از حریم رضوی تا جاده ابریشم پوشش گسترده و خدمات ارزنده ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان خراسان رضوی
از حریم رضوی تا جاده ابریشم پوشش گسترده و خدمات ارزنده ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان خراسان رضوی

مدیر کل ارتباطات و فناًوری اطلاعات استان خراسان رضوی با اشاره به وضعیت ارتباطات و پوشش آنتن دهی در سطح استان از افزایش ۱۳ برابری ظرفیت شبکه انتقال استان از ۹۱ به ۱۲۲۹ گیگابیت بر ثانیه خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ علی دلگیر مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان ضمن بیان برنامه‌های توسعه ارتباطات روستایی و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات، گفت: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد روستاهای استان دارای پوشش ارتباطی و دیتا هستند.

دلگیر بیان کرد: با احداث و راه اندازی ۱۵۰ سایت تلفن همراه روستایی، تاکنون ۲۵۰ روستا تحت پوشش خدمات تلفن همراه یکی از اپراتورها قرار گرفته‌اند و عملیات اجرایی ۴۲ سایت دیگر نیز در دست اجراست که با انجام آن، ۷۰ روستای دیگر نیز از امکانات پوشش تلفن همراه برخوردار خواهند شد. همچنین با ارتقاء تکنولوژی۴۰ سایت نسل دوم به نسل‌های سه و چهار، تاکنون ۷۱ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و عملیات اجرایی ارتقای ۴۹سایت روستایی دیگر، با هدف اتصال ۵۳ روستا به شبکه ملی اطلاعات در دست اجرا است.

وی با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته در حوزه زیرساختی استان، گفت: با رشد ۱.۷ برابری شبکه ملی فیبر استان، شبکه فیبر به ۵۰۸۷ کیلومتر ارتقاء یافته، که این مهم باعث رشد نسبی معادل ۳۰ برابر ظرفیت شبکه دیتای استان شده است.

دلگیر همچنین به طرح هوشمندسازی و اتصال مدارس استان به شبکه ملی اطلاعات پرداخته و تصریح کرد: طی فاز اول و دوم این طرح، تعداد ۲۷۲۳ مدرسه روستایی و ۱۸۰۴ مدرسه شهری به شبکه ملی اطلاعات متصل و سرویس اینترنت ویژه مدارس، برای آن‌ها فعال شده است؛ همچنین تعداد ۱۱۵ مدرسه روستایی و ۷۵ مدرسه شهری جهت راه‌اندازی و برقراری سرویس ویژه هوشمندسازی در فاز سوم این طرح، از طریق اپراتورهای ثابت و سیار، در حال اجرا هستند.

وی ضمن اشاره به رشد ۱۶ برابری روستاهای استان به منظور دسترسی به اینترنت پرسرعت و افزایش ۱۷ برابری تعداد مشترکین شبکه اینترنت، توسعه دولت الکترونیک و نقش آن در ایجاد عدالت اجتماعی را از اولویت‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی دانسته و مطرح کرد: در حال حاضر تعداد ۴۷۷ دفتر پیشخوان شهری و ۱۷۴ دفترخدمات ارتباطی روستایی، دسترسی و بهره برداری از خدمات غیرحضوری و ارائه زیرساخت‌های لازم به منظور دریافت بیش از ۳۵ خدمت را در سطح استان مهیا کرده اند.

دلگیر به بهره برداری از شبکه نسل پنجم درشهرمشهد اشاره کرد و گفت: حضور دومین کارخانه نوآوری کشور، و نیز دومین قطب شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد گردشگری در کشور، ظرفیت‌های بسیار بالایی را به منظور رشد خدمات دیجیتالی و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در خراسان رضوی ایجاد کرده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان رضوی به حمایت از کسب و کارهای نوپا و پیشرو در این استان پرداخته و عنوان کرد: بیش از ۱۱ میلیارد ریال اعتبار در قالب: ۱.۸ میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های نوپا، ۲.۱ میلیارد ریال تسهیلات به منظور توسعه اپلیکیشن و ۷.۴ میلیارد ریال تسهیلات در جهت توسعه کسب و کار فاوا (صرفا شرکت‌های غیر نوپا) در استان خراسان رضوی اختصاص یافته که این مهم باعث اشتغال مستقیم ۴۸ نفر شده است.

دلگیر در پایان با اشاره به ظرفیت ایجاد شده پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی به عنوان دومین قطب شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری، همواره یکی از استان‌های پیشرو در اقتصاد دیجتال کشور بوده که این امر با ایجاد ظرفیت پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات ودر قالب آماده‌سازی بیش از ۶۰۰۰ متر مربع فضای کار و تخصیص ۱۰میلیارد ریال گرنت به پایان نامه‌های بازار محور دانشگاهی، جهت شرکت‌های پیشرو و کسب و کارهای نوپا در استان ارتقاء نیز یافته است.

image_printچاپ مطلب

Views: 91