشابور روز مزرعه محصول کلزا برای کلزاکاران بخش مرکزی با تدریس محقق و یاوران تولید ایستگاه تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی شهرستان و با هدف آشنایی کشاورزان با شیوه‌های نوین این کشت برگزار شد.

به گزارش اختر شرق؛ محمد علی فرهمندراد معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: هدف از این مراسم، آشنایی کارشناسان و کشاورزان با شیوه‌های نوین زراعی در کشت محصول کلزا است که به همت اداره ترویج وآموزش کشاورزی این شهرستان این روز مزرعه برگزار شد.

فرهمندراد با بیان اینکه دراین روز مزرعه در خصوص نحوه مدیریت صحیح کاشت، داشت، برداشت، مسایل و مشکلات کلزا، معرفی و مقایسه ارقام داخلی و خارجی مطالبی بیان شد، عنوان کرد: تلفیق تمامی سیستم‌های مدیریت زراعی میتواند تضمین کننده عملکردهای بسیار خوب در زمینه کلزا باشد و با توجه به حمایت‌های سالهای اخیر وزارت جهاد کشاورزی در قیمت‌گذاری محصول کلزا قطعا کاشت این محصول موجب درآمدزایی بیشتر برای کشاورزان در مقایسه با کشت سایر محصولات زراعی، خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی وعدم وابستگی به واردات خواهد بود.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیشابور گفت: مزرعه کلزای آشنا به لحاظ نحوه صحیح مدیریت مزرعه اعم از تاریخ کاشت مناسب، بهره گیری از شیوه‌های نوین آبیاری، استفاده صحیح از کودهای شیمیایی، بهره گیری از سیستم‌های نوین سمپاشی از جمله سمپاشی با پهباد از زمره مزارع نمونه تلقی می‌شود.

دکترداود رودی در توضیح علل نمونه بودن مزرعه مذکور، اظهار کرد: در وهله اول عملیات خاکورزی و آماده‌سازی اصولی زمین و استفاده از ادوات و مکانیزاسیون مناسب برای کشت کلزا ضروری است.

وی ادامه داد: استفاده از کودها بخصوص فسفر و پتاس و استفاده از کودهای گوگردی بمنظور کاهش ph خاک و افزایش راندمان جذب سایر عناصر غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

رئیس و محقق ایستگاه کشاورزی با بیان اینکه بهره گیری از آبیاری قطره‌ای به منظور یکنواختی پخش آب در مزرعه و افزایش راندمان آبیاری از مسائل حائز اهمیت می‌باشد که تمامی این موارد در مزرعه ایشان رعایت گردیده است، تصریح کرد: همچنین استفاده از کودهای نیتروژن دار در چند مرحله در طول فصول زمستان و بهار، کودهای پتاسه در مراحل بعد از گلدهی بخصوص در مرحله خورجین دهی بصورت محلول‌پاشی و نیز محلول در آب آبیاری و استفاده از کودهای ریزمغذی بصورت محلول‌پاشی در طول دوران رشد رویشی از مسائل مهم تغذیه‌ای در کشت این مزرعه کلزا است.

رودی در پایان خاطرنشان کرد: از سایر عملیات مهم زمان داشت میتوان به کاربرد بموقع علف کشها، مبارزه به هنگام با آفات و بیماری‌ها بویژه سمپاشی بر علیه آفات شته و سنک کلزا اشاره کرد.

در پایان این روز مزرعه به مشکلات برداشت و ادوات مورد لزوم بهره برداران این محصول توسط مدیر شهرستان نیشابور پاسخ داده شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 44