استان خراسان رضوی قطب تولید مواد غذایی و بهداشتی کشور محسوب می‌شود
استان خراسان رضوی قطب تولید مواد غذایی و بهداشتی کشور محسوب می‌شود

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: افزایش سطح آگاهی تولید کنندگان و مصرف کنندگان به منظور تولید و مصرف فرآورده‌های سالم و ایمن از مهمترین برنامه‌های این مدیریت است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر علی اصغر اسماعیل زاده ضمن تبریک روز جهانی غذا با اشاره به اینکه ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری گردیده و هرساله فائو پیام و شعاری جهت این روز اعلام میدارد و «آینده ما در گرو اقدامات امروز است. حذف گرسنگی تا سال ۲۰۳۰ امکان پذیراست» شعار روز جهانی غذا در سال ۲۰۲۰ توسط این سازمان نامگذاری گردیده است، عنوان کرد: غذا از ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی و بلکه تمام موجودات زنده است. پیشرفت‌های شگفت انسان در عرصه صنعت و کشاورزی، جهت پاسخ به همین غریزه ساده و ابتدایی است. در مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، هزاران خاصیت دارویی وجود داشته که می‌تواند در درمان و پیش گیری از بیماری‌ها مؤثر باشد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه، اظهار کرد: بهداشت مواد غذایی، مسئله بسیار قابل توجهی در علم تغذیه به شمار می‌آید. در کنار نوع استفاده و چگونگی بهره گیری از مواد غذایی، رعایت بهداشت در مصرف و نگهداری غذا نیز اهمیت خاصی دارد. از مهم‌ترین اقدامات بهداشتی هر جامعه دست‌یابی به موفقیت‌هایی در زمینه بهداشت تغذیه است. تأمین مواد غذایی سالم و متناسب، برنامه ریزی برای بهبود وضع تغذیه، آموزش‌های لازم در زمینه مسائل غذایی و پیش گیری از سوء تغذیه، اموری هستند که نقش تعیین کننده‌ای در بهداشت فردی و اجتماعی و سلامت افراد جامعه دارند.

وی خاطر نشان کرد: همه‌ساله توسط کشورهای مختلف در این روز مراسمات و کنفراسی‌های ویژه‌ای برگزار و در باب امنیت و ایمنی مواد غذایی مقالات متعددی منتشر می‌گردد. یکی از نکات قابل توجه در این باب‌عدم تعادل و برخورداری اقشار مختلف جوامع در دسترسی به مواد غذایی کافی و سالم است بنحوی که عده‌ای از مصرف زیادی و بیش از حد مواد غذایی رنج می‌برند و متعاقب آن دچار بیماریهای متعدد شده در حالیکه میلیون‌ها انسان در کشورهای مختلف به حداقل غذای لازم دسترسی نداشته و با فقر غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر اسماعیل زاده بیان کرد: از آنجا که تأمین سلامت آحاد جامعه اصلی‌ترین رسالت وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی است، مدیریت نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بهره گیری از توانمندی مدیران و کارشناسان متعهد، کارآمد و استفاده از ابزارهای قانونی و فناوری‌های نوین، احترام به ارزش‌ها و باورهای دینی و اعتقادی جامعه به منظور جلب رضایت ارباب رجوع در راستای تحقق هدف مذکور انجام وظیفه می‌نماید.

وی ادامه داد: گستردگی واحدهای تولیدی تحت پوشش این مدیریت، تنوع اقلام تولیدی از یکسو و الزام آشنایی با تکنولوژی‌های نوین و مخاطرات تولید و عرضه محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سبب شده تا این مدیریت نهایت تلاش خود را جهت آگاهی عموم تولید کنندگان و مصرف کنندگان به منظور تولید و مصرف اقلام سالم معمول دارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه ضمن تقدیر و تشکر از کلیه فعالان عرصه تولید و بسته‌بندی مواد غذایی و بهداشتی استان، عنوان کرد: استان خراسان رضوی، قطب تولید مواد غذایی و بهداشتی در کشور می‌باشد به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد ۱۱۹۶ کارخانه و کارگاه تولید و فرآوری و بسته‌بندی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی از معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای مجوز بوده و در این استان فعالیت می‌نمایند.

دکتر اسماعیل زاده در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به بهانه روز جهانی غذا در مراسم ویژه‌ای از تولیدکنندگان و مسئولین فنی واحدهای تولیدی مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و فعالان این عرصه تقدیر و تشکر می‌گردید ولی در سال ۱۳۹۹ به علت شیوع ویروس کرونا این مهم بصورت حضوری میسر نگردید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 12