اجرای عملیات مرمتی در مجموعه تاریخی فرهنگی قطب‌الدین حیدر تربت‌حیدریه
اجرای عملیات مرمتی در مجموعه تاریخی فرهنگی قطب‌الدین حیدر تربت‌حیدریه

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از اجرای عملیات مرمتی مجموعه تاریخی فرهنگی قطب‌الدین حیدر تربت‌حیدریه خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ علی محمدی با اعلام این خبر گفت: عملیات مرمتی در این اثر تاریخی شامل بندکشی، آجرفرش، مرمت پشت‌بام، تهیه، ساخت و نصب ناودان‌ها بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی عنوان کرد: این بخش از مرمت بنای تاریخی قطب‌الدین حیدر بااعتبار ۳۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال انجام‌شده است.

لازم به ذکر است؛ این مجموعه تاریخی به شماره ۱۳۴۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شیخ قطب‌الدین حیدر فرزند تیمور فرزند ابوبکر فرزند سلطان شاه سالوری از شاهزادگان ازبک و از تبار خاقان ترک بوده است. وی مجذوب شیخ ابوالقاسمی شد که در زاوه سکونت داشته است و به هوای شیخ راهی این دیار شد و در سال ۶۱۸ ه.ق وفات یافت.

مجموعه قطب‌الدین حیدر شامل آرامگاه قطب‌الدین حیدر و ایوانی از مسجد جامع قدیم است. مقبره قطب‌الدین حیدر در میان محوطه زیر گنبد قرارگرفته و ضریح چوبی آن دارای تاریخ ۹۸۷ ه.ق است. در امتداد فضای ورودی نیز محرابی تعبیه‌شده است. بنای موجود در چندین دوره تاریخی موردتوجه قرارگرفته است به‌نحوی‌که شالوده آرامگاه احتمالاً در دوره تیموری با گنبد دوپوسته گسسته استوار بر تاق نماهای شانزده‌گانه ایجادشده، در دوره صفویه در سال ۱۰۲۳ ه.ق به همت خواجه سلطان محمود تربتی نیز تغییراتی در معماری آن صورت گرفته است.

در ضلع غربی مقبره قطب‌الدین حیدر ایوان مسجد جامع قدیم تربت‌حیدریه جلب نظر می‌کند. بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ بنای آن‌که بر سنگ سیاه و لوح مانندی حک‌شده است نشان‌دهنده سال ۱۰۴۵ ه.ق است وبانی ساخت مسجد نیز خواجه عبدالله فرزند درویش علی تربتی ذکرشده است.

image_printچاپ مطلب

Views: 3