«کشاکش آراء در مسئله بنزین»
«کشاکش آراء در مسئله بنزین»

علی سرزعیم، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و علی دینی ترکمانی عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با موضوع افزایش قیمت بنزین و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن مناظره کردند.

علی سرزعیم، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران و علی دینی ترکمانی عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با موضوع افزایش قیمت بنزین و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن مناظره کردند.

به گزارش اختر شرق؛ علی سرزعیم در ابتدای این مناظره که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در محل سالن شورای سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: به نظر بنده دو مسئله باید از یکدیگر تفکیک شود؛ اصل اول موضوع افزایش قیمت بنزین و اصل دوم چگونگی انجام آن است و نباید این دو اصل را با یکدیگر ترکیب کرد، اما متأسفانه در فضای سیاسی ایران از این موضوع سوءاستفاده می‌شود.

وی افزود: برخی افراد به چگونگی اجرای این طرح انتقاد دارند و برخی به اصل کار، اما بنده معتقدم که فلسفه این کار بسیار درست است اما در رابطه با چگونگی اجرای آن، معتقدم که این طرح در زمان اشتباهی اجراشده است. برای ترویج کار درست و یا کاری که نفع اجتماعی زیادی دارد باید از ابزارهای اقتصادی به‌درستی استفاده کنیم.

سیاست‌گذاری‌های دولت در بلندمدت باید منجر به مصرف کمتر بنزین شود

مشاور اقتصادی سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: بنزین نفع اجتماعی کم و ضررهایی همچون افزایش آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال دارد، بنابراین ما باید از ابزارهای اقتصادی برای کم شدن ضررهای آن استفاده کنیم، سیاست‌گذاری‌های دولت در بلندمدت باید منجر به مصرف کمتر بنزین شود که این امر دارای دو بخش فنی و انگیزه سفر است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران خاطرنشان کرد: در بخش فنی به‌عنوان‌مثال خودروهایی باید تولید شود که در مسافت معین انرژی کمتری مصرف کند و درزمینهٔ انگیزه سفر باید کاری انجام دهیم تا افراد مسافت کمتری را طی کنند و انگیزه سفر در میان افراد کاهش پیدا کند و سازوکارهای قیمتی باید انگیزه دوم را تحت تأثیر قرار بدهد.

سرزعیم تصریح کرد: درزمینهٔ انگیزه سفر ما باید کاری کنیم تا افراد مسافت کمتری را برای رفت‌وآمد طی کنند و علاوه بر آن شکل سفر نیز باید تغییر پیدا کند و ترجیح می‌دهیم افراد برای طی کردن مسافت یا پیاده و یا از دوچرخه و حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند تا آلایندگی کمتری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اما ما این مسیر را برعکس طی کرده‌ایم. در شرایط اقتصاد تورمی که قیمت‌ها همواره در حال افزایش است، قیمت بنزین را ثابت نگه‌داشته‌ایم. زمانی که قیمت نسبی بنزین به این شکل پایین نگه‌داشته شده، طبیعتاً انگیزه سفر در افراد و استفاده از خودرو شخصی بیشتر می‌شود.

نوعی چسبندگی نسبت به قیمت بنزین ایجادشده است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران عنوان کرد: کاهش قیمت بنزین سبب تغییر سبک زندگی افراد می‌شود و این امر سبب ایجاد نوعی چسبندگی نسبت به قیمت بنزین می‌شود. ما در طول سال‌ها شکل و نوع سفر در افراد را تخریب کرده‌ایم و متأسفانه جامعه‌ای هستیم که همواره به دنبال گزینه‌های ساده و راحت هستیم و از زیر کار سخت فرار می‌کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: اولین واکنش افراد نسبت به تغییر قیمت بنزین استفاده از سیاست‌های غیر قیمتی است، زیرا ما نمی‌خواهیم این داروی تلخ را مصرف کنیم، به تعویق انداختن اصلاح قیمت بنزین سبب درگیر شدن اقتصاد و مشکلات آلودگی هوا می‌شود و شک نکنید که ما باید هزینه‌های زیادی را صرف درمان بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا کنیم.

