اعتراض کشاورزان سرخسی به افزایش نرخ حق آبه از سد دوستی
اعتراض کشاورزان سرخسی به افزایش نرخ حق آبه از سد دوستی

نمایندگان تعاونی های آبران سد دوستی در اعتراض نسبت به افزایش آب بهای حق آبه سال جاری کشاورزی در محل فرمانداری حضور یافتند.

به گزارش اختر شرق؛ نمایندگان ۹ تعاونی از آبران سد دوستی دشت سرخس در اعتراض به افزایش ۱۰۰ درصدی بهای آب از سوی اداره آب منطقه ای شهرستان روز گذشته در محل فرمانداری تجمع، وتقاضای دیدار با فرماندار را داشتند.

نائب رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی وعضو شورای شهر سرخس به نمایندگی از سوی تعاونی ها با اشاره به وضعیت آبی سد دوستی گفت: اعتراض امروزنمایندگان تعاونی های آبران نسبت به افزایش نرخ آب با توجه به اینکه در سال آبی ۹۸- ۹۹ قیمت هر متر مکعب ۴۲۰ ریال  مشخص وقرارداد بسته شده کاملا منتقی است چرا که چک ومدارک وصول حق آبه را پرداخت نموده ودیگر قادر نیستند اضافه بهای دیگری را برای زارعین توجیه کنند.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی  قرار داد نسبت به سال آبی قبل۹۷-۹۸ تا ۲۰ درصد افزایش داشته افزود: متاسفانه از سوی اداره منابع آب شهرستان به تعاونی ها موضوع افزایش بهای آب به بیش از۷۶۰ ریال ابلاغ  شده  که با توجه به قرار داد بسته شده در ابتدای سال جاری  زارعین زیر بار چنین افزایش نخواهند رفت واین عمل تبعات ناخوشایندی در سالی که به جهش تولید تاکید شده خواهد داشت.

متاسفانه مردم شهرستان کماکان ازحق آبه شرب وصنعت محرومند

غلامرضا لالوی با تاکید برقانون توزیع عادلانه آب وانتظاری که  مردم بعنوان کشاورزان پایاب سد دوستی در این نطقه صفر مرزی از حق آبه خود دارند خاطر نشان کرد:بلاخره این  مردم که در پایین دست سد دوستی زندگی می کنندانتظاراتی دارند ،با گذشت چندین دهه مردم از آب شرب وبخش صنعت برخوردار نیستند. قانون توزیع عادلانه آب طبق ماده ۱۸ و۱۹باید اجرایی وجزءمطالبات ماست بطوری که در این خصوص ،تا وزارت خانه وشخص وزیر مکاتباتی را انجام داده ایم.

قیمت توافق شده در قرار داد اللحساب بوده است

مدیر منابع آب شهرستان سرخس در پاسخ به اعتراض نماینده گان کشاورزان در خصوص افزایش آب بهای حق آبه در سال آبی جاری گفت: از آنجا که درسال جاری از سوی دولت نرخ آب بها مشخص نبود توافق شد بصورت اللحساب قرار داد به قیمت ۴۲۰ ریال در هر متر مکعب با افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل بسته شود تا  زمان کشت تابستانه را کشاورزان از دست ندهند.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت آب بها بر اساس نرخ تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت ابلاغ می شود افزود:فرمول نرخ ابلاغ شده از سوی شرکت های وزارت نیرو عموما هر سال تا ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد اما در سال آبی جاری وبا توجه به تاخیر موجود قیمت ابلاغ شده بیش از ۱۰۰ درصد اعلام شده که ما در شهرستان در این افزایش نقشی نداشته وتنها مجری دستوراتیم.

محمد رضا عبادی نژاد نرخ اعلام شده از سوی وزارت خانه را در سال آبی جاری ۷۶۰ ریال عنوان کرد وافزود:با همکاری فرمانداری پیگیر این موضوع در استان هستیم امید است که در این خصوص تخفیفاتی ابلاغ شود.

مدیر منابع آب شهرستان یاد آور شد:هم اکنون براساس قرار داد با تعاونی های آبران شهرستان  در هر ثانیه ۱۲ متر مکعب آب در انهار وکانال های در جریان وتا کنون ۴۰ میلیون متر مکعب آب تحویل کشاورزان شده است که تا پایان شهریور بر اساس قرار داد منعقد شده  70  میلیون متر مکعب آب رها سازی می شود.

ما نیز با توجه به شرایط موجود باقیمت جدید موافق نیستیم

در ادامه معاون سیاسی اجتماعی فرماندار افزایش قیمت آب بها را با توجه به شرایط موجود غیر مطلوب  عنوان کرد واظهار کرد: باید در شرایط موجود وشیوع بیماری کرونا  مردم وبخصوص قشر کشاورز را حمایت کرد از آنجا که ما در تحریم های ظالمانه استکبار قرار داریم می طلبد که به دامداران وکشاورزان توجه بیشتری داشته باشیم واین موضوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دکتر اردونی  باتاکید بر قیمت های توافق شده در قرار داددر ابتدای سال  تصریح کرد: به لطف خدا امسال آب پشت سد دوستی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با توجه به نیاز زارعین حق آبه کشاورزان در چند ماه گذشته به موقع رها سازی شده بطوری که روستاهای پایین دست نیز از این نعمت برخوردار شدند وهمچنان در جریان است.

وی در پایان تصریح کرد: پس از نشستی که با مدیران تعاونی های آبران داشتیم از طریق فرمانداری مکاتباتی را با استان برقرار کردیم وفرماندار بصورت تلفنی با مدیر کل منابع آب صحبت های را داشتند که قول مساعدت داده شده است.

خبرنگار: محمودی

image_printچاپ مطلب

Visits: 4