افتتاح ۱۴۹۰ پروژه در خراسان رضوی همزمان با دهه فجر
افتتاح ۱۴۹۰ پروژه در خراسان رضوی همزمان با دهه فجر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: با زحمات مجموعه دستگاهای اجرایی ۱۴۹۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۸۶۰ میلیارد تومان در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و زیرساختی در خراسان‌رضوی در دهه فجر افتتاح خواهند شد.

به گزارش اختر شرق؛ سید کمال‌الدین میرجعفریان در نشست خبری به مناسبت دهه مبارکه فجر که در سالن شهید قاسم سلیمانی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خراسان‌رضوی یکی از استان‌های استراتژیک با توجه به موقعیت جغرافیایی و پایتخت معنوی بودن چه در سطح کشور و چه در سطح بین‌المللی است.

وی افزود: رویکردی که استاندار برای ریل‌گذاری و اجرای کارها در این استان تدوین کرده‌اند این است که از همه ظرفیت‌های استان برای رسیدن به این هدف استفاده شود. در چند سال اخیر با توجه به تحریم‌هایی که از طرف استکبارجهانی اعمال شده است قطع به یقین اگر از ظرفیت‌ها غافل شویم با آسیب روبه‌رو شده و نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم. یکی از این ریل گذاری‌ها استفاده از ظرفیت‌های عمرانی است. فعالیت‌های عمرانی تنها به فعالیت‌های فیزیکی محدود نمی‌شود. رکن اصلی اقتصاد و مباحث فرهنگی زیر ساخت‌ها است. زیرساخت‌ها در زمان اجرا می‌تواند بر فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی موثر بوده و ریل‌گذاری برای استفاده از ظرفیت‌های حداکثری در فعالیت‌های اقتصادی را رقم بزند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به موقعیت استراتژیک خراسان‌رضوی در سطح کشور و سطح بین‌المللی عنوان کرد: خراسان رضوی در مسیر کریدورهای اصلی کشور و هم در مسیر کریدورهای بین‌المللی قرار دارد. بنابراین یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ اقتصادی و اشتغال شناخت و بسترسازی استفاده از این کریدورها است. در زیر ساخت‌های حمل‌ونقل باید جریان اقتصاد را از مسیر استان هدایت نماییم. با بهره‌برداری از هر خط‌ریلی حجم مبادلات زیادی از این مسیر صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های استکبار جهانی بر کشور با زحمات مجموعه دستگاهای اجرایی ۱۴۹۰پروژه با اعتباری بالغ بر۶۸۶۰ میلیارد تومان در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و زیرساختی در خراسان‌رضوی در دهه فجر افتتاح خواهند شد. از این تعداد۴۰ پروژه با اعتباری بالغ بر۲۲۰۰ میلیارد در حوزه اقتصادی و ۱۴۵۰ پروژه باقی مانده با اعتباری بالغ بر ۴۶۵۰ میلیارد تومان در حوزه عمرانی و زیرساختی قرار دارد.

میرجعفریان با اشاره به اینکه «این پروژه‌ها در ۱۴ حوزه قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد: این پروژه‌ها در حوزه‌های صنعت، ارتباطات و مخابرات، توسعه عمران شهری و روستایی، کشاورزی و منابع طبیعی، آب و فاضلاب، مسکن، گازرسانی، زیرساخت‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی، زیر ساخت‌های حمل و نقل و انرژی قرار دارند.

وی افزود: در بخش صنعت ۴۰ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان، در حوزه ارتباطات و مخابرات یک طرح با ریز پروژه‌های زیاد با اعتباری حدود ۲۱۹۴ میلیارد تومان، در بخش عمران‌شهری ۲۴۷ پروژه با اعتباری حدود ۷۳۵ میلیارد تومان، در بخش کشاورزی و منابع طبیعی ۲۱۸ پروژه با اعتباری حدود ۳۰۳ میلیارد تومان، در بخش آب و فاضلاب ۴۲ پروژه با اعتباری حدود ۲۲۲میلیارد تومان، در بخش مسکن ۱۴۹۱ واحد مسکن مهر و ۲۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن با اعتباری بالغ بر۱۷۹ میلیارد تومان، در بخش گازرسانی ۱۹پروژه با اعتباری حدود ۱۷۷ میلیارد تومان، در بخش آموزش ۹۴ پروژه با اعتباری حدود ۱۱۶ میلیارد تومان، در حوزه بهداشت و درمان ۷۱ پروژه با اعتباری حدود ۱۱۵ میلیارد تومان، در توسعه عمران روستایی ۲۵۷پروژه با اعتباری حدود ۸۷ میلیاد تومان در شهرستان‌های خراسان رضوی افتتاح خواهند شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی در مورد دستاوردهای استان و مقایسه آن با قبل از انقلاب‌اسلامی بیان کرد: در طول این ۴۲ سال زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی پیشرفت‌های زیادی در استان کرده است. قبل از انقلاب اسلامی در استان بزرگراه وجود نداشته است اما بعد از انقلاب اسلامی ۱۱۰۰کیلومتر بزرگراه در سطح استان احداث شده است، اما این بدین معنی نیست که در حالت ایده‌آل هسیتم. همچنین احداث ۱۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دست اقدام و یا در برنامه‌های آینده دیده شده است. راه‌های اصلی در استان از ۵۳۰ کیلومتر قبل از انقلاب اسلامی به ۱۲۹۰ کیلومتر توسعه پیدا کرده است. در زمینه توازن بخشی در مراکز توسعه نیافته و مراکز تولیدی در روستاها از ۱۱۸ کیلومتر راه به ۷۷۳۳ کیلومتر، در زمینه توسعه ریلی در استان که قبل از انقلاب این مساله وجود نداشت در طول ۴۲ سال گذشته ۱۷۲۶کیلومتر شبکه ریلی در استان به بهره برداری رسیده است. با این شبکه ریلی بیش از ۷.۳ میلیون تن بار در سال جا به جا می‌شود.

