افزایش ۷ برابری سطح زیرکشت گلرنگ در مقایسه با سال گذشته در جوین
افزایش ۷ برابری سطح زیرکشت گلرنگ در مقایسه با سال گذشته در جوین

معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین از افزایش هفت برابری سطح زیرکشت دانه روغنی گلرنگ در مقایسه با سال گذشته در این شهرستان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ عبداله آرین، معاون فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین با اشاره به اینکه کشت دانه‌های روغنی به‌عنوان یکی از نیازهای کشور به‌عنوان یکی از اولویت‌هایمان در جهاد کشاورزی قرارگرفته، گفت: به لطف خدا و با تلاش همکاران سطح زیرکشت این محصول با افزایش هفت برابری سطح زیرکشت از ۲۰ هکتار در سال گذشته به ۱۵۰ هکتار در سال جاری افزایش پیداکرده است.

آرین با اشاره به اینکه برگزاری کارگاه آی آموزشی و استفاده از فضای مجازی نقش مؤثری در ترویج و افزایش این سطح زیرکشت داشته است، خاطرنشان کرد: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می‌شود و ضمن اینکه گل‌های این گیاه در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی مورداستفاده قرار می‌گیرد و علوفه این گیاه نیز دارای خاصیت غذایی بالا بوده و برای دام استفاده می‌شود.

 وی ادامه داد: کاشت، داشت و برداشت این محصول با ماشین‌آلات مرسوم مورداستفاده در گندم انجام می‌شود و نیاز به لوازم و تجهیزات خاصی ندارد.

فاطمه صابری نسب، مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی جوین با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کاشت این گیاه، حاصلخیز شدن خاک زراعی پس از برداشت آن برای محصول بعدی است، گفت: خرید تضمینی محصول توسط دولت، چندمنظوره بودن گیاه گلرنگ، هزینه تولید پایین، نیاز آبی بسیار کم و مقاومت نسبت به تنش‌های محیطی به‌خصوص گرما و خشکی از دیگر مزیت‌های کشت این محصول است.

مسئول باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی جوین در پایان خاطرنشان کرد: گلبرگ‌های گلرنگ به‌عنوان داروی گیاهی و دانه‌های آن نیز به‌عنوان دانه روغنی مورد استحصال قرار می‌گیرد که این دومنظوره بودن این گیاه بسیار موردتوجه کشاورزان نیز است.

خبرنگار: سید حجت‌الله تزرقی

image_printچاپ مطلب

Visits: 4