در دومین همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی مطرح شد؛تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی و نقش آنان در معرفی کسب و کارهای کوچک
در دومین همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی مطرح شد؛تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی و نقش آنان در معرفی کسب و کارهای کوچک

دومین همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مدیرکل آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از اساتید حوزه کتاب به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ دومین همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سجاد محمدیان، مدیرکل آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران؛ جعفر مروارید، دستیار ویژه و معاون طرح و برنامه آستان قدس رضوی؛ لیلی سیفی، استاد علم اطالعات و دانش‌شناسی دانشگاه بیرجند و عضو انجمن بین المللی کتابداران خاورمیانه (MELA) و احمد شعبانی، استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان جمعی از مسئولان و اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

کتابخانه‌ها سازمانهای اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند
در ابتدا سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد به دنبال تفسیر و کارکردی جدیدی از مفهوم ارائه خدمات به مراجعین است، گفت: در واقع این همایش تجلی گاه این امر است و خروجی آن یک برنامه و راهبرد استراتژیک در این مسیر خواهد بود.
وی معاونت برنامه ریزی را تدوینگر بینش جاری نهاد در خصوص کتابخانه‌ها را در جامعه دانست و اظهار کرد: انتظار ما از پیوند نهاد با دانشگاه‌ها به عنوان نمایندگی حوزه نخبگان ارائه مفهوم درست و اساسی از کتابخانه‌ها و ارائه خدمات آن‌ها است.
میرعبداللهی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم کتابخانه‌ها سازمان‌های اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند که توان اراده خدمات به همه اقشار را دارند و این ویژگی قامتی فراتر از دیگر سازمانها به کتابخانه‌ها اهدا می‌کند، چرا که کتابخانه‌ها یک ماهیت کل نگر دارد و تلاش ما بر این است که با معرفی بیشتر آن‌ها مرتبه‌ای فراتر از دفینه‌سازی اطلاعات به کتابخانه‌ها اطلاق کنیم.
وی افزود: البته برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین و تبیین هستیم. مهمترین چالش کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها در این ایده، باورها و ذهنیات است. به عبارت ساده‌تر نیازمند تغییر فرهنگ سازمانی کتابداران و پژوهشگران این حوزه در راستای تبیین بیش از پیش مفاهیم هستیم که از اهداف اصلی این همایش نیز است.
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهارکرد: امیدوارم به برکت خاک مشهد الرضا و با توجه به تلاش و پیشتکار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و تاکید دبیرکل نهاد خروجی این همایش فراتر از یک گردهمایی مرسوم باشد و در آینده شاهد اتفاقات بزرگ و موثر در این حوزه باشیم.

کتابخانه‌های عمومی در مسیر تبدیل شدن به فرهنگسراهای عمومی
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به اساتید و فرهیختگان حاضر در جلسه، گفت: خداوند را شاکرم که این همایش در جوار حضرت رضا (ع) و در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه برگزار می‌شود.
وی با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی در جامعه امروز، افزود: کتابخانه‌های عمومی بر اساس تعاریف اساتید بزرگ علم کتابداری امروز به عنوان دانشگاه‌های مردمی، مرکز پژوهش و گفتگو، مهارت افزایی و مکان سوم بعد از خانه و مدرسه و محل کار معرفی می‌شوند که در راستای ایجاد نشاط و امید اجتماعی فعالیت می‌کنند.
سبزیان ضمن قدردانی از همراهی و تلاش مضاعف دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مسیر، اظهار کرد: معتقدم کتابداران خراسان رضوی با تلاش و همت خود به ویژه در ایام کرونا توانسته‌اند نقش کتابخانه‌ها را به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی به اثبات رسانند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان ر ضوی اظهار امیدواری کرد این همایش منشا اثری برای تثبیت جایگاه واقعی کتابخانه‌ها در نقشهای تعریف شده مدنظر اساتید در جامعه باشد.
وی ابراز کرد: بطور قطع هدف از برگزاری این همایش بین اللملی معرفی ظرفیتهای مناسب و موثر کتابخانه‌های عمومی در حوزه معرفی، ترویج و حمایت از کسب و کارهای کوچک به عنوان پایگاه‌های مردمی و مورد وثوق مردم است.

خبرنگار : فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 14