بنزین یک مشکل ملی است

وی ادامه داد: زمانی که مشکل ترافیک در تمام استان‌ها به‌صورت یکنواخت مشاهده می‌شود، نشان‌دهنده وجود یک مشکل ملی است که این مشکل ملی قیمت بنزین است. بدیهی است که ما به‌جای یارانه بر بنزین باید بر روی حمل‌ونقل عمومی یارانه ایجاد کنیم. قیمت بنزین باید افزایش پیدا کند تا هزینه آن صرف افزایش و بهبود حمل‌ونقل عمومی شود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران اظهار کرد: زمانی که می‌خواهیم یک طرح را در سطح جامعه انجام دهیم، چگونگی انجام آن اهمیت زیادی دارد. یک اجرای بد می‌تواند یک فلسفه خوب را تخریب کند. اقتصاد سیاسی اصلاحات اقتصادی به این معناست که صرف خوب بودن یک‌چیز نباید منجر به اجرای آن شود و نباید بی‌گدار به آب زد.

مشاور اقتصادی سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: برای ایجاد اصلاحات ابتدا باید سیاست‌مداران را به انجام اصلاحات وادار کرد و سپس به آنان اعلام کنیم که اجرای یک طرح نیازمند طراحی است. در طراحی افزایش قیمت دو پیشنهاد به دولت ارائه شد اما به هیچ‌کدام از آنان توجهی نشد. عدم توجه به پیشنهاد‌ها ممکن است به دلیل وجود مدلی بهتر باشد اما پس از اجرای طرح متوجه شدیم که هیچ مدلی در پس آن وجود نداشت و هزینه‌های زیادی به مردم و سیاست‌مداران وارد شد.  

در ادامه علی دینی ترکمانی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در خصوص نظر افراد موافق افزایش قیمت بنزین گفت: قیمت‌ها نقش مهمی در بهبود عملکردهای اقتصادی دارد. در اقتصاد موسوم به نئوکلاسیک همه‌چیز باقیمت‌ها توضیح داده می‌شود و نقدی هم که افرادی مانند بنده به آن داریم این است که در جامعه‌ای مثل جامعه ما که نظام نهادی ساختار قدرت که کارکردی‌های اساسی دارد نمی‌توان با اصلاحات قیمتی چالش‌ها و مشکلات را رفع‌ورجوع کرد.

وی افزود: آن تفکر می‌گوید قیمت بنزین پایین است پس مصرف بالاست، پس قیمت را بالا ببرید تا مردم کمتر مصرف کنند. مصرف بنزین ماشین در صد کیلومتر زیاد است چراکه به دلیل قیمت پائین کارخانه‌ها خیلی در این مسئله دغدغه ندارند ولی اگر قیمت‌ها بالا برود کارخانه‌ها باهم رقابت می‌کنند تا ماشینی تولید کنند که مصرف سوخت آن پایین است چراکه به دلیل بالا بودن قیمت بنزین‌فروش ماشین‌های با مصرف بالا پایین می‌آید.

دینی ترکمانی اضافه کرد: این تفکر در خصوص قاچاق که من منتقد آن هستم می‌گوید که دلیل آن این است که قیمت بنزین نسبت به کشورهای همسایه مانند ترکیه ارزان است.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ادامه داد: یک استدلالی که از جانب این تفکر مطرح می‌شود این است که مصرف‌کنندگان عمده بنزین افراد دارای ماشین هستند و ثروتمندان بیشتر دارای ماشین هستند و اگر دولت به بنزین یارانه می‌دهد درواقع دارد به ثروتمندان کمک می‌کند. اگر هدف ایجاد عدالت اجتماعی است باید قیمت بنزین اصلاح شود.

وی با اشاره به نقدی که به تفکر حامی تعدیل قیمت‌ها وارد می‌شود، تصریح کرد: نقدی که وجود دارد این است که اقتصاد ما با اقتصادهای دیگری که مشکلات جدی نهادی ندارند خیلی متفاوت است، مشکلات و چالش‌های نهادی در اقتصاد ما باعث می‌شود فرایند انباشت سرمایه بسیار معیوب باشد و مشکل اصلی اقتصاد ما هم آنجا است.

