افزایش ۵۰ درصدی سطح زیرکشت نخود در جوین
افزایش ۵۰ درصدی سطح زیرکشت نخود در جوین

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: تناوب زراعی، کم آب طلبی و افزایش قیمت نخود در بازار ،مهمترین دلیل افزایش ۵۰ درصدی سطح زیرکشت ان در شهرستان جوین است.

مریم حمیدی راد در گفتگو با خبرنگار اختر شرق با اظهار اینکه سطح زیرکشت نخود در شهرستان جوین در مقایسه با سال گذشته ۱۰هکتار افزایش یافته وبه ۳۰ هکتار رسیده است گفت: با ایجاد‌ تسهیل در زراعت نخود از طریق کشت مکانیزه این محصول، و با توجه به نیاز کم نخود به آب ،تمایل کشاورزان برای پایبندی به تناوب زراعی  نیز بیشتر می شود.

مریم حمیدی راد با بیان اینکه، کشت حبوبات و نخود برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با گندم، از اهمیت ویژه ای برخوردار است افزود: رعایت تناوب کشت از عوامل مهم حفظ توانایی های خاک و جلوگیری از بروز بسیاری از آفات و بیماری های زراعی است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰هکتار از اراضی این شهرستان به کشت نخود بذری از ارقام آزگان،گوکسو و منصور و بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی به کشت نخود دیم با ارقام محلی و بومی اختصاص داده شده است بیان‌کرد: میانگین برداشت در ارقام بذری حدود دو تن در هکتار بوده که با توجه به افزایش امروزه قیمت آن در بازار، سطح زیرکشت را در سال های آینده افزایش خواهد داد.

 مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی  جوین با توصیه کشاورزان به استفاده از ارقام جدید و استفاده از کشت مکانیزه گفت: افزایش قیمت حبوبات در بازار ،دلیل عمده توصیه کارشناسان به کشاورزان برای کشت این محصولات است.

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی جوین با بیان اینکه کشت حبوبات باعث افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش جمعیت علف های هرز، افزایش مواد آلی خاک، کاهش جمعیت آفات گندم و اکثر غلات می شود که با توجه به قیمت ایده آل، کشت آن در تناوب با گندم و جو بسیار حائز اهمیت می باشد افزود: از کشاورزان تقاضا داریم برای داشتن زمین های با ارزش آلی بالا، در تناوب با گندم و جو به کشت حبوبات و‌کلزا رو بیارند، چرا که با توجه قیمت امروزه این محصولات در بازار موجب افزایش درآمد آنها می شود.

مریم حمیدی راد با اشاره به اینکه سطح زیرکشت حبوبات در شهرستان جوین در مجموع حدود ۴۶هکتار از انواع نخود و ماش و همچنین لوبیا بوده که در مقایسه با امسال با افزایش مواجه و تا امروز حدود ۱۸۰ هکتار از اراضی قابل کشت این شهرستان به حبوبات اختصاص داده شده است افزود: سیاست توسعه کشت انتظاری  در دستور کار مدیریت زراعت استان قرار دارد و یکی از موفق ترین طرح هایی است که در بخش زارعت در حال اجراست زیرا از یک طرف باعث مدیریت بهینه در مصرف آب کشاورزی می شود و از طرف دیگر باعث افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح می شود.

وی با تاکید به اینکه کشاورزان باید با کارشناسان جهاد کشاورزی ارتباط تنگاتنگ داشته و از توصیه های آنها استفاده کنند گفت: یکی از معضلات اصلی که کشاورزان در کشت انتظاری با آن روبرو هستند رویش سریع علف های هرز در مزارع حبوبات می باشد که با توصیه علف کش های انتخابی به راحتی مهار می شود و به همین دلیل نیز حبوبات کاران  نباید هیچ گونه نگرانی از این بابت داشته باشند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 4