انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های مشترک فی ما بین آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی استان
انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های مشترک فی ما بین آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی استان

تفاهم نامه همکاری‌های مشترک فی ما بین آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی استان با حضور رئیس آموزش و پرورش استثنائی و رییس انجمن مددکاران اجتماعی استان منعقد شد.

به گزارش اختر شرق؛ مهدی قاسمی‌پور با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد دانش آموزان آموزش و پرورش استثنائی، دانش آموزان بانیازهای ویژه ذهنی هستند که در مدارس خاص از سن دو سالگی پذیرش می‌شوند، مطرح کرد: این گروه از دانش آموزان در دوره متوسطه حرفه ای، در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کارودانش همچون صنایع چوب، مدیریت در خانه، خیاطی، گلیم بافی و… آموزش می‌بینند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد مدارس خاص ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی در شهرستان‌های مشهد، نیشابور و سبزوار متمرکز است و در سایر شهرستان‌ها هم نیز کلاس‌های خاص ویژه این دانش آموزان دایر است، عنوان کرد: دانش آموزان آسیب دیده شنوایی از لحاظ جمعیتی دومین گروه از دانش آموزان آموزش و پرورش استثنائی را تشکیل می‌دهند که از شش ماهگی پذیرش می‌شوند و خدمات توانبخشی به آن‌ها ارائه می‌گردد.

قاسمی‌پور با بیان اینکه در سیستم avt، آموزش مبتنی بر والدین نوآموز آسیب دیده شنوایی است، تصریح کرد: نوآموزان در این سیستم با حضور مادر و در کنار تیم‌توانبخشی، تحت خدمات توانبخشی قرار می‌گیرند.

وی افزود: گروه چهارم دانش آموزان با نیازهای ویژه جسمی حرکتی هستند که مدارس خاص ابتدایی و متوسطه این گروه از دانش آموزان در مشهد فعالیت دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اختصاص دو مدرسه در مشهد به دانش آموزان چند معلولیتی اظهار داشت: این گروه از دانش آموزان فعالیت‌های آموزشی خود را در شهرستان‌های استان در کلاس‌های مخصوص خود دنبال می‌کنند.

وی در خصوص نرم کلاس‌های درسی در آموزش و پرورش استثنائی گفت: این نرم در آموزش و پرورش استثنائی ۱۱ دانش آموز می‌باشد، در گروه دانش آموزان اتیسم، جسمی حرکتی و چند معلولیتی بین سه تا پنج نفر، در گروه آسیب دیده بینایی و شنوایی تا ۹ نفر و درگروه بانیازهای ویژه ذهنی حداکثر تعداد دانش آموزان در کلاس درس ۱۱ نفر می‌باشد.

قاسمی‌پور با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی با داشتن ۱۱ مرکز اتیسم در سطح کشور پیشتاز است گفت: ۸۰ مرکز دولتی و غیردولتی برای دانش اموزان با مشکلات ویژه یادگیری در سطح استان در حال ارائه خدمات به این گروه از دانش آموزان می‌باشند.

وی بیان کرد: علاوه بر هفت گروه دانش آموزان بانیازهای ویژه ۹ هزار دانش آموز تلفیقی فراگیردر سطح استان داریم که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش استثنایی هستند.

در ابتدای جلسه مهدی زاده، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان با اشاره به اینکه مددکاران اجتماعی باید در تمامی زمینه‌ها اعم از پیشگیری، توانبخشی، مشارکت‌های مردمی و… حضور فعال داشته باشند اظهار کرد: توجه علمی به مشکلات اجتماعی در جامعه، نیازمند تخصصی‌تر شدن فعالیت مددکاران است.

وی با بیان اینکه دفاتر مثبت زندگی در ۸۰ منطقه شهر مشهد با توجه به نیازهای جامعه خدمات ارایه می‌نمایند که بعضی از این خدمات رایگان است، عنوان کرد: تمامی خدمات بهزیستی در این دفاتر متمرکز می‌باشد که بخشی از این دفاتر را برای آموزش و پرورش استثنایی پیش بینی خواهیم کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی استان از آمادگی این نهاد برای برگزاری کارگاه‌های آموزش مددکاری اجتماعی ویژه مشاوران خبرداد و گفت: درصدد هستیم در آینده‌ای نزدیک با همکاری آموزش و پرورش استثنایی خدمات مشاوره‌ای رایگان را به خانواده‌های دانش آموزان بانیارهای ویژه ارائه نماییم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 31