آغاز برداشت ۴۲ هزار تن آلو از شهرستان نیشابور و زبرخان
آغاز برداشت ۴۲ هزار تن آلو از شهرستان نیشابور و زبرخان

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور از آغاز برداشت محصول سرخ و طلایی آلو از سطح سه هزار و ۹۵۷ هکتار باغات شهرستان نیشابور و زبرخان خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ محمدعلی فرهمند راد معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین در آغازین روزهای برداشت آلو در دو شهرستان زبرخان و نیشابور، گفت: سطح محصول آلو در شهرستان نیشابور و زبرخان سه هزار و ۹۵۷ هکتار با متوسط تولید ۱۲ تن و رکورد ۸۴ تن در هکتار می‌باشد.

فرهمند راد بابیان اینکه ۲۷ درصد باغات شهرستان مختص میوه‌های هسته‌دار است و از این مقدار ۶۵ درصد به آلو اختصاص‌یافته است، تولید این محصول ۴۲ هزار تن تر، که ۹۰ درصد آن فرآوری و ۱۰ درصد تازه خوری می‌شود و میزان آلوی خشک تولیدی نیز ۱۱ هزار تن است، عنوان کرد: آلوی تولیدی به دو صورت سنتی و صنعتی فرآوری می‌شود و با عنوان آلوی نیشابور و زبرخان شهره آفاق است که مورد تقاضای کشورهای بسیاری قرارگرفته است. کیفیت بالا، رنگ و طعم وضعیت آلوی زبرخان را در سطح بالایی قرار داده به‌طوری‌که این محصول جایگاه واقعی خودش را در سطح ملی و صادرات پیداکرده است.

وی ادامه داد: در شهرستان زبرخان بیش از ۱۰ رقم آلو شناسایی‌شده است که مهم‌ترین ارقام آن عبارت‌اند از: شمس، طرقبه، قطره‌طلا، درگزی، سانتارزا و بخارا.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: شهرستان نیشابور و زبرخان علیرغم جایگاه بسیار مناسب کشت آلو ازنظر سطح زیر کشت، تولید، اشتغال‌زایی ونیز ارزآوری برای کشور، لیکن به دلیل اینکه محصول تولیدی خارج از استانداردهای مربوطه فراوری و صادر می‌گردد، دچار افت‌وخیزهای مقطعی و شوک‌های ناگهانی به اقتصاد این محصول در زمان تولید می‌گردد لذا در جهت ممانعت از فراوری غیربهداشتی آن و نظارت و کنترل بر قیمت‌های محصولات خشکباری منطقه پیشنهاد ایجاد و احداث شهرک فرآوری آلو در مرکز تولید آلوی شهرستان می‌گردد تا بتوان زیرساخت‌های لازم برای عرضه آلوی خشک به بازار بورس کالای کشاورزی را فراهم نماییم.

فرهمند راد از صادرات حدود هفت هزار تن آلوی خشک شهرستان توسط واسطه‌ها و دلالان به کشورهای هندوستان، بنگلادش، پاکستان خبر داد و گفت: ازنظر اشتغال‌زایی در شهرستان حدود چهار هزار نفر به‌صورت دائم مشغول به کار هستند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 101