اجرای بیش از دو هزار برنامه فرهنگی طی سال گذشته در نیشابور
اجرای بیش از دو هزار برنامه فرهنگی طی سال گذشته در نیشابور

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نیشابور در سال ۱۴۰۱ با مشارکت هنرمندان، فرهیختگان و سایر نهادهای فرهنگی در این شهرستان همچنان چالاک و پویا، کارها را بصورت جهادی پیش برد.

به گزارش اختر شرق؛ علیرضا سیدآبادی، رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور در این باره عنوان کرد: اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور در راستای اهداف عالیه فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و همسو با خط و مشی‌های مقام معظم رهبری و دولت مردمی سیزدهم امور فرهنگی وهنری را سرلوحه کار خویش قرارداده است و نسبت به برنامه ریزی با محوریت هنرمندان و انجمن‌های فرهنگی و هنری و نخبگان شهرستان نیشابور اقدامات لازم را انجام داده و در طول مدت سال ۱۴۰۱ توانسته است بیش از دو هزار برنامه فرهنگی و هنری را در شهرستان نیشابور با مشارکت دیگر سازمان‌ها و نهادها به اجرا برساند.

وی ادامه داد: ما سال ۱۴۰۱ را با ستاد اجرایی خدمات سفر و برنامه‌های فرهنگی و هنری هفته بزرگداشت هنر انقلاب اسلامی آغاز و در ۲۵ فروردین سالروز بزرگداشت شیخ فرید الدین عطار نیشابوری را به عنوان نخستین روز ملی نیشابور با شکوه فراوان برگزار نمودیم.

سیدآبادی بیان کرد: نیشابور پس از آن بزرگداشت ارتحال حضرت امام (ره) و دو روز ملی حکیم عمر خیام نیشابوری در ۲۸ اردیبهشت و روز ملی خراسان و سالروز ورود امام رضا علیه السلام در ۱۰ تیر را در کارنامه خود با شکوه فراوان ثبت نموده است که تنها شهرستان خراسان رضوی است که سه روز ملی را در برنامه کاری خود دارد.

وی به کارهای صورت گرفته در دهه کرامت اشاره و عنوان کرد: در دهه کرامت امسال ۳۰۰ برنامه فرهنگی و هنری از سوی این اداره و با مشارکت دیگر نهادهای فرهنگی شهرستان در سطح شهر، بخش‌ها و روستاهای تابعه برگزار شد که در مقایسه با سالیان گذشته بی‌سابقه بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور خاطرنشان کرد: طی سال گذشته با تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی نیشابورنتایج خوبی در زمینه مسائل مختلف فرهنگی داشته‌ایم و تمامی دستگاههای مسئول در این خصوص فعال بوده‌اند که منتج به پیشنهاد سه روز ملی فصل بن شاذان، روزملی بی‌بی شطیطه و روز ملی نقاشی بمناسبت سالروز استاد کمال الملک شده است.

دبیرکمیته تبلیغات واطلاع‌رسانی ستاد بزرگداشت هفته دولت درباره برنامه‌های این ستاد طی سال گذشته، عنوان کرد: در هفته دولت نیز بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده کلیه برنامه‌های فرهنگی، هنری، قرآنی، عمرانی و. . با پیگیری این اداره صورت گرفت که در کل شهرستان اجرایی شد.

سیدآبادی در خصوص تشکیل پرونده و صدور مجوز در قسمت‌های مختلف فرهنگی و هنری، گفت: طی سال گذشته پرونده‌های مختلف در زمینه موسسات قرآنی، موسسات فرهنگی، کانونهای آگهی و و تبلیغاتی، موسسات آزاد سینمایی، انتشارات، نشریات، آموزشگاه‌های آزاد هنری و… تشکیل که تاکنون مجوز برخی از آن‌ها صادر شده است و در زمینه‌های فرهنگی و هنری اشتغال‌زایی بوجود آمده است.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور در زمینه فعالیتهای هنری گفت: تاکنون برگزاری جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار در نیشابور همزمان با استان‌های کشور، جشنواره‌های فیلم وعکس را اجرا نموده است و همچنین برپایی نمایشگاههای مختلف هنری، عکس، نقاشی، خوشنویسی، لباس و… اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، برگزاری مراسم تعزیه خوانی، برگزاری اجرای موسیقی صحنه‌ای، ساخت فیلم کوتاه، نمایشگاه‌های حجاب و عفاف، نشست‌های تخصصی در زمینه هنرهای مختلف، شب شعرهای دفاع مقدس، شهید سلیمانی، ایثار و شهادت و… از دیگر فعالیت‌های این اداره بوده است.

این مقام مسئول به برنامه‌های فرهنگی در حوزه نیشابور پرداخت و تصریح کرد: برپایی نمایشگاه قرآن وعترت در ماه مبارک رمضان، برپایی نمایشگاه کتاب، برگزاری روز خبرنگار، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، عفاف و حجاب، شعر رضوی، دفاع مقدس، کارگاه‌های شعر و ادب، بزرگداشت ارتحال حضرت امام (ره)، بزرگداشت حضرت فاطمه زهرا (س) و برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی با همکاری دیگر نهادها و ادارت فرهنگی در سطح شهرستان صورت گرفته است و جا دارد از همکاری صمیمانه نهادها و دستگاههای اجرایی بویژه دستگاههای فرهنگی در اجرای این برنامه‌ها تشکر وقدردانی نمایم.

وی به کارهای عمرانی وتجهیزاتی نیز اشاره کرد و گفت: پیگیری در زمینه تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری افلاک نمای نیشابور، پیگیری گذر فرهنگ وهنر، افتتاح پردیس سینمایی مهدوی با چهار سالن (یک سالن تخصصی کودک)، تعمیرات مورد نیاز بخشهای مختلف اداری و افزایش تجهیزات در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری از جمله فعالیتهای عمرانی صورت گرفته است.

سیدآبادی تاکید کرد: افتتاح نهمین جشنواره عشایر و روستاهای کتاب در روستای احمدآباد (روستای قابل تقدیرهفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستار کتاب)، تایید اسامی واحدهای صنفی صرفا از طریق سامانه سردراصناف، برگزاری اولین همایش علمی سلطان محمود نیشابوری و همایش حصن حصین ۱۴۰ نفر از خوشنویسان استان همزمان با سالروز ورود حضرت امام رضا علیه‌السلام به نیشابور، برپایی نمایشگاه آثار نقاشی استاد کمال الملک در سالروز تولد کمال الملک انجام شده است.

این مقام مسئول در خصوص اشتغال و صندوق هنر گفت: در سال ۱۴۰۱ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور توانست ۲۴ درصد بودجه اشتغال مشاغل خانگی شهرستان را با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد ریال به خود اختصاص داده و تعداد بیمه‌های هنرمندان نیشابور را در صندوق اعتباری هنر به مرز ۳۳۱ نفر برساند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان نیشابور در حد یک استان ظرفیت و توان و پتانسیل بالقوه و بالفعل را داراست و چنانچه اعتبارات لازم در بخش‌های مختلف در اختیار این اداره قرار گیرد می‌تواند با استفاده از ظرفیت و توان موجود بیشترین کار فرهنگی را انجام دهد و لذا باید نگاه به نیشابور یک نگاه استانی و ملی باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 79