آغاز برداشت جو در شهرستان مشهد
آغاز برداشت جو در شهرستان مشهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: عملیات مکانیزه برداشت جو در سطح ۱۲ هزار هکتار جو آبی و ازاراضی کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

به گزارش اختر شرق؛ سعید خوش قامت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در این باره گفت: امسال درشهرستان مشهد بیش از ۲۰ هزارهکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت جو قرارگرفته است (۱۲ هزار هکتار جو آبی و ۸۵۰۰ هزار هکتار جو دیم) که به دلیل‌عدم بارندگی مناسب برداشت دیم نداریم و پیش بینی می‌شود که به لطف خدا بیش از سی و چهار هزار تن برداشت جو از این سطح را داشته باشیم.

خوش قامت با بیان اینکه متوسط عملکرد جو آبی ۲.۹ تن در هکتار است، عنوان کرد: ارقام کشت شده در سطح شهرستان مشهد عمدتا رقم یوسف، بهمن، جلگه و ریحان می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه شروع کاشت از شهریورماه آغاز شده و تا دی ادامه داشته است، گفت: بیش ازصد دستگاه کمباین کار (۲۵ دستگاه کمباین بومی و بیش از۱۵۰ دستگاه کمباین مهاجر) برداشت جو را در این شهرستان به عهده دارند و در این رابطه اکیپ‌های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقردرمدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد با بیان این مطلب که هرساله با آغازفصل برداشت غلات، طی نشستی که با کمباین داران منطقه انجام می‌گیرد، نرخ برداشت انواع کمباین در هرهکتارمشخص می‌گردد، خاطرنشان کرد: این شهرستان باداشتن بیش ازصد کمباین یکی از شهرستان‌های برتراستان از نظرتعداد کمباین می‌باشد ودرحال حاضر بیش از ۹۵ درصد برداشت غلات این شهرستان به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ برداشت هرهکتار جو با کمباین‌های استانداردباتوافق کشاورزوکمباین دارودرصورت بروزاختلاف قیمت ستادبرداشت استان تعیین می‌گردد.

خوش قامت در مورد تامین سوخت کمباین‌های برداشت غلات، تصریح کرد: سهمیه سوخت این کمباین‌ها ی بومی به صورت ماهیانه و کمباین‌های مهاجر ۱۵ روزه تامین می‌گردد به صورتی که برای کمباین‌های سبک مثل جاندیر۹۵۵ و جاندیر ۱۰۵۵.۶۰۰۰ لیتر در ماه وبرای کمباین‌های نیمه سنگین وسنگین مثل کمباین‌های نیوهلند، سمپو و کلاس مدیوم ۳۱۰ وهمچنین جاندیر ۱۱۶۵.۹۰۰۰ لیتر درنظر گرفته شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد، اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان شهرستان را توزیع بذر اصلاح شده، توزیع به موقع نهاده‌ها، اطلاع‌رسانی و پیگیری بیمه محصول، اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات فنی و کارشناسی بیان کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 113