با پویش  نظامی خوانی همراه شوید
با پویش  نظامی خوانی همراه شوید

پویش نظامی‌خوانی که با هدف معرفی بهتر نظامی و مقابله با تحریف فرهنگی در خصوص این شاعر پرآوازه برگزار می‌شود تا ۲۱ اسفند ماه آماده دریافت ویدئوهای مخاطبان می‌باشد.

به گزارش اخترشرق؛ به همت ستاد بزرگداشت حکیم نظامی پویش نظامی خوانی با اهداف: معرفی ابعاد مختلف شخصیت حکیم نظامی شاعر و داستان‌ سرای ایرانی پارسی گوی، معرفی آثار و سروده های حکیم نظامی و

استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تولید محتوا با محوریت حکیم نظامی راه اندازی شده است.

 موضوعات پویش:

نظامی خوانی در فضای مجازی

معرفی شخصیت حکیم نظامی در فضای مجازی

 قالب:

کلیپ

پادکست

 جوایز:

تقدیر از پنجاه اثر برگزیده به ارزش یک میلیون تومان (جمعا ۵۰ میلیون تومان)

اهدای یکی از کتاب‌های حکیم نظامی به ۵۰ نفر از برگزیدگان

 شرایط آثار ارسالی:

-رعایت قوانین، اصول و ارزش های فرهنگی کشور

-صوت و ویدئو با اولویت استفاده در شبکه‌های اجتماعی

 نحوه ارسال آثار:

ارسال آثار از طریق سامانه پلتزار (شبکه فعالان فرهنگی دیجیتال) می باشد.

گفتنی است؛ ۲۱ اسفندماه روز ملی نظامی نامگذاری شده است.

یادآوری می‌شود، جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متولد ۵۳۵ هجری قمری متخلص به نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی) است که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته‌شده است.

اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست. شاعر بر روی‌هم‌رفته سی سال از زندگانی خود را بر سر نظم و تدوین آن‌ها گذاشته است. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی است: مخزن‌الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت‌پیکر و اسکندرنامه.

آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست.

نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به‌روشنی دانسته می‌شود.

باوجود روشن بودن تاریخی تعلق حکیم نظامی به تمدن ایرانی، چند سالی است کشور آذربایجان کوشیده تا این چهره فرهنگی را در زمره فرهیختگان این کشور معرفی کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 111