افتتاح بند خاکی رشتخوار
افتتاح بند خاکی رشتخوار

رئیس اداره منابع طبیعی رشتخوار گفت: طرح آبخیزداری مکانیک در روستای آبنیه از توابع بخش مرکزی رشتخوار با ظرفیت ۳۷۰ هزار مترمکعبی ذخیره آب و با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان افتتاح و بهره‌برداری شد.

حسین عبدالله زاده در گفتگو با خبرنگار اختر شرق عنوان کرد: طرح آبخیزداری مکانیک با احداث بند خاکی در روستای آبنیه از توابع بخش مرکزی این شهرستان که توسط پیمانکار بخش خصوصی اجراشده بود، با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس اداره منابع طبیعی رشتخوار بابیان اینکه این بند خاکی، حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست خود را زیرپوشش قرار می‌دهد و با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است، گفت: حجم خاک‌ریزی در این طرح ۳۰ هزار مترمکعب و گنجایش بند، ۳۷۰ هزار مترمکعب است که توان تأمین ۳۰۰ هکتار از اراضی زیرپوشش خود را نیز دارد.

عبدالله زاده با اشاره به کارایی و تأثیر بندهای خاکی استاندارد در جهت تقویت سفره‌های زیرزمینی در منطقه، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، توسعه و بهره‌برداری از منابع آب‌وخاک در مناطق خشک و نیمه‌خشک، ضرورتی انکارناپذیر است که بهره‌برداری از سیلاب‌های آنی در این مناطق یکی از این زمینه‌ها است.

 ‌وی ادامه داد: یکی از مسائلی مهمی که درزمینهٔ طراحی مکان احداث این سازه‌های مهندسی در حوزه‌های آبخیز وجود دارد، بحث مکان‌یابی صحیح این سازه‌ها بر روی رودخانه اصلی حوزه است.

رئیس منابع طبیعی رشتخوار هدف از اجرای این طرح را، حفظ آب‌وخاک، کاهش اثرات سیلاب، تغذیه منابع آبی و به‌خصوص هدف اصلی را تأثیرگذاری آن روی قنات پایین‌دست بیان کرد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 63