افزایش ۶ برابری اعتبار نوسازی مدارس در دو سال گذشته
افزایش ۶ برابری اعتبار نوسازی مدارس در دو سال گذشته

معاون وزیر آموزش‌وپرورش گفت: برخلاف یک دهه گذشته که در سال ۸۵ هفتاد درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده بودند در حال حاضر ۷۰ درصد فضاهای آموزشی مقاوم در برابر زلزله شدند و ۳۰ درصد فرسوده هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: برخلاف یک دهه گذشته که در سال ۸۵ هفتاد درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده بودند در حال حاضر ۷۰ درصد فضاهای آموزشی مقاوم در برابر زلزله شدند و ۳۰ درصد فرسوده هستند.

به گزارش اختر شرق؛ مهراله رخشانی مهر، معاون وزیر آموزش‌وپرورش در حاشیه بازدید از فضاهای آموزشی و پروژه‌های آموزش‌وپرورش شهرستان خوشاب به همراه رمضان علی سبحانی فر، نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، خوشاب، جوین، جغتای و داورزن در مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس آموز و پرورش شهرستان خوشاب گفت: برخلاف یک دهه گذشته که در سال ۸۵ هفتاد درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده بودند در حال حاضر ۷۰ درصد فضاهای آموزشی مقاوم در برابر زلزله شدند و ۳۰ درصد فرسوده هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بابیان اینکه برای مرمت و بازسازی بقیه مدارس فرسوده با توجه به اعتبارات ویژه تعیین‌شده که به دنبال جذب آن هستیم، افزود: امیدواریم در سال‌های آینده این مدارس نیز مشکلشان حل شود.

رخشانی مهر با ابراز اینکه فضاهای آموزشی ۱۱ استان کشور زیرخط استاندارد ۸.۴ مترمربع و میانگین سرانه حدود ۵.۲ مترمربع است، تصریح کرد: استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، استان البرز، گیلان و لرستان زیرخط استاندارد هستند.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی انجام‌شده از سال ۹۷ برای رسیدن این استان‌ها به میانگین ۵.۲ مترمربعی تا حدودی در عمل موفق بودیم اظهار کرد: اولویت اصلی ما دراین‌بین تکمیل فضاهای نیمه‌تمام است و باوجود تعداد زیاد ساختمان‌های نیمه‌کاره که مشابه این پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرستان خوشاب وجود دارد و تلاش داریم تا هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها تکمیل شوند.

وی با تأکید بر اینکه این فضاهای آموزشی و بناهای ساخته‌شده از سرمایه‌های ملی هستند و با تأخیر در تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها از عمر مفید ساختمان‌ها کاسته می‌شود و باگذشت زمان رو به فرسودگی می‌روند، تصریح کرد: ما ناچار هستیم این پروژه‌ها را تکمیل و ساماندهی کنیم و برنامه اصلی ما فعلاً ساماندهی و تکمیل این بناها است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به آمار بالای این پروژه‌های نیمه‌تمام، گفت: تکمیل نهایی این بناها بستگی به میزان اعتبارات مصوب دارد و عزم دولت و مجلس با توجه به اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار تعیین‌شده در سال جاری بالاست.

وی با ابراز اینکه در سال ۹۶ اعتبارات سازمان نوسازی مدارس حدود ۵۲۰ میلیارد تومان بود، اضافه کرد: هفت هزار و ۶۴۰ پروژه نیمه‌تمام در حوزه آموزش‌وپرورش وجود دارد که تکمیل آن‌ها ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در سال جاری به‌غیراز مبلغ سه هزار میلیارد تومانی اعتبار مصوب با بقیه ردیف‌های مصوب و اعتبارات تعیین‌شده نشان می‌دهد عزم دولت و مجلس جدی است و حدود ۶ برابر افزایش‌یافته است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6