افزایش آمار ورود زائران غیر ایرانی به مشهد
افزایش آمار ورود زائران غیر ایرانی به مشهد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: برای سال ۹۹ ردیف اعتباری زیارت از لایحه بودجه حذف‌شده است اما در تلاش هستیم تا این ردیف حفظ شود و بتوانیم از این ظرفیت به نحو احسنت درزمینهٔ زیارت استفاده کنیم.

به گزارش اختر شرق؛ محمدصادق براتی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل دفتر این معاونت برگزار شد، با اشاره به در پیش بودن دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور و باهدف تحقق حضور حداکثری مردم در انتخابات، باید انسجام ملی به‌عنوان یک ضرورت مهم و اساسی موردتوجه مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

وی بیان کرد: شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نشان داد که نحوه عملکرد مدیران چقدر در اعتماد عمومی می‌تواند تأثیرگذار باشد و مردم در صورت خدمت صادقانه مسئولان برای کشور قدرشناس آن‌ها خواهند بود.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، با تأکید بر تعامل مثال‌زدنی بین ارکان نظام در خراسان رضوی بعد از اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی افزود: رویکردی که در قالب مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان حاکم شده، موردتوجه نخبگان استانی قرارگرفته است، چراکه در همین مدت کوتاه سپری‌شده از طرح مذکور در استان، کارنامه خوبی از خود به‌جا گذاشته است.

براتی در ادامه به چند اقدام شاخص معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی پرداخت و تصریح کرد: کارگروه ملی زیارت به علت تغییر در ساختار دفتر ریاست جمهوری به مدت دو سال و نیم متوقف بود اما از تیرماه سال جاری با پیگیری استاندار خراسان رضوی، با آغاز کار مجدد این کارگروه توسط رئیس‌جمهور موافقت شد، لذا در نیمه اول آذرماه سال جاری اولین جلسه این کارگروه در مشهد برگزار شد که مصوبات خوبی داشت.

وی از انتخاب خراسان رضوی به‌عنوان استان هدف مراسم اربعین به‌عنوان یکی دیگر از اقدامات شاخص این معاونت اشاره کرد و گفت: با پیوستن خراسان رضوی به مجموعه استان‌های هدف مراسم اربعین ازجمله ایلام، کرمانشاه و خوزستان، علاوه بر موضوعات بودجه‌ای و اعتباری، در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان رویداد عظیم اربعین نقش ایفا خواهیم کرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: قریب به ۹۰ درصد زائران غیر ایرانی در اربعین حسینی از خراسان رضوی به عتبات عالیات مشرف می‌شوند لذا این استان هم باید در سیاست‌گذاری‌ها اثرگذار باشد.

براتی در همین رابطه ادامه داد: با توجه به ورود سالیانه بیش از ۳۵ میلیون زائر و گردشگر به استان و با پیگیری‌های انجام‌شده، استان خراسان رضوی نیز به عضویت ثابت ستاد اجرایی خدمات سفر کشور درآمد تا از این ظرفیت هم در جهت خدمت‌رسانی بیشتر به زائران استفاده کنیم.

وی در ادامه به نتایج پژوهش انجام‌شده درزمینهٔ زائر و گردشگری پرداخت و اعلام کرد: بر اساس پژوهشی که در نوروز ۹۸ انجام شد، تحلیل و بررسی الگوهای زیارتی و خدماتی، میزان رضایتمندی از خدمات شهری و رفتارشناسی فرهنگی و اقتصادی زائرین و مجاورین موردبررسی قرار گرفت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص نتایج این پژوهش تصریح کرد: ازنظر جمعیت‌شناسی، ۵۰ درصد زائران مرد و ۵۰ درصد زائران زن و ازنظر تعداد زائر، بیشترین زائر به ترتیب به استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، مازندران و کرمان تعلق دارد.

براتی در خصوص وضعیت تشرف مجاوران به حرم مطهر افزود: ۳۴ درصد مجاوران هفته‌ای یک‌بار و ۲۸ درصد ماهیانه به حرم مشرف می‌شوند و مدت‌زمان میانگین حضور آن‌ها در حرم ۶۲ دقیقه بوده، این در حالی است که ۴۱ درصد زائران سالی یک‌دفعه، ۱۹ درصد هرچند سال یک‌دفعه، ۱۴ درصد سالی دو دفعه و ۹ درصد هر دو سال یک‌دفعه به زیارت می‌آیند.

وی با ذکر این نکته که ۹۰ درصد زائران به همراه خانواده به مشهد سفر می‌کنند، افزود: ۴۶ درصد زائران با خودروی شخصی وارد مشهد می‌شوند؛ همچنین مدت حضور زائران در حرم مطهر ۱۰۷ دقیقه و پنج روز هم تقریباً در مشهد اقامت دارند که بر این اساس ۸۶ درصد زائران و ۸۱ درصد مجاوران از خدمات شهری رضایت داشته‌اند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، نظارت و کنترل قیمت کالا و خدمات، رسیدگی و نظارت بیشتر بر اسکان، کنترل ترافیک اطراف حرم مطهر، افزایش خدمات رفاهی و تفریحی و افزایش پارکینگ در سطح شهر را به ترتیب ازجمله مهم‌ترین خواسته زائران از مسئولان حوزه زیارت استان برشمرد.

