شهردار مشهد الرضا علیه السلام:  مشهد برای پسا کرونا آماده می‌شود
شهردار مشهد الرضا علیه السلام:  مشهد برای پسا کرونا آماده می‌شود

شهردارمشهد گفت: شهرداری با توجه به افزایش تعداد زائران ایرانی و غیرایرانی در مشهد، برنامه ریزی خود را برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران امام هشتم شروع کرده است؛ تا آمادگی لازم برای دوران پسا کرونا وجود داشته باشد.

به گزارش اخترشرق؛ سید عبدالله ارجائی درجلسه «مشهد پسا کرونا» که با حضور معاونان و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط بین الملل شهرداری برگزارشد، افزود: یکی از مولفه‌های مدیریت عالمانه مدیریت آفندی است، اما بعضی وقت‌ها حس می‌شود که ما عادت کرده‌ایم واکنشی مدیریت کنیم، یعنی زمان که حوادث رخ می‌دهد ما چاره اندیشی و برای رفع پیامدهای آن را برنامه ریزی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: از مدیران شهری انتظار داریم که از تجربیات گذشته استفاده و برای آینده پیش بینی و برنامه ریزی کنند. شهردارمشهد به شرایط پسا کرونا اشاره و اظهارکرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم پسا کرونا هرچند که صحیح نیست، اما در میان مردم درحال رخ دادن است و اگر قرار باشد به همسایه‌های امام رضا (ع) در این خصوص توصیه‌ای داشته باشم، خواهم گفت برای پسا کرونا عجله نکنید اما برنامه ریزی داشته باشید.

ارجائی تصریح کرد: شهرداری برای پسا کرونا حداقل به دو سه برنامه نیاز دارد، ابتدا چه درعرصه اقتصاد و چه عرصه اجتماعی برای حل آسیب‌هایی که کرونا به جامعه زده است به برنامه‌ای ترمیمی نیاز داریم، چرا که کرونا حتی به روابط فردی آسیب جدی وارد کرد؛ به طور مثال مردم نتوانستند برای فوت عزیزانشان سوگواری مناسبی داشته باشند.

شهردارمشهد با بیان اینکه این برنامه باید در تمامی حوزه‌ها باشد و هم به درون و هم بیرون نگاه داشته باشد، گفت: لذا حوزه‌های برنامه ریزی فرهنگی، خدمات شهری، اقتصادی و…در این زمینه برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی مرتبط با کرونا جدی است و موضوع کوچکی نیست؛ خاطرنشان کرد: ما به عنوان شهرداری باید به مسائل اجتماعی جامعه نیز توجه داشته و به فکر مردم باشیم و تنها احداث پل و آسفالت کردن خیابان و…را وظیفه خود ندانیم، زیرا شهر علاوه برکالبد، روح و از همه مهمتر شهروند دارد.

وی با بیان اینکه خیلی چیزها را در دوران کرونا از دست دادیم، افزود: بنابراین در کنار برنامه ترمیمی به یک برنامه آمادگی نیز نیازداریم؛ زیرا بدون شک در پسا کرونا شهر زائر و مهمان بسیار زیادی خواهد داشت که نسبت به گذشته افزایش دارد، بنابراین باید برای پذیرایی مناسب آمادگی لازم را داشته باشیم.

شهردارمشهد تصریح کرد: لذا به همسایگان امام رضا (ع) عرض می‌کنم که آماده باشید که در پسا کرونا مهمان زیادی خواهند داشت و با توجه به شرایط کنونی عید نوروز تعداد زیادی زائر به مشهد مشرف خواهند شد.

ارجائی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که تقاضای سفر به مشهد رو به فزونی است، زیرا عید نوروز میلاد حضرت مهدی (عج) و به دنبال آن ماه مبارک رمضان را داریم که همین موضوع سفرها را فشرده خواهد کرد و این درحالی است که سال آتی نیز ماه مبارک در ایام عید است که این هم به فشردگی سفر در عید امسال می‌افزاید.

وی با بیان اینکه باتوجه به این شرایط با یک تقاضای سفر انباشته شده از دوسال گذشته و یک فشردگی سفر به دلیل ورود ماه مبارک رمضان به عید نوروز روبرو خواهیم بود، خاطرنشان کرد: لذا برنامه آمادگی برای این شرایط باید در حوزه‌های حمل ونقل، خدمات شهری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه جدی قرار بگیرد. شهردارمشهد درادامه گفت: این یک فرصت طلائی است که حوزه اقتصادی باید در نقاط مختلف شهر برای مردم و شهرداری فرصت اقتصادی تعریف کند.

ارجائی با اشاره به اینکه برای استفاده از این فرصت طلائی حوزه اقتصادی ازنظر کارشناسان بهره گرفته و خلاقیت داشته باشد، اظهارکرد: منطقه طبیعی بکرهفت حوزه یکی از فرصت‌هایی است که می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد. اما با این وجود دائم مسیر دسترسی طرقبه و شاندیز را دو بانده و سه بانده می‌کنیم درحالی که پنج بانده هم بشود بازهم پر خواهد شد، سوال این است تا کجا می‌خواهیم پیش برویم؟

وی اضافه کرد: البته مخالف این موضوع نیستیم و برای آن برنامه داریم اما می‌گوییم درکنار توجه به غرب شهر به شرق شهر نیز توجه داشته باشیم و همه امکانات را در یک قسمت متمرکز نکنیم. شهردارمشهد افزود: درکنار برنامه ترمیمی و آمادگی نیازمند برنامه‌ای ویژه ۱۴۰۱ هستیم، زیرا این برنامه اولین برنامه پساکرونا شهرداری مشهد خواهد بود و حوزه برنامه ریزی باید به این نکته توجه داشته باشد.

ارجائی با شاره به اینکه در کنار این برنامه ریزی‌ها باید مراقب بازگشت کرونا نیز باشیم؛ تصریح کرد: شاهد بودیم که در برخی کشورها ویروس کرونا به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌ها بی‌رحمانه بازگشت، لذا ما هم باید مراقب باشیم و پیش بینی‌های لازم را انجام دهیم.

وی ادامه داد: دربرنامه ریزی‌ها و طراحی‌ها با شورای اسلامی شهر نیز مشورت و نظرات اعضای محترم شورا نیز اخذ شود و اطلاعات موردنیاز در اختیار آن‌ها قراربگیرد.

شهردارمشهد افزود: همچنین با سایر بخش‌ها از جمله آستان قدس رضوی، فرمانداری، ادارات کل و استانداری و در صورت نیاز به صورت ملی جلساتی برگزار وهماهنگی‌های لازم انجام شود. ارجائی اضافه کرد: درمجموع برنامه ریزی برای «پسا کرونا» یا آمادگی برای پذیرایی از زائران امام رضا (ع) باید اولویت یکپارچه مدیریت شهری طی چند ماه آینده باشد، زیرا مردم به این سمت حرکت می‌کنند و شهرداری نباید جا بماند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید در این حوزه پیشگام باشد، گفت: به هرحال ما ازدولت کمی جلوتر هستیم، بخش زیادی از تغییرو تحولات انجام شده است، درحال نوشتن برنامه‌هایمان هستیم و اصلاح بودجه نیز تقریبا تمام شده، لذا باتوجه به این موضع ما باید به مدیران دولتی در این خصوص تلنگر بزنیم که برای حضور تعداد زیادی زائر آمادگی لازم را داشته باشند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 19