مردم دریافته‌اند که بازی باقیمت‌ها مشکلاتشان را حل نمی‌کند

دینی ترکمانی افزود: فرایند انباشت سرمایه یعنی جایی که پروژه‌های سرمایه‌گذاری تعریف و اجرا می‌شود و خروجی آن به ظرفیت‌های تولیدی مولد تبدیل می‌شود. اگر آنجا اشکالات اساسی داشته باشد که یک بحث مدیریتی و سازمانی است خروجی آن تورم ساختاری می‌شود و وقتی تورم ساختاری وجود داشته باشد، دولت درگیر یک پارادوکس می‌شود یعنی می‌خواهد قیمت کالاهایی که نقش رهبری کننده و مهم در زندگی مردم دارد مانند بنزین و ارز را کنترل کند اما قیمت‌های دیگر با سرعت زیاد افزایش پیدا می‌کند و اصطلاحاً قیمت نسبی بنزین پائین می‌آید.

وی ادامه داد: وقتی هم دولت شروع به تعدیل قیمت‌ها می‌کند شاهد مسائلی هستیم که امروز در جامعه می‌بینیم، چراکه چوبش را مردم می‌خورند و این را به تجربه متوجه شده‌اند، یعنی دریافته‌اند که از طریق بازی باقیمت‌ها نه‌تنها مشکلاتشان حل نمی‌شود بلکه تشدید می‌شود.

دینی ترکمانی اضافه کرد: از سال ۶۸ به بعد در چهارچوب برنامه اول توسعه بحث اصلاح قیمت‌ها مطرح شد و قیمت بنزین از حدود ۳۵ تومان افزایش پیدا کرد، عده‌ای معتقد بودند که قیمت‌ها باید گام‌به‌گام افزایش پیدا کنند و از طرفی عده‌ای بر این عقیده بودند که قیمت‌ها باید انفجاری رها شود، یعنی اگر قیمت فوب منطقه برمبنای قیمت ۷۰ سنت ترکیه ۸۴۰۰ تومان است اینجا هم باید به همان حدود برسد.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: اشکال تحلیلی که با اتکا بیش‌ازاندازه به اصلاح قیمت‌ها و قیمت‌های نسبی صورت می‌گیرد این است که می‌خواهند با بازی قیمت‌ها به مبارزه با تورم ساختاری بروند که ریشه آن در جای دیگری است‌.

اصلاحات نهادی کار سخت اما مؤثری است

دینی ترکمانی تصریح کرد: اصلاحات نهادی کار آسانی نیست اما اگر رخ بدهد تورم ساختاری کنترل می‌شود، چون اقتصاد ایران هم می‌تواند پا به‌پای تحولات فناورانه و تکنولوژیکی که در دنیا رخ می‌دهد جلو بیاید و فرایند انباشت سرمایه‌اش را کارآمد کند.

وی اضافه کرد: ساخت استادیوم آزادی قبل از انقلاب در سال ۵۲ شروع می‌شود و دو سال و نیم بعد تمام می‌شود درحالی‌که ساخت استادیوم نقش‌جهان اصفهان ۱۷، ۱۸ سال طول کشید و دیدید که با یک باد صندلی‌های آن را ریخت، وقتی پروژه‌ها این‌گونه اجرا می‌شود نقدینگی به اقتصاد تزریق و اثر تورمی می‌گذارد، اما چون این پروژه‌ها به نتیجه نمی‌رسد طرف عرضه اقتصاد حرکت لاک‌پشتی دارد بنابراین فشاری که از آن محل ایجاد می‌شود را نمی‌تواند اجرا کند، خروجی آن تورم مزمن ساختاری می‌شود که به‌طور متوسط بیش از ۲۰ درصد در ایران است.

سرزعیم در ادامه این مناظره اظهار کرد: دو نگرش میان نهادگرایان وجود دارد برخی معتقدند که اصلاحات قیمتی درست است، اما پیش‌شرط آن اصلاحات نهادی است، عده دیگر معتقدند که قیمت بنزین باید کاهش پیدا کند و قیمت دلار به ۱۸۰۰ تومان برسد و در کنار آن اصلاحات نهادی نیز ضروری است.