براتی با ارائه آماری در خصوص وضعیت بازار و رفتار اقتصادی زائران اظهار کرد: ۲۱ درصد زائران در سفر به مشهد کالایی نمی‌خرند، ۷۹ درصد با اولویت زعفران و لباس خرید می‌کنند که در این راستا ۴۰ درصد از جامعه آماری این پژوهش از کیفیت اجناس راضی بوده و ۵۹ درصد زائران هم خرید سوغات را اولویت خود اعلام کرده‌اند.

وی بابیان اینکه ۶۲ درصد از زائران فقط کالای ایرانی خریداری کرده‌اند، گفت: جمع هزینه سفر یک خانوار چهارنفره در بهار ۹۸، دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در موردپژوهش دوم این معاونت در خصوص سفر اربعین گفت: بر اساس این پژوهش ۴۱ درصد زائران برای دفعه اول، ۲۰ درصد برای دفعه دوم، ۹/۱۴ درصد برای دفعه سوم و ۲۱ درصد برای دفعه چهارم به این زیارت مشرف شده بودند.

براتی ادامه داد: بعد از زیارت هدف اصلی زائران را طلب حاجت، مشارکت در نمایش عظمت راهپیمایی، زمینه‌سازی ظهور، تقویت اتحاد مسلمین و عمل به وظیفه دینی تشکل می‌دهد. بر این اساس ۷/۹۲ زائران در این سفر احساس کامل امنیت داشتند که به ترتیب در مکان‌های موکب‌های ایرانی و عراقی، منازل مردم عراق، حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها، فضاهای باز و عمومی، فضاهای اماکن زیارتی و هتل‌ها و مسافرخانه‌ها مستقرشده بودند.

وی در خصوص مشکلات زائران پیاده در سفر اربعین خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد مسائل بهداشتی کشور عراق، ۴۶ درصد حمل‌ونقل داخل عراق، ۸/۳۵ درصد مسائل مالی و گران بودن سفر، ۷/۱۴ درصد حمل‌ونقل داخل ایران، ۳/۱۳ درصد عدم آشنایی با زبان عربی، ۶/۱۱ محل اسکان در عراق، ۷/۷ درصد مسائل مرزی هنگام خروج، ۴/۵ درصد مسائل شخصی و بیماری‌ها و ۳/۴ مسائل مرزی هنگام ورود را می‌توان ازجمله مهم‌ترین مشکلات زائران در سفر اربعین نام برد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در بخش پاسخ به سؤالات خبرنگاران در خصوص بودجه زیارت گفت: ردیف بودجه‌ای مختص زیارت در قانون بودجه هرسال تعریف می‌شد اما با توجه به شرایط اقتصادی و منابع دولت متأسفانه در دو سال گذشته این تخصیص در حد صفر درصد بوده است.

براتی افزود: برای سال ۹۹ این ردیف از بودجه حذف‌شده است اما در تلاش هستیم تا این ردیف حفظ شود و بتوانیم از این ظرفیت به نحو احسن درزمینهٔ زیارت استفاده کنیم.

وی در خصوص هزینه طرح‌های حوزه زیارت ادامه داد: تعداد ۳۷ پروژه‌ نیمه‌تمام در حوزه زیارت استان بعد از هماهنگی با دستگاه‌های متولی و با اعتبارات ملی و استانی در حال تکمیل هستند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در خصوص مشکل ترافیک بابیان اینکه ظرفیت معابر و خیابان‌های منتهی به حرم پاسخگوی نیاز موجود نیست، افزود: در اطراف حرم کمبود شدید پارکینگ وجود دارد که در این راستا دستگاه‌های متولی و آستان قدس ورود پیداکرده‌اند تا به نحوی این مشکل رفع شود. فرصتی هم در این زمینه برای بخش خصوصی فراهم‌شده که با سرمایه‌گذاری در این بخش از تسهیلات مربوطه استفاده کنند.

براتی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص آمار زائران غیر ایرانی گفت: در سال گذشته بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زائر غیر ایرانی داشتیم، این آمار در ۹ ماهه سال جاری زائران غیر ایرانی، سه میلیون و ۸۹۷ هزار نفر بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی در رابطه با مصوبات هجده‌گانه کارگروه ملی زیارت در جلسه گذشته، خاطرنشان کرد: افزایش کمی زائران غیر ایرانی، برگزاری دومین جلسه کارگروه در قم، ارائه آمار زائران در مشهد، قم و شیراز از سال ۹۹ توسط مرکز آمار، ازجمله مصوبات این کارگروه هستند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی افزود: در جلسه قبلی کارگروه ملی زیارت در مشهد مصوبه‌ای داشتیم که بر اساس آن استانداران از بودجه استانی برای ساخت زائرسراهای استانی بتوانند کمک کنند.

براتی با تأکید بر اینکه در گردشگری سلامت خراسان رضوی وضعیت فوق‌العاده‌ای ازنظر امکانات زیربنایی و تخصص دارد، تصریح کرد: در خصوص بهداشت و درمان در کشور به استان خراسان رضوی توجه ویژه‌ای نمی‌شود و سرانه استان به‌اندازه سرانه جمعیت موجود استان است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه کارگروه ملی زیارت در تلاشیم در سنوات آینده توجه ویژه‌ای به سرانه بهداشت و درمان داشته باشیم و امیدواریم این حمایت‌ها از سوی وزارت مربوطه انجام خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 3