با طرح های نوآورانه و خلاقانه دانشگاه جامع علمی کاربردی ، میزان کار، آمادگی و اشتغال پذیری دانشجویان بالا رفته است
با طرح های نوآورانه و خلاقانه دانشگاه جامع علمی کاربردی ، میزان کار، آمادگی و اشتغال پذیری دانشجویان بالا رفته است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با طرح های نوآورانه و خلاقانه که در دانشگاه جامع علمی کاربردی به کار گرفته شده میزان کار، آمادگی و اشتغال پذیری دانشجویان این بخش بالا رفته است

به گزارش اختر شرق؛ دکتر محمدعلی زلفی گل در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه و در آیین نامه آموزش های مهارت محور که با همکاری وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می شود ؛ نحوه مشارکت دستگاه های اجرایی و صنایع خصوصی و دولتی خدماتی در زمینه آموزش های مهارت محور دانشگاهی مشخص می شود.
وی در خصوص اهداف همایش امروز گفت: ما در این همایش‌ها به دنبال این هستیم که خروجی همایش‌، آئین‌نامه‌ای بشود که بر اساس آن بتوان آموزش‌های مهارتی را ساماندهی کرد.
دکتر زلفی گل تاکید کرد: همایش مهارت افزایی در راستای اصلاح ساختار آموزشی و نیاز جامعه و نیاز روز است. پیش بینی بسته مهارتی برای آموزش های دانشگاهی، امروز دیگر یک ضرورت است. قبلاً شاید برای دانشگاهی که نوع نگاهش به مهارت ویژه بود، یک امتیاز بود، ولی امروز داشتن بسته مهارتی برای همه آموزش های دانشگاهی یک ضرورت است و دانش آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزش‌های نظری لازم هست از مهارت های حرفه ای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار موثرتر باشند، کارآفرینی کنند، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند و ارتقا دهند.
وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه های مهارت محور مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای در اقصی نقاط کشور در زمینه مهارت محوری نقش بارز دارند. میزان اشتغال در بین دانش آموختگان این دانشگاهها بسیار بالاست.
زلفی گل از رییسان دانشگاه های جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای برای پیگیری توسعه آموزش های مهارت محور و اتخاذ خلاقیت های خاص و نیز انجام اصلاحات در ماموریت های هر دو دانشگاه بخصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی، قدردانی کرد.
وی گفت: با طرح های نوآورانه و خلاقانه که در دانشگاه جامع علمی کاربردی به کار گرفته شده و میزان کار، آمادگی و اشتغال پذیری دانشجویان این بخش بالا رفته است. کار بسیار زیبای طرح “آباد” که برای افزایش دانش مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی به کار گرفته شده، جای تقدیر و سپاس را دارد.
وزیر علوم با بیان اینکه نوع نگاه دولت مردمی سیزدهم به آموزش عالی بخصوص آموزش های مهارت محور و نیاز محور ویژه است، گفت: در جلسه تصویب مصوبات سفر ریاست جمهوری در دور دوم به استان آذربایجان شرقی ۹۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هشت آموزشکده و دانشکده فنی در استان آذربایجان شرقی، اختصاص یافت این کمک علاوه بر آن حمایتی است که به زودی وزارت علوم برای تجهیز آزمایشگاه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در هر سفر ریاست جمهوری به هر کدام از استان ها، تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزش های مهارت محور در اولویت است و موارد مناسبی برای تجهیز و تکمیل آموزشکده های فنی و دانشکده هایی که قرار است آموزش های نیاز محور و مهارت محور را گسترش دهند، اختصاص پیدا می کند.
زلفی گل گفت: نوع نگاه ما در وزارت علوم در این دوره از مسئولیت در وزارت علوم، توسعه آموزش های مهارت محور و نیاز محور است. معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی پای کار آمده اند و ماموریت های آموزش های مهارت محور را پیگیری می کنند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش در وزارت بهداشت موفق است چون بستر عملی در اختیار دانشگاه است. بیمارستان‌ها در کنار دانشگاه‌ها کار می‌کنند ولی وزارت علوم از این امکانات محروم است. در آئین‌نامه مربوط به مهارت آموزی لایحه برنامه هفتم توسعه ، مشوق هایی برای دستگاه‌های اجرایی پیش بینی می شود تا در زمینه آموزش مهارتی به دانشجویان خدماتی را ارائه دهند.
وزیر علوم از متخصصان رشته‌های علوم انسانی بخصوص در رشته های مدیریت آموزشی و برنامه ریزی خواست برای نهادینه شدن همکاری صنایع و سازمانها در ارائه خدمات به دانشجویان برای کارآموزی و کار ورزی راهکار ارائه دهند.
زلفی گل تصریح کرد: ما نیازمند راهکارهایی هستیم که بر اساس آن بتوان آئین‌نامه‌ای عملیاتی تدوین کرد. همچنین در توسعه رشته‌ها و دانشکده‌های جدید در آموزش عالی باید به بسته مهارتی توجه شود. باید برای ارکان آموزش عالی، مهارت‌محور کردن مورد توجه قرار گیرد.
وزیر علوم تاکید کرد: در بخش فرهنگی هم باید فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود. در پارک‌های علم و فناوری چه اقداماتی باید انجام شود. راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم. امروز که هوش مصنوعی و علوم شناختی تعیین‌کننده‌اند، دانش مهارتی جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت.
وی گفت: لازم است در دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شود که دانشجویان با توجه به علایق‌شان، آموزش مهارتی ببینند. باید به این سوال پاسخ داد که برای مهارت‌محوری آموزش‌های دانشگاهی چه باید کرد؟ آیا امکان اشتغال در یک رشته مهارتی در حد کاردانی علاوه بر رشته نظری شدنی و کار بردی هست؟
وزیر علوم ، پژوهش و کار کارشناسی را مبنای تصمیم گیری دانست و گفت: هدف از برگزاری همایش هایی مانند همایش امروز رسیدن به راهکار عملیاتی در حد یک آیین نامه است.
براساس اعلام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در لایحه برنامه هفتم توسعه که ۸ خردادماه در دولت نهایی شد؛ ماده مربوط به توسعه آموزش عالی مهارت محور تصویب شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و قانونی شدن این لایحه، وزارت علوم و وزارت بهداشت آیین نامه مربوطه را تدوین خواهند کرد.

image_printچاپ مطلب

Views: 0