افتتاح راه آهن خواف هرات، پروژه به عنوان گشایشی تازه برای اقتصاد فلج افغانستان
افتتاح راه آهن خواف هرات، پروژه به عنوان گشایشی تازه برای اقتصاد فلج افغانستان

راه‌آهن خواف – هرات با حضور رؤسای جمهور ایران و افغانستان به‌صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید. این افتتاحیه می‌تواند باعث گسترش تبادلات مالی و اقتصادی دو کشور دوست و همسایه ایران و افغانستان شود از این رو شهروندان و بخش خصوصی با نصب پوستر و بنر در مرکز شهر هرات به استقبال افتتاح راه‌آهن هرات-خواف رفتند.

به گزارش اختر شرق؛ علاوه بر آن افتتاح راه آهن خواف- هرات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های افغانستان داشت و از این پروژه به عنوان «گشایشی تازه برای اقتصاد فلج افغانستان» نام بردند.

افتتاح این خط ریلی هرات- خواف یکی از اصلی‌ترین عوامل در بهبود اوضاع اقتصاد افغانستان خواهد بود این خط ریلی شهر هرات را به مشهد در ایران متصل خواهد کرد و حتی مسیر اتصال ریلی افغانستان به ترکیه را نیز فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر افغانستان تقریبا هیچ شبکه ریلی ندارد و فقط ۲۵ کیلومتر خط ریلی در این کشور وجود دارد. افتتاح این خط ریلی می‌تواند دوره جدیدی در حمل و نقل بار و مسافر در افغانستان باز کند.

این خط ریلی هزینه نقل و انتقال کالا بین ایران و افغانستان را نسبت به حمل و نقل جاده‌ای کاهش خواهد داد. این خط ریلی همچنین مسیر رسیدن افغانستان به بندر چابهار در جنوب ایران را هموار خواهد کرد و مبادلات تجاری این کشور را با فراهم کردن مسیر توسعه برای بخش معدنی افغانستان بهبود خواهد بخشید و سالانه میلیاردها دلار برای افغانستانی‌ها درآمد در پی خواهد داشت.

در کنار مبادلات غیرقانونی موادمخدر که از سوی صندوق بین‌المللی پول دو میلیارد دلار در سال برآورد شده اصلی‌ترین تولیدات افغانستان میوه تازه و خشک شده در کنار فرش به شمار می‌رود.

پیش‌بینی می‌شود اجرای پروژه‌های این چنینی به کاهش تجارت موادمخدر در افغانستان و کاهش وابستگی این کشور به کمک‌های خارجی که به شرط حضور گسترده نظامی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در این کشور پرداخت می‌شود، منجر شود.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Views: 30