آسیاب دوکاره بر اساس نیاز دامداران منطقه در رشتخوار ساخته شد
آسیاب دوکاره بر اساس نیاز دامداران منطقه در رشتخوار ساخته شد

محدودیت‌ها برای برخی از افراد بزرگ اندیش، بهانه‌ای برای ساخت دستگاه آسیاب دوکاره در منطقه رشتخوار یکی از کارهای اصلی مردم دامپروری است و خوراک دام هم یکی از دغدغه‌های آن‌ها است، شد.

به گزارش اختر شرق؛ بزرگر مخترع آسیاب دو کاره در رشتخوار گفت: این دستگاه آسیاب کردن جو و گندم و همچنین خرد کردن چغندر و یونجه را همزمان انجام می‌دهد و برای دامپروران صرفه اقتصادی دارد و سبب اشتغال‌زایی در آن منطقه شده است.

وی با اشاره به شغل دامداری در منطقه، عنوان کرد: برای مثال با چاقو ریز کردن چغندر بسیار کار سخت و زمانبری است و باید ساعت‌های زیادی را برای ۵۰۰ کیلو چغندر صرف کرد اما این دستگاه در مدت یک ساعت یک تن جو و گندم را به بلغور و آرد تبدیل می‌کند و همین موضوع سبب شد به فکر ساخت آسیاب مخلوط کن باشم. این آسیاب ساعتی دو تن چغندر را می‌تواند به قطعات بسیار ریز خرد کند.

این کارآفرین جوان بیان کرد: صفر تا صد این آسیاب را خودم در کارگاه می‌سازم. البته موتورش را می‌خرم و موتور ایرانی است و معمولاً از مشهد تهیه می‌شود. در واقع جو را آرد و گندم را بلغور، چغندر و یونجه را خرد و همه را با هم مخلوط و به عنوان خوراک تحویل می‌دهد.

وی درباره ویژگی این دستگاه دوکاره گفت: این دستگاه دوکاره با یک موتور کار می‌کند و هزینه موتور دوم یا اضافی که معادل چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است کاهش می‌یابد. قیمت تمام شده میکسر دوکاره با موتورش حدود ۱۱ میلیون تومان و بدون موتور هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

این کارآفرین جوان که کار اصلی‌اش سیلندرتراشی است، اظهار کرد: در کنار کارم ساخت دستگاه میکسر را به دلیل نیاز منطقه انجام می‌دهم.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Views: 47