بیمارستان ولایت الگویی موفق در مسیر حرکت مراکز درمانی کشور به سمت هوشمندسازی است
بیمارستان ولایت الگویی موفق در مسیر حرکت مراکز درمانی کشور به سمت هوشمندسازی است

بیمارستان ولایت به عنوان نخستن مرکز درمانی هوشمند به منظور خدمات رسانی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی به بهره برداری رسیده است و می تواند الگویی موفق در مسیر حرکت مراکز درمانی ایران به سمت هوشمندسازی باشد.
سرپرست بیمارستان ولایت در حاشیه بازدید خبرنگاران از این پروژه درمانی که به تازگی توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسیده است اظهار کرد: این مرکز درمانی با ۲۲۰ تخت بستری در ۵ طبقه ساخته شده است و در مرحله نخست ۱۰۰ تخت فعال شده و ۱۱۰ تخت باقی مانده نیز در فاز دوم که تا پایان سال ۱۴۰۰ آماده خواهد شد فعال می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر محمد مهدی کامیار تصریح کرد: کار ساخت این مرکز درمانی که در مساحت ۲۲ هزار مترمربع ساخته شده و ‌کاربری آن سوانح تروما، عروق و جراحی عروق بوده از سال ۱۳۸۱ و پس از سفر مقام معظم رهبری به مشهد آغاز شد که پس از مدتی به وقفه افتاد، اما از ۳ سال قبل ماموریت ویژه ساخت بیمارستان ولایت آغاز شد و در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

رییس بیمارستان ولایت با بیان اینکه از مجموع ۱۰۰ تخت فعال این بیمارستان ۵۰ تخت این مرکز درمانی به بیماران کرونایی اختصاص یافته و همین تعداد هم با توجه به انتقال بیمارستان علوی به این مکان به بیماران عروق اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: گرچه فعلاً هنوز بیمار کرونایی در بیمارستان ولایت بستری نشده، اما این امکان وجود دارد که در صورت نیاز ظرفیت موجود افزایش یابد.

دکتر کامیار با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشگام در بحث پرونده‌های الکترونیک بوده و بیمارستان ولایت این شهر هم نخستین مرکز درمانی هوشمند در کشور محسوب می شود خاطر نشان کرد: تمامی پرونده‌های بیماران به‌صورت الکترونیکی و بدون کاغذ بوده و این کار با هدف ثبت دقیق‌تر اطلاعات، عدم مصرف کاغذ و بایگانی بهتر پرونده‌ها انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از انرژی‌های نوین و تجدیدپذیر از جمله شاخص‌های بیمارستان ولایت بوده است، گفت: این مرکز درمانی تهویه و تنظیم دمای هوشمند با کمترین میزان صرف انرژی و حداکثر میزان بهره‌وری دارد.

رییس بیمارستان ولایت تصریح کرد: کلیه خدمات تروما و سوانح، تروماهای اطفال، جراحی عروق و کرونا با تعرفه دولتی ارائه می‌شود و با تمامی بیمه‌ها همکاری دارد، ضمن اینکه ۱۵ درصد ظرفیت تخت‌های موجود به بحث گردشگری سلامت اختصاص یافته است.

دکتر کامیار با بیان اینکه به دلیل همجواری بیمارستان ولایت با بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر، خدمات مشترک تروما، سوانح، عروق و جراحی عروق کودکان با همکاری هر دو بیمارستان انجام خواهد شد، خاطرنشان کرد: کلیه خدمات دیالیزی، جراحی، وریدی، آنژیوپلاسی عروق محیطی، جراحی شریان‌های سر و گردن و مغزی خارج جمجمه و غیره در بیمارستان ولایت قابل انجام است.

سامانه سپید بیمارستان ولایت امکان استفاده آسان از سیستم‌های کامپیوتری، موبایلی و تبلتی را فراهم کرده است

مسئول طرح هوشمندسازی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در ایام بحران کرونا که آلودگی کاغذ و بحث حذف آن بسیار مورد تاکید است، سامانه سپید بیمارستان ولایت امکان استفاده آسان از سیستم‌های کامپیوتری، موبایلی و تبلتی را فراهم کرده است.

دکتر زهرا ابن‌حسینی اظهار کرد: تفاوت سامانه سپید بیمارستان ولایت با سامانه هوشمند بیمارستان علوی در کاربرپسندی آن و سهولت استفاده از سیستم‌های کامپیوتری، موبایلی و تبلتی بوده و بیمارستان ولایت با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد توانمندی فعالیت ۱۰۰ درصد الکترونیک را دارا بوده، به شرط آنکه زیرساخت‌های موردنیاز فراهم شود.

وی تصریح کرد: اقدامات موثر در بحث هوشمندسازی بیمارستان ولایت به‌صورت ۱۰۰ درصد توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و با حداقل هزینه بوده که در بحث حذف کامل سیستم کاغذی هم نیازمند حمایت مسئولان مربوطه هستیم، به‌خصوص در ایام بحران کرونا که آلودگی کاغذ و بحث حذف آن بسیار مورد تاکید است.

مسئول طرح هوشمندسازی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سطح کشور سامانه‌های اطلاعات بیمارستانی زیادی داریم، اما مشابه سامانه موجود در بیمارستان ولایت کمتر دیده شده است، خاطرنشان کرد: سامانه‌های قبلی تنها با سیستم کامپیوتری جواب می‌داد، اما سامانه سپید بیمارستان ولایت به جز کامپیوتر با گوشی و تبلت هم فعال است و این آمادگی را داریم تا مشاوره و همکاری لازم را برای دیگر مراکز درمانی استان و کشور در بحث هوشمندسازی داشته باشیم.

دکتر ابن‌حسینی با ذکر این نکته که سیستم HIS اطلاعات بیمارستانی در تمامی بیمارستان‌ها وجود دارد، تاکید کرد: تفاوت سامانه سپید بیمارستان ولایت در ثبت به‌هنگام داده‌ها و اطلاعات بدون خطا و با بالاترین دقت بوده است و با دسترسی به شبکه دانشگاهی امکان ثبت وجود دارد.

وی بیان کرد: نقش کاربران و نوع همکاری آنان با سامانه سپید بیمارستان ولایت کاملاً مشخص بوده و فرد طبق مشخصات و کاربری‌های تعریف شده می‌تواند ورود پیدا کند و در این خصوص هیچگونه نگرانی بابت قابل دسترس بودن اطلاعات محرمانه وجود ندارد.

خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 204