وی افزود: بنده تا حدودی با نظر گروه اول موافق هستم، به این معنی که اصلاحات قیمتی و اقتصادی کار بسیار سختی است، ما درنهایت به دنبال تغییر رفتار هستیم و اصلاحات به معنای تغییر رفتار به جهت عملکرد بهتر است، آن‌ها معتقدند که اگر چارچوب نهادی اصلاح نشود مقاومت افراد در برابر تغییر رفتار شدیدتر می‌شود و حرفی منطقی است، اگر کیفیت نهادهای ما مانند سوئیس و میزان فساد ما همچون نروژ کم بود، مردم راحت‌تر با اصلاحات کنار می‌آمدند.

گره زدن برخی مسائل به مشکلات نهادی اتلاف زمان است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران بیان کرد: بنده به دو دلیل با این حرف مخالفم، اول اینکه گره زدن برخی مسائل به مشکلات نهادی اتلاف زمان است، زیرا اصلاحات نهادی زمان‌بر است و اینکه ما صبر کنیم مشکلات بیشتر می‌شود و اصلاح آن نیازمند ابرمرد است، آقای هاشمی معتقد بود که باید یک‌بار این اصلاح قیمت صورت بگیرد تا مشکلات حل شود اما مجلس اجازه این کار را نداد. آیا عقب انداختن اصلاحات قیمتی خوب بود یا بد؟

مشاور اقتصادی سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: جنبه دوم مخالفت بنده این است که دو گونه دموکراسی خواهی وجود دارد؛ اول دموکراسی خواهی اقتصادی است که اقتصاددانان به دنبال شفافیت هستند و چرخش نخبگان به این جهت است که افراد کارآمد را وارد سیستم کنیم، دوم دموکراسی سیاسی است که معتقدند چرا دیگران به قدرت رسیدند و قدرت را برای خود می‌خواهند، مدل اول به دنبال دموکراسی حداقلی و مدل دوم به دنبال دموکراسی حداکثری هستند.

دموکراسی حداکثری بسیار مستعد آشوب است

سرزعیم تصریح کرد: دموکراسی حداکثری بسیار مستعد آشوب است و به‌سرعت منجر به پوپولیسم می‌شود و درنهایت به حکومت پادگانی منجر می‌شود. از سقوط رضاشاه تا کودتا ۲۸ مرداد دولت‌های شش‌ماهه و نه ماه دموکراسی خوبی داشتند و آزادی اطلاعات و فعالیت احزاب در شرایط خوبی قرار داشت اما بسیار فشل و ناکارآمد بودند.

وی اضافه کرد: دموکراسی حداقلی در عین اینکه منجر به شفافیت و جذب سیاست‌ها به نفع توده می‌شود، ثبات و نظم اجتماعی را حفظ می‌کند و گذار کم خشونت به وضع بهتر را برای ما هموار می‌کند. اصلاحات نهادی نیازمند یک ابرمرد است تا قیمت‌ها را اصلاح کند و در این شرایط دیکتاتوری می‌تواند شرایط را بهبود دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران عنوان کرد: نکته‌ای که به‌غلط گفته می‌شود این است که ما هرسال قیمت بنزین را اصلاح‌کرده‌ایم اما به دلیل اینکه مصرف کم نشده و فاصله باقیمت جهانی بهتر نشده پس بسیار ناکارآمد است. مشکل اینجاست که سیاست‌مداران همیشه به دلیل عدم ریسک‌پذیری و ترس در برابر اصلاحات قیمتی مقاومت می‌کند و در زمان ناچاری اقدام به افزایش قیمت بنزین می‌کنند.

از ابتدای انقلاب تاکنون ۱۵ بار قیمت بنزین افزایش پیداکرده است

مشاور اقتصادی سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مطرح کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون ۱۵ بار قیمت بنزین افزایش پیداکرده است که ۱۲ بار آن در شرایط تورم پایین بوده و تنها در سه مرحله تورم وجود است و معمولاً افزایش‌ها در حد تورم بوده است، یعنی هرسال همه قیمت‌ها افزایش داشته و یک سال قیمت بنزین نیز متناسب با تورم افزایش پیداکرده است و این امر به معنای گرانی نیست بلکه تغییر یک‌شکل قیمت‌هاست، مسئله این است که قیمت بنزین پیوسته باید بیش از تورم افزایش پیدا کند تا بتوان به هدف تغییر رفتار برسیم.

