امضای تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد

تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه ویژه اقتصادی و بندرها و دریانوردی امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به‌منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های سرمایه‌گذاری، ترانزیتی و بازرگانی امضا شد.

تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه ویژه اقتصادی و بندرها و دریانوردی امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به‌منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های سرمایه‌گذاری، ترانزیتی و بازرگانی امضا شد.

به گزارش اختر شرق؛ در نشست مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی بندر امیرآباد و دوغارون، تفاهم‌نامه همکاری باهدف گسترش تعاملات در زمینه‌های عملیاتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری به امضای طرفین رسید.

هدف اصلی این تفاهم‌نامه استفاده از فرصت اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر و افغانستان از یک‌سو و از طرف دیگر توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های بندر امیرآباد، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و منطقه آزاد چابهار است که می‌توانند با تفاهم و وحدت رویه مثلث همکاری شمال، جنوب و شرق کشور را تعریف نمایند و از این موقعیت اقتصادی به‌عنوان یک فرصت استفاده شود.

هماهنگی و برنامه‌ریزی نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی با حضور تجار و فعالین اقتصادی، تبادل اطلاعات موردنیاز در راستای موضوع تفاهم‌نامه، همکاری جهت راه‌اندازی و بازگشایی دفتر در مناطق طرفین و برنامه‌ریزی برای بازدید تجار، فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه و کالا از مناطق طرفین ازجمله محورهای تفاهم‌نامه است.

فرامرز سلطانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در این نشست بابیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون حلقه اتصال شرق کشور با کشور افغانستان محسوب می‌شود و محلی برای استفاده از ظرفیت‌های چابهار و بندر امیرآباد است، اظهار کرد: دستیابی برنامه عملیاتی مشترک میان این منطقه و منطقه ویژه بندر امیرآباد و چابهار در گسترش این ارتباط و توسعه اقتصادی نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد.

وی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون را بزرگ‌ترین خادم صادراتی کالاهای ایرانی به کشور افغانستان معرفی کرد و گفت: بزرگ‌ترین مزیت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون علاوه بر موقعیت خاص اقتصادی آن، ترانشیپمنت همه کالاهاست که در محدوده منطقه با نظارت دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود و این مزیت کاهش شدید هزینه تمام‌شده صادراتی و تولید را فراهم نموده است.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون منشأ خیروبرکت برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور شده است و اشتغال‌زایی بیش از ۳۰۰۰ نفر فرصت خوب و شاخص مردمی بودن منطقه است که با محوریت بخش خصوصی به ارائه خدمات می‌پردازد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ادامه با تأکید بر لزوم تحقق و افزایش تعاملات سه‌جانبه میان این منطقه و بندر امیرآباد و چابهار، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های مشترکی به شکل کنسرسیوم می‌توان بین این مناطق انجام داد که پایداری روابط را تضمین کند.

سلطانی بابیان اینکه دوغارون بزرگ‌ترین منطقه و جایگاه اقتصادی شرق کشور در ارتباط با افغانستان است، گفت: امکانات زیرساختی مناسبی ایجادشده ولی این بسترها کافی نیست و نیازمند توسعه باهدف استفاده حداکثری از پتانسیل منطقه است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد بتوان شاکله کاری میان ۳ منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، بندر امیرآباد و بندر چابهار ایجاد کرد و از مدیران استانی و ملی نیز در جلسات مشترک دعوت شود.

سلطانی بابیان اینکه یکی از مشکلات ما مربوط به عملکرد ضعیف حوزه حمل‌ونقل از چابهار به دوغارون است، افزود: اخیراً رغبت و میل قابل‌توجهی نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل پیداشده و یکی از جاذبه‌های افغانستانی‌ها، مشارکت در این حوزه است که باید موردتوجه قرار گیرد تا ناوگان حمل‌ونقل به‌عنوان اساس روابط اقتصادی تقویت شود.

وی تصریح کرد: تحقق این مهم، می‌تواند بیش‌ازپیش منجر به تقویت و فعال‌تر نمودن تعاملات بین بندر امیرآباد، چابهار و مرز دوغارون شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزود: تعرفه‌های ترجیحی نیز می‌تواند بین ما شکل گیرد که اگر محدودیت زمانی هم مشخص باشد، می‌توان در توافقی سه‌جانبه تسهیلاتی برای فعالان اقتصادی این ۳ مرکز فراهم کرد.

سلطانی در خصوص تفاهم‌نامه مشترک همکاری که در این نشست میان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد منعقد شد نیز اظهار کرد: این تفاهم‌نامه محور تعاملات آینده خواهد بود و بر مبنای آن دبیرخانه مشترکی با مسئولانی مشخص تعریف می‌شود تا موانع پیش رو را احصا و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنند.

بهره‌گیری از تمامی زیرساخت‌ها، با افزایش صادرات میسر است

در ادامه سیاوش رضوانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به ارائه توضیحات مختصری از شرایط این بندر پرداخت و اظهار کرد: بندر امیرآباد ازنظر وسعت و کارکرد سومین بندر ایران بوده که حدود ۱۲ کیلومتر طول دارد.

وی بابیان اینکه به‌منظور ساخت این بندر، ۱۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: علاوه بر این سرمایه‌گذاری، دولت نیز ۷۰۰ میلیارد تومان در بحث فراهم آوردن بسترهای زیرساختی هزینه کرده است.

رضوانی خاطرنشان کرد: اقلام و کالاهای مختلفی ازجمله آرد، روغن و فراورده‌های نفتی و … جزو سبد کالایی بندر امیرآباد هستند که با سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارد تومانی، به‌زودی MDF نیز به این سبد افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به سهم ۷۱ درصدی بندر امیرآباد از غلاتی که از طریق کشورهای قزاقستان و روسیه وارد محدوده شمال می‌شود، افزود: با سرمایه‌گذاری خوبی که در حوزه ریل و راه‌آهن برای این بندر در حال انجام است تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از کالاهای وارداتی از طریق واگن جابجا خواهند شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در ادامه صحبت خود تأکید کرد: تمرکز ما نباید صرفاً به واردات معطوف شود؛ صادرات بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به دنبال بهر‌ه‌گیری از زیرساخت‌ها هستیم، صادرات را باید افزایش دهیم.

رضوانی با اشاره به بازدید روز گذشته خود از مرز دوغارون، گفت: بسیار خوشحالم که محور عمده فعالیت این مرز مربوط به صادرات بوده و بخش عمده‌ای از کالاهای موجود در آن متعلق به استان خراسان رضوی است.

وی بابیان اینکه در سال‌های گذشته پیشرفت خوبی درزمینهٔ صادرات کالا از کشورمان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: ۱۴ تیپ کالا اعم از شیرآلات، کاشی، سرامیک، سیمان و … از بندر امیرآباد صادر می‌شود ولی باید در جهت افزایش این تعداد تلاش جدی کرد.

رضوانی در ادامه گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده بندر امیرآباد تا پایان سال جاری به منطقه آزاد تبدیل خواهد شد؛ مقدمات این طرح فراهم‌شده و در مجلس شورای اسلامی نیز ارائه و به رأی گذاشته می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: سطح صادرات این بندر با توجه به شرایط و زیرساخت‌ها و موقعیت مکانی که از آن برخوردار است، قابل‌توجه نیست و باید افزایش پیدا کند.

رضوانی خاطرنشان کرد: امیدواریم ارتباط میان این بندر و منطقه دوغارون هرروز افزایش و تعمیق پیدا کند و شاهد برداشته شدن گام‌های خوب و مثبتی باشیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 5