طرح جایگزینی سیستم مگنت دائم با نمونه غیردائم بر روی جرثقیل سقفی ۲۴تنی برای اولین بار در مجتمع فولاد نیشابور به دست کارکنان متخصص و توانای این مجتمع انجام شد.
به گزارش اخترشرق؛ رضا قربانی مدیرپشتیبانی فنی و انرژی و سیالات مجتمع فولاد نیشابور گفت: پرسنل پرتلاش واحد نت جرثقیل فولاد نیشابور توانستند با برنامه ریزی مدون و به کارگیری ظرفیت نیروی انسانیهای ماهر و خودباور نسبت به تعویض سیستم مگنت دائم جرثقیل و به کارگیری مگنت غیر دائم در این واحد اقدام کنند.
وی اظهار کرد: امروزه جرثقیلهای مگنتی در صنایع، برای حمل قطعات بزرگ (آهن، فولاد و چدن) از جایگاه ویژهای برخوردارند. مزیت سیستمهای مگنت نسبت به چنگ ها، قلابها و سایر ادوات باربرداری این است که بدون آسیب به بار، در کمترین زمان ممکن عملیات باربرداری را بدون دخالت مستقیم نیروی انسانی انجام میدهد و در نتیجه، سرعت بارگیری و تخلیه بار افزایش مییابد.
مدیرپشتیبانی فنی و انرژی و سیالات مجتمع فولاد نیشابور بیان کرد: به دلیل تحریمهای ظالمانه و دشواری تامین مگنتهای جرثقیل از خارج از کشور و نیز زمان بر بودن و هزینه بالای تعمیر مگنتهای دائمی، تصمیم گرفته شد که در کوتاهترین زمان، یک مجموعه کامل از مگنت اصطلاحاً غیر دائم که شامل: ترانس، یک جفت مگنت، تابلو مگنت و یک سِت کامل باطری است، جایگزین سیستم موجود گردد.
محمدرضا قاسمی رئیس نت تعمیر و نگهداری جرثقیل در بیان تفاوت این دو سیستم گفت: مگنتهایی که قبلاً به جرثقیل متصل بوده از نوع آهنربای دائم (اصطلاحأ پرمننت) بوده و در صورتی که برق جرثقیل به هر دلیلی قطع میشد، میتوانست بار یا محصول را در هر ارتفاعی و برای هر میزان زمانی که نیاز بود، بدون خطر سقوط نگه دارد که مطمئنأ این سیستم نسبت به سیستم مگنت غیر دائم از نظر ایمنی، عملکرد بهتری دارد در عین حال سیستم مگنت غیر دائم را میتوان به عنوان سیستمی مناسب، جایگزین نمود که میتواند بار را در زمان قطع برق برای مدت زمانی تا یک ساعت و حتی بیشتر از این زمان (بسته به توان باطریهای بک آپ) نگه دارد و در صورتی که از باطری این سیستم برای باز کردن ترمز قلاب نیز استفاده شود، جرثقیل قابلیت بر زمین گذاشتن بار به صورت ایمن و بدون اتصال به برق شبکه، را خواهد داشت.
وی افزود: با همکاری همکاران نت جرثقیل این پیشنهاد در بازه زمانی کمتر از دو هفته اجرایی و سیستم مگنت جدید با قدرت بالا راه اندازی شده و در حال بهره برداری است.
به گفته قاسمی از دیگر مزایای این سیستم، در دسترس بودن تمامی قطعات، قیمت تمام شده بسیار کمتر و قدرت جذب بیشتر محصول و در نتیجه سرعت عمل بیشتر آن میباشد.