سرزعیم بابیان اینکه در دنیا دو مدل وجود دارد که شامل دولت کارآمد و ناکارآمد است، گفت: به‌عنوان‌مثال قوه مجریه در دولت انگلیس کارآمد و در آمریکا ناکارآمد است و آن چیزی که سبب پیشرفت آمریکا شده، بخش خصوصی آن است. در این کشور قوه قضاییه عملکرد بسیار خوبی دارد و به رشد بخش خصوصی کمک زیادی کرده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی تهران بیان کرد: عده‌ای همچون انگلیس به دنبال اصلاح دولت هستند وعده‌ای دیگر همچون آمریکا معتقدند که باید پول مردم را به خود آنان بدهیم. اصل ایده احمدی‌نژاد این بود که پول را به خود مردم بدهد. اصل ایده فوق‌العاده بود اما پولی که به مردم داده می‌شد بیش از پول دریافتی دولت بود، به همین جهت به بودجه دولت که خود با کسری مواجه بود، متکی شد و این امر سبب ایجاد تورم شد.  

سیستم باید به سمت اصلاح نظام مالیاتی برود

در ادامه دینی‌ترکمانی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اظهار کرد: ما اگر روند تحولات اجتماعی و واکنش‌های مردم را نسبت به تغییرات قیمت نگاه کنیم، می‌بینیم که از اعتراضات عادی شروع‌شده و به اعتراض‌های خیلی رادیکال و شورش گرسنگان رسیده است، مگر نه اینکه مردم این اتفاق را در سال‌ ۸۹، ۹۰ تجربه کرده‌اند و یارانه‌ای را دریافت کرده بودند پس باید خوشحال می‌بودند که وضعیت بهتر می‌شود اما تجربه نشان می‌دهد که این یارانه نقدی که به مردم پرداخت می‌شود به دلیل بازتولید تورم قیمت خرید افت پیدا می‌کند و وضعیت بدتر می‌شود.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در خصوص اشکال اساسی تئوری تعدیل و افزایش قیمت‌ها گفت: اشکال اساسی این تئوری این است که به لحاظ هستی‌شناسی اساساً دغدغه عدالت اجتماعی ندارد و بعد با بازی قیمت‌ها می‌خواهد به عدالت اجتماعی بپردازد. در اقتصاد نوکلاسیک اقتصاددان برجسته‌ای به نام رابرت لوکاس که برنده جایزه نوبل اقتصاد است می‌گوید که ورود توزیع درآمد به بحث دانش اقتصادی مضر است.

دینی ترکمانی افزود: یک اندیشمند اقتصادی به نام توماس پیکتی که از ۲۰۱۴ به سوپراستار علمی تبدیل‌شده است کتابی به نام سرمایه در قرن بیست و یکم دارد و در آنجا توضیح می‌دهد چرا توزیع درآمد مهم است و اساساً چرا از درون دانش اقتصاد خارج‌شده و چرا باید برگردد، برای اینکه جامعه‌ای که در آن برابری وجود نداشته باشد به قول جان راز، فیلسوف سیاسی، نمی‌تواند فضیلت‌های اخلاقی در جامعه را تأمین کند.

وی ادامه داد: اگر مسئله برابری مطرح است چرا سیستم به سمت اصلاح نظام مالیاتی نمی‌رود و فرار مالیاتی زیادی وجود دارد. مگر ما نمی‌گوییم نسبت مالیات‌ها به GDP  زیر ۱۰ درصد است و در کشورهای اسکاندیناوی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد است و در بسیاری از کشورها ۸۰، ۹۰ درصد بودجه از درآمدهای مالیاتی است و اینجا در حد ۳۰، ۴۰ درصد است، پس چرا سیستم به سمت اصلاح مالیات‌ها نمی‌رود درحالی‌که خیلی از نهادها مالیات نمی‌دهند و همچنین شخصیت‌های حقیقی و حقوقی پرقدرت وجود دارند که می‌توانند به‌راحتی از پرداخت مالیات فرار کنند.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی اضافه کرد: اصلاح نظام مالیات ساده‌تر است و کشورهایی همچون سوئد، سوئیس و فنلاند در این رابطه تجربه‌هایی دارند، سیستم‌هایی که سیاست‌های بازتولید درآمدی قوی دارند و وقتی بحث یارانه نقدی مطرح می‌شود مردم می‌گویند نمی‌خواهیم و وقتی بحث افزایش دستمزدها مطرح می‌شود مردم در نظرسنجی‌ها مخالفت می‌کنند، چراکه جامعه در تله نابرابری بیش‌ازاندازه گرفتار نشده است. یکی از مشکلات اصلی جامعه ما که ریشه در کژ کاردی‌های نهادی دارد این است که توزیع ثروت و درآمد بیش‌ازاندازه نابرابر شده است.

