معاون پژوهش فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی گفت: دانشگاه علمی کاربردی در حوزه پژوهشی به سمت مراکز نوآوری تمرکز پیداکرده که تمامی خلق ایدهها در مرکز نوآوری شکل بگیرد؛ با مراکز رشد و پارک فناوری در ارتباط هستیم تا بتوانیم ایدهها در قالب شرکتهای دانشبنیان شکل بگیرد.
معاون پژوهش فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی گفت: دانشگاه علمی کاربردی در حوزه پژوهشی به سمت مراکز نوآوری تمرکز پیداکرده که تمامی خلق ایدهها در مرکز نوآوری شکل بگیرد؛ با مراکز رشد و پارک فناوری در ارتباط هستیم تا بتوانیم ایدهها در قالب شرکتهای دانشبنیان شکل بگیرد.
گفتگو خبرنگار اختر شرق با دکتر سیف معاون پژوهش فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی
-سؤال: جناب آقای دکتر سیف استقبال از نمایشگاه پژوهش و فناوری را چطور میبینید؟ آیا عملکرد دانشگاهها و مراکز پژوهشی راضیکننده هست؟
-جواب: نمایشگاه در روز اول در حوزه علمی کاربردی با حضور ۱۸ مرکز تشکیل شد و نسبت به سال گذشته علاوه بر اینکه مراکز با دستاوردهای بهتری آمدند در بحث معرفی آموزشهای علمی کاربردی نیز امسال تمرکز داشتیم تا بتوانیم حوزه رشتهها و شکل آموزشهای علمی کاربردی و تفاوتش با آموزشهای نظری را بیشتر نشان دهیم که مورد استقبال عموم هم قرار گرفت.
-سؤال: دانشگاه علمی کاربردی جزء معدود مراکز آموزشی در کشور است که هم به حوزه پژوهش و هم به حوزه کاربردی توجه دارد تا جایی که این موضوع در نام دانشگاه نیز مشخص است؛ اگر بخواهید مهمترین دستاوردهای دانشگاه علمی کاربردی را درزمینهٔ پژوهش فهرست کنیم به چه مواردی اشاره میکنید؟
-جواب: حوزه علمی کاربردی را عموماً جدای از دایره پژوهش میبینند درصورتیکه اینچنین نیست و در دانشگاه علمی و کاربردی هر محصول و هر ایده که تبدیل به خدمت و محصول میشود قطعاً نتیجه یک رویداد پژوهشی است یعنی اگر قرار است در حوزه فرهنگ و هنر، صنعت، کشاورزی و غیره یک ایده و محصول خلق شود قبل از آن اتفاقات پژوهشی افتاده که آن ایده یا محصول امروز نمود پیداکرده است.
در دانشگاه، در حوزه پژوهشی به سمت مراکز نوآوری تمرکز پیداکردهایم که تمام خلق ایدهها در مرکز نوآوری شکل بگیرد و در ارتباط با مراکز رشد و پارک فناوری هستیم که بتوانیم این ایدهها در قالب شرکتهای دانشبنیان شکل بگیرد که بهتبع با رشدی که پیدا میکنند و شرکتها به بلوغ میرسند، وارد پارک فناوری شوند و نهایتاً به تجاریسازی آموزش کمک کنیم و اینطور نباشد که به آموزش صرف بپردازیم و به هیچ محصول و خدمتی ختم نشود و در حوزههای مختلف، هتل داری، فرهنگ و هنر، کشاورزی و صنعت به سمتی برویم که حداقل در چند سال آینده پیشرفتهای بیشتری را شاهد باشیم.
خوشبختانه در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات خوبی افتاده و وارد تجاریسازی شدهاند و بسیاری از پدیدهها و رویدادهای شهری را میبینیم که بهواسطه دانشجویان و اساتید مراکز فرهنگ و هنر و خبرنگاران اتفاق میافتد و همچنین در حوزه صنعت نیز به همین شکل است و دستاوردهای کسبشده از طریق مرکز نوآوری و کار پژوهشی انجامشده که در حال حاضر محصول و خدمتشان ارائه میشود.
-سؤال: با توجه به سیاستهای نظام در گسترش پژوهشهای کاربردی به نظر شما چه قدر از ظرفیت دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاهها استفادهشده و در حال حاضر پژوهشهای دانشگاهها چه فاصلهای با حوزه عملیاتی دارد؟
-جواب: نقطه تفاوت دانشگاه علمی کاربردی که بیشتر وارد حوزه عملیاتی تجاریسازی آموزش شدهاند با دانشگاههای نظری، دقیقا در همین موضوع است که دانشگاههای کار تحقیقاتی را انجام میدهند و موفقیتهای خوبی دارند ولی فضایی که بتواند آنها را تبدیل به حوزه تجاریسازی کند فعلاً امکانپذیر نیست درصورتیکه در دانشگاه علمی کاربردی امکانپذیر است و علتش این است که مراکز ما مراکز مرتبط با همان صنعت هستند و در جوار صنعت شکل میگیرند؛ دانشجو رفتار پژوهشی و رویداد پژوهشی را در همان محیط کار بررسی میکند و به نتیجه میرسد.
-سؤال: فکر میکنید چه ظرفیتهای مغفولی برای تقویت این ارتباط وجود دارد؟
-جواب: آن چیزی که فعلاً مشهود است ارتباط بین بخشی مراکز باید بیشتر شود و از ظرفیتهای هم در دل مجموعه علمی کاربردی بیشتر استفاده شود و همچنین ارتباطش با صنایع مشابه و استفاده از آن ظرفیتها مغفول است که اگر از ظرفیتهای استفاده شود و به همافزایی برسند، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.