آیت‌الله علم‌الهدی: مسئولان مقابل احتکار و گران‌فروشی بایستند
آیت‌الله علم‌الهدی: مسئولان مقابل احتکار و گران‌فروشی بایستند

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مسئولان مقابل احتکار و گران‌فروشی بایستند. زیرابه فرموده پیامبر اسلام، محتکر ملعون است.

به گزارش اخترشرق، آیت‌الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه مشهد اظهار کرد: منبع فکری اصلی ما باید فقه امام صادق (ع) باشد و اگر این‌گونه شد، تقوای عملی را در رفتار و گفتار خواهیم داشت.

وی افزود: آموزه‌های امام صادق (ع) راهنما و راهبرد ما در هر موقعیت حساس اجتماعی است و راهبرد امروز معیشتی ما نیز در آموزه‌های امام صادق (ع) نهفته است. برای مثال وقتی گندم در زمان ایشان گران شد، از افراد منزل خواستند گندم‌ها را در بازار بفروشند و برای هرروز با همان قیمتی که مردم تهیه می‌کنند، بنا بر نیاز از بازار تهیه کنند. همچنین فرمودند نان را از مخلوط گندم و جو تهیه کنند. این‌یک جریان منسوب به امام صادق(ع) یک راهبرد برای امروز ماست. مشکل امروز ما دور شدن از همین فقه امام صادق (ع) است.

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: ایشان در روایتی دیگر بی‌انصافی در معاملات را مورد ملامت قرار می‌دهند و برای شیعه امام صادق (ع) پولی که با بی‌انصافی به دست بیاورد حرام است. این‌که کالایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و باقیمت پایین‌تر تهیه شود و با نرخ جدید به مردم بدهند، این پول و این سود در مکتب امام صادق (ع) نجس است. با این پول نجس می‌خواهید عزیزانتان را بزرگ کنید و ارتزاق دهید؟

وی تأکید کرد: گرانی واقعاً بی‌تاب کننده است و این‌طور نیست که فکر کنیم گرانی بر مردم آسان تمام می‌شود. گرانی کالا چند اثر دارد: اول این‌که انسان‌ها را بداخلاق می‌کند. دیگر آن‌که امانت‌داری را از میان می‌برد و حتی انسان مجبور به دزدی می‌شود.

امام‌جمعه مشهد خاطرنشان کرد: بیائید از امام صادق (ع) پیروی کنیم و در سیره معیشتی جامعه از آموزه‌های آن حضرت بهره بگیریم. مسئولان مقابل احتکار و گران‌فروشی بایستند. زیرابه که به فرموده پیامبر اسلام، محتکر ملعون است.

ریشه تقوای عملی در بینش صحیح فکری و گرایش باطن است

آیت‌الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ریشه تقوای عملی در بینش صحیح فکری و گرایش باطن است و عامل اصلی تقوای عملی همین است.

وی افزود: انسان با اجبار نمی‌تواند رفتار و کردار خود را تنظیم کند. تغذیه فکر و روح انسان باید از یک منبع الهی باشد و نتیجه این تغذیه کامل معنوی، اجرای تقوای عملی در رفتار و کردار انسان است.

منبع: فارس

image_printچاپ مطلب

Visits: 0