اشتغال‌زایی برای یک هزار خانواده محروم سیستان و بلوچستان به همت آستان قدس رضوی
اشتغال‌زایی برای یک هزار خانواده محروم سیستان و بلوچستان به همت آستان قدس رضوی

به همت بنیاد کرامت رضوی، حفر ۵۰۰ چاهک آب در استان سیستان و بلوچستان تا خرداد ۱۴۰۲ و همزمان با دهه کرامت به پایان خواهید رسید و خادمان و خادمیاران رضوی با مشارکت نهادهای حمایتی زمینه اشتغال‌زایی یک هزار خانواده و کمک به اشتغال و زندگی پایدار آن‌ها در این منطقه مرزی را فراهم خواهند کرد.

به گزارش اختر شرق؛ پروژه حفر چاهک‌ها در استان سیستان و بلوچستان از سال گذشته و طی تفاهم نامه سه جانبه بین آستان قدس رضوی، وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) اجرایی شد تا خادمیاران امام رضا علیه السلام، مسئولیت حفر این چاهک‌ها و تامین منابع مالی آن را عهده‌دار شوند و نهادهای حمایتی نیز خانواده‌های محروم و نیازمند حمایت از مزایای اشتغالزایی این طرح را شناسایی و معرفی کنند.

سال گذشته و در مرحله اول اجرای این پروژه مردمی، ۵۰ چاهک کشاورزی حفر، تجهیز و در اختیار کشاورزان قرار گرفت، و حالا زمان بهره برداری از ۵۰۰ چاهک دیگر نزدیک شده است و به گفته مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی، دهه کرامت امسال، موعد تکمیل این خدمت خادمیاران رضوی خواهد بود.

میدان‌داری کانون‌های خدمت و گروه‌های جهادی

محمدحسین استادآقا در تشریح جزئیات این طرح گفت: پیرو تفاهم سه‌جانبه بنیاد کرامت رضوی، جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی، قرار شد تا کارشناسان جهاد موقعیت مناسب برای حفر چاهک‌ها را مشخص کنند، خانواده‌های نیازمند توسط کمیته امداد و بهزیستی معرفی شوند و در نهایت، ظرفیت بنیاد کرامت رضوی برای اجرای پروژه‌ها پای‌کار بیاید.

وی ادامه داد: به‌طور کلی، چاه‌های آب شامل سه دسته چاه‌های عمیق، چاه‌های نیمه عمیق و چاهک‌های با عمق ۱۵ تا ۲۵ متر متفاوت است و چاهک‌ها در مناطقی حفر می‌شوند که آب‌های زیرسطحی دارند و می‌توان با یک پمپ متوسط ۲.۵ اینچی و ایجاد شبکه آب‌رسانی ساده با لوله‌های ۲ اینچی، آب را به سطح آورد و در مصارف مختلف خانگی و کشاورزی مورد استفاده قرار داد.

استادآقا مطرح کرد: آب استحصالی از هر حلقه چاهک می‌تواند به‌طور متوسط حدود دو هزار مترمربع زمین کشاورزی را آبیاری کند؛ ضمن اینکه امکان استفاده از آن در حوزه دامپروری هم وجود خواهد داشت و این یک فرصت فوق‌العاده است تا با هر حلقه چاهک، برای حداقل دو خانواده اشتغال و آب آشامیدنی سالم فراهم شود.

وی ادامه داد: کانون‌های خدمت رضوی در این باره مأموریت یافته‌اند که میدان‌داری کنند، به همین دلیل برای حفر چاهک‌ها، گروه‌های جهادی پای‌کار آمده‌اند و هر عملیات زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

سفره‌های آب زیرزمینی حفظ می‌شود

با توجه به نیازهای آبی کشور و مشکلات موجود در حوزه آب‌های زیرزمینی، این سوال وجود دارد که حفر چاهک‌ها چه تاثیری بر این مسئله خواهد داشت. استادآقا درباره این دغدغه به بررسی‌های کارشناسی انجام شده اشاره و تصریح کرد: سفره‌های آب زیرزمینی در عمق ۷۰ تا ۸۰ متری زمین هستند اما لایه مورد نظر برای حفر و بهره‌برداری چاهک‌ها، آب‌های میان سطحی است که در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان و تا عمق ۲۵ متری وجود دارند که عمدتاً بدون استفاده رها می‌شوند تا به سطح برسند و در گرمای هوا تبخیر شوند.

شمارش معکوس برای تکمیل حفر ۵۰۰ حلقه

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در پایان خبر داد: تا با تلاش آستان قدس رضوی، خادمیاران و گروه‌های جهادی، همکاری وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای حمایتی، از ۵۰۰ حلقه چاهک هدف‌گذاری شده، تاکنون ۱۵۰ حلقه حفر شده و با توجه به ظرفیت حفر ۱۰ حلقه در هر روز، تا پایان دهه کرامت امسال حفر تمامی این ۵۰۰ حلقه پایان خواهد یافت و برای بهره‌برداری، در اختیار خانواده‌های نیازمند شناسایی شده قرار خواهد گرفت.

image_printچاپ مطلب

Visits: 66