سیاست کنونی به تورم دامن می‌زند

دینی ترکمانی گفت: افزایش قیمت بنزین بر اساس آمار بانک مرکزی حداقل چهار درصد تأثیر تورمی دارد، تورمی که ۱۰ درصد است اگر چهار درصد به آن اضافه شود یک تأثیر رفاهی دارد وقتی میزان تورمی طبق آمار رسمی ۴۲، ۴۳ درصد وقتی چهار درصد به آن اضافه شود پایه قیمت‌ها بالا می‌رود و هزینه‌های رفاهی بیشتری می‌گذارد و سکوی تورمی برای سال‌های بعدی می‌شود، سیاستی که هدف آن این است که تورم را مهار کند اکنون دارد به تورم دامن می‌زند.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی افزود: ما مسیر را اشتباه می‌رویم چون اصلاحات نهادی سخت است، چراکه به حوزه سیاست و قدرت برمی‌گردد، ما نمی‌توانیم با دنیا در جنگ باشیم و مثل ترکیه، چین یا حتی شبحی از چین باشیم، همین ترکیه وقتی با آمریکاستیز پیدا می‌کند  بازار ارز آن به هم می‌ریزد و اگر تغییر موضع و چرخش انجام ندهد دوباره به تورم‌های حدود ۱۰۰ درصدی می‌رسد.

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی بیان کرد: دست زدن‌های پیاپی به کاهش پول ملی و افزایش قیمت‌ها نشان‌دهنده این است که یک جای دیگر اشکال اساسی دارد.

موتور ماشین اقتصاد ایران اشکال اساسی دارد

وی گفت: موتور ماشین اقتصاد ایران اشکال اساسی دارد تا زمانی که این موتور تعمیر نشود این داستان تا آنجا ادامه پیدا خواهد کرد که جامعه واکنش نشان دهد، یعنی این‌طور نیست که فکر کنیم همیشه می‌توان قیمت بنزین را به این صورت بالا ببریم و بعدازآن متناسب با تورمی که خلق می‌شود و در چهارچوب نظریه‌ای به نام تورم انباشته یا برابری در قدرت خرید حالا بحث افزایش نرخ ارز مطرح می‌شود.

دینی ترکمانی اضافه کرد: ازیک‌طرف که افزایش قیمت فوب بنزین مطرح می‌شود مبنای آن نرخ ارز است، وقتی تورم به وجود می‌آید به این برمی‌گردد که نرخ دلار نباید ثابت بماند، وقتی نرخ دلار افزایش مطرح می‌شود بار دیگر بحث فوب منطقه مطرح می‌شود، بنابراین ما در یک دور باطل گرفتارشده‌ایم، راه رهایی از دور باطل بازی باقیمت‌ها نیست، بلکه خارج از قیمت‌ها است، یعنی خروجی سیستمی که کمک کند تورم مهار و کنترل شود.

دینی ترکمانی تصریح کرد: سیستم اقتصاد سیاسی ما از آن‌کاره درگیر تودرتویی نهادی و مراکز قدرت و تصمیم‌گیری متعدد است دچار یک مشکل اساسی به نام شکست در هماهنگ‌سازی سیاستی است و نتیجه آن این می‌شود که روی کاغذ برنامه و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله تعریف می‌کنیم، بعلاوه ستیزهایی که با دنیای بیرون داریم خروجی آن این می‌شود که در عمل همه‌چیز با مشکل مواجه است.

image_printچاپ مطلب