استقرار بیش از ۱۵۰ آتش نشان در ۳۶ نقطه از شهر مشهد همزمان با شب چهارشنبه آخر سال
استقرار بیش از ۱۵۰ آتش نشان در ۳۶ نقطه از شهر مشهد همزمان با شب چهارشنبه آخر سال

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از استقرار بیش از یکصد و پنجاه آتش نشان و نجاتگر به همراه خودروهای سبک و سنگین اطفاء حریق و امداد و نجات و موتور سیکلت های سیار آتش‌نشانی در ۳۶ نقطه از شهر همزمان با شب چهارشنبه پایانی سال خبر داد.

به گزارش اختر شرق و به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد؛ آتشپاد سوم مجید فرهادی عنوان کرد: امسال همچون سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه از همه شهروندان درخواست داریم با همکاری و رعایت نکات ایمنی به کاهش حوادث در سطح شهر کمک کرده و باعث نشوند زحمات کادر درمانی در این روزهای سخت دوچندان شود.

وی در ادامه به تمهیدات ایمنی آتش‌نشانی در شب چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: آتش‌نشانی مشهد، ضمن هماهنگی با تمام دستگاه‌های متولی، علاوه بر آماده‌باش تمامی ایستگاه‌های آتش‌نشانی و حوزه فرماندهی و ستادی شهر مشهد، یکصدو پنجاه آتش‌نشان و نجات گر را در ۳۶ نقطه از مراکز تجمع احتمالی شهروندان که قبلاً شناسایی کرده به همراه ۳۹ خودرو سبک و سنگین عملیاتی، اطفاء حریق وامداد و نجات و موتورسیکلت‌های سیار آتش‌نشانی مشهد مستقر خواهد کرد.

آتشپاد سوم مجید فرهادی با اشاره به آمار حوادث شب چهارشنبه آخر سال گذشته تصریح کرد: در سال گذشته ۵۶ مورد حادثه در مشهد رخ داد و گفتنی است که از ابتدای اسفندماه امسال تاکنون متأسفانه یک مأموریت مربوط به چهارشنبه‌سوری به ما اعلام‌شده که پنج مجروح داشته است.

سرپرست آتش‌نشانی مشهد تصریح کرد: هدف ما حفظ ایمنی و جلوگیری از خطر است و امیدواریم شهروندان با توجه به بحث شیوع کرونا با جلوگیری از حضور فرزندانشان در معابر و رعایت خود قرنطینگی موجب کاهش آسیب به دیگران شوند.

بیان چند نکته در خصوص رعایت نکات ایمنی چهارشنبه‌سوری

شب آخرین چهارشنبه سال که در بین مردم به چهارشنبه‌سوری معروف است یکی از مراسم قدیمی ما ایرانی‌هاست. هرگونه بی‌توجهی به نکات ایمنی و سهل‌انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه‌سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد. یکی از باورهای نادرست این است که «حادثه برای دیگران اتفاق می‌افتد و برای من اتفاق نمی‌افتد چون من همیشه مراقب هستم». باید بدانیم که وقوع حادثه برای هرکسی ممکن است ولی می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز اغلب حوادث ازجمله حوادث چهارشنبه‌سوری جلوگیری کرد.

آتشپاد سوم مجید فرهادی بابیان چند توصیه ایمنی در این خصوص عنوان کرد: از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، بپرهیزید و از بازی با وسایل و مواد محترقه جداً خودداری کنید.

سرپرست آتش‌نشانی مشهد گفت: خوب است بدانیم که انفجار فقط ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه می‌تواند یک آپارتمان را به‌شدت تخریب کند، ضمن اینکه شیشه‌های ساختمان‌های مجاور نیز در اثر این انفجار شکسته خواهد شد.

وی ادامه داد: تماشاچیان (ناظرین بی‌گناه) معمولاً درخطر اصابت ترکش‌های ترقه‌ها و مواد منفجره هستند. سعی کنید در تیررس ترکش‌ها نباشید و هیچ‌گاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید و از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش‌زا روی شاخه درختان، پشت‌بام و بالکن منازل خودداری کنید و در صورت روشن کردن آتش توصیه می‌شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جداً خودداری کنید.

این مقام ارشد آتش‌نشانی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: از انداختن مواد تحت‌فشار (مانند کپسول‌ها، اسپری حشره‌کش و …) و وسایل شیشه‌ای (مانند شیشه آب، آمپول،…) و قوطی‌های فلزی (مانند قوطی‌های اسپری و کنسرو) به درون آتش جداً بپرهیزید؛ زیرابه علت دارا بودن خاصیت انفجاری، ذرات آن پرتاب و موجب آسیب می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 54