انتشار ماهنامه علمی پژوهشی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای نخستین بار در کشور
انتشار ماهنامه علمی پژوهشی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای نخستین بار در کشور

رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ماهنامه علمی پژوهشی «پژوهش در ترازوی مدرسه» برای نخستین بار در کشور با هدف ارائه آخرین نظریات و یافته‌های پژوهشی و همچنین تبادل افکار و اندیشه‌ها در راستای نیازهای گوناگون معلمان و کارکنان اداری آموزش و پرورش به نشر مقالات علمی و کاربردی و همچنین افکار و اندیشه‌های صاحب نظران مبادرت نموده است.

به گزارش اخترشرق؛ محمد ملاکی با بیان اینکه ماهنامه علمی پژوهشی «پژوهش در ترازوی مدرسه» برای نخستین بار در کشور با هدف ارائه آخرین نظریات و یافته‌های پژوهشی و همچنین تبادل افکار و اندیشه‌ها در راستای نیازهای گوناگون معلمان و کارکنان اداری آموزش و پرورش به نشر مقالات علمی و کاربردی و همچنین افکار و اندیشه‌های صاحب نظران مبادرت نموده است اظهار داشت: این ماهنامه علمی‌پژوهی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نقش پل ارتباطی میان ستاد و صف را در آموزش و پرورش ایفا خواهد نمود.

وی با بیان اینکه ماهنامه علمی پژوهشی «پژوهش در ترازوی مدرسه» به صورت الکترونیکی منتشر خواهد شد افزود: صاحب امتیاز این نشریه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی است، این نشریه در جهت افق برنامه ۱۴۰۴ مبنی بر تلاش در جهت رشد و توسعه علمی کشور و همسو با اتخاذ راهبردهای پژوهش محور در برنامه ششم توسعه سعی در بررسی موضوعات و چالش‌های نظام آموزشی کشور و ارائه راه حل‌های مناسب، نشر نظریه ها، یافته ها، الگوها و دستاوردهای نظری و کاربردی در زمینه دانش‌های مرتبط با آموزش برپایه روش‌های پژوهشی معتبر و توسعه شبکه تعاملی میان محققان داخل و خارج از کشور دارد.

ملاکی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف این نشریه روشنگری در خصوص پژوهش‌ها است تصریح کرد: با توجه به اینکه مفهوم علوم در دو صده نوزدهم و بیستم به دلیل تغییر مبانی معرفت شناختی و فلسفی با تحولاتی رو به رو بوده است، برخی از تغییرات بدون آنکه معنای علم را تغییر بدهد معرفت علمی را محدود کرده و بعضی دیگر هم به تحول در معنای مدرن علم منجر شده است.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه افزود: با توجه به پیچیدگی مسائل جامعه لزوم انجام تحقیقات بارزتر شده است لذا گسترش دامنه تحقیقات، سرمایه‌گذاری در این حوزه، تربیت و جلب محقق و ایجاد تشکیلاتی منسجم و پویا به منظور برنامه ریزی و جهت دادن به فعالیت‌های پژوهشی کشور حیاتی‌تر شده است.

وی با بیان اینکه گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان در راستای تبیین سیاست‌های پژوهشی و علمی با اجرای موفق برنامه مدیریت کیفیت جامع پژوهش در سال ۱۴۰۰ عناوین «شورای تحقیقات» و «رساله دکتری» برتر کشور را به خود اختصاص داد افزود: استقرار دبیرخانه‌های هشت‌گانه «مدرسه پژوهش محور، دانش آموز پرسشگر»، «مدرسه پژوهش محور؛ معلم پژوهنده»، «مدرسه پژوهش محور؛ نشست‌های علمی و پژوهشی»، «مدرسه پژوهش محور؛ مطالعات منطقه‌ای در آموزش غیر حضوری»، «مدرسه پژوهش محور؛ اشاعه و کاربست یافته‌های علمی و پژوهشی»، «مدرسه پژوهش محور؛ باز اندیشی در محتوا با رویکرد تیمز و پرلز»، «مدرسه پژوهش محور؛ طراحی الگوها و مدل‌های آموزشی» و «پژوهش در ترازوی مدرسه، از نظریه‌پردازی تا عمل بر اساس مبانی نظری سند تحول بنیادین» نقش موثری در توسعه، ارتقا و کاربست فعالیت‌های پژوهشی ایفا نموده است.

image_printچاپ مطلب