میرجعفریان با بیان این مطلب که در خراسان رضوی قبل از انقلاب ۴ بیمارستان وجود داشته است که امروزه این تعداد به ۶۹ بیمارستان و تعداد تخت‌های بیمارستانی از ۱۱۰۰ به ۱۲۸۰۰تخت افزایش پیدا کرده است. مراکز بهداشتی شهری از صفر به۱۸۹ عدد و خانه‌های بهداشت روستایی از صفر به بیش از ۲۲۸عدد رسیده است، مطرح کرد: امروز در استان در زمینه زیرساخت‌های آموزشی ۳۷۸۹ مدرسه روستایی و ۲۳۷۵ مدرسه در شهرها وجود دارد. همچنین سالن‌های ورزشی از ۱۸ سالن ورزشی به ۳۱۰ سالن و استخرها در استان از دو عدد به ۲۱ استخر افزایش یافته است. این ساخت و سازها امید بخش است اما ایده ال نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی در مورد طرح تفضیلی مشهد، تصریح کرد: در بحث طرح‌های تفصیلی و جامع با تلاش انجام گرفته در سه ماه گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده است. طرح‌های تفصیلی بعضی از شهرها که راکد مانده بود تصویب شد. طرح تفصیلی پهنه جنوب غربی مشهد در جلسه کمیسیون ماده ۵ تعیین و تکلیف شد. برای سایر پهنه‌ها هم آمادگی داریم تا هر زمانی کار کمیته فنی اتمام یافت حداکثر در کمترین زمان تعیین و تکلیف شود.

وی در مورد پیشرفت طرح آزادراه حرم تا حرم گفت: در دوماه گذشته حدود چهار الی پنج جلسه در جهت رفع موانع برای این پروژه انجام شد. در نشستی که با حضور معاون وزیر، استاندار خراسان رضوی و مجمع نمایندگان برگزار شد این موضوع پیگیری شده و قول‌های مساعدی داده شد. این پروژه از سمت قم تا گرمسار اتمام یافته، از گرمسار تا سمنان تقریبا به آسفالت رسیده و از محدوده نیشابور هدف‌گذاری شده است. در جلسه برگزار شده مقرر شد تا قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت پروژه را افزایش دهد.

میرجعفریان در مورد پروژه‌های نیمه تمام استان خاطرنشان کرد: پروژه‌های نیمه تمام یکی از مباحثی است که در سطح کشور نیز وجود دارد. این تعداد ۳۷۰۰ پروژه است. رویکردی که جناب استاندار دنبال می‌کنند این است که پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شوند. این مساله در سفرهای استانی استاندار مورد ملاحظه قرار گرفته است. تکمیل این پروژه‌ها با توجه به منابع باید در دستور کار قرار بگیرند. تمام پروژه‌ها در بخش زیرساخت‌های زیر بنایی اولویت‌بندی شده است.

وی افزود: در زمینه آب نیز نقشه راهی برای استان تعیین شده است. ۵۰۰ میلیارد تومان از ظرفیت قانونی ماده ۵۶ برای اجرایی شدن پروژه‌های آب در استان هدف‌گذاری شده است. مجموعا حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های آب و راه از طریق ظرفیت قانونی ماده ۵۶ در نظر گرفته شده است. حدود ۳۰۰ میلیارد از ۵۰۰ میلیارد تومان برای آب‌رسانی برای روستاها و شهرها در استان قرارداده شده است. ۲۳۰ روستا در سطح استان به صورت سیار آبرسانی شده و ۳۵۰ روستا در سطح استان آب دارند اما تنش آبی دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی در مورد برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سرانه آموزشی در حاشیه شهر مشهد، گفت: نقشه‌راهی برای حاشیه شهر مشهد تهیه شده است. در نشستی که با دستگاه‌های متولی و دستگاه‌های حاکمیتی برگزار شده است، مقرر شد تا به تفکیک محلات و زون‌های هشت منطقه سرانه‌های استاندارد مشخص شده و کمبودها بیان شوند. کسری شاخص‌ها به پروژه تبدیل شده و اینگونه نیاز محلات مشخص می‌شود. یکی از معضلات حاشیه شهر مشهد کمبود شدید سرانه آموزشی است.

وی در مورد تکمیل قطار بین شهری مشهد و گلبهار اظهار کرد: در سفر دکتر نوبخت به استان این مساله توسط استاندار پیگیری شد. همچنین با انجام مکاتبات با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در ماه گذشته معین شد تا ۲۰۰میلیارد تومان توسط شرکت شهرک‌های شهرهای جدید و۳۰۰میلیارد از فروش اوراق توسط دولت اعتبار این پروژه تامین گردد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 103