مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری مشهد گفت: نقشه همه پلهای عابر پیاده اعم از مکانیزه و غیرمکانیزه از اصول فنی نظاممهندسی برخوردار بوده و به تائید مهندس محاسب میرسد.
به گزارش اختر شرق و به نقل از شورا تریبون؛ بهروز کیانی اظهار کرد: در شهر مقدس مشهد ۱۳۶ عدد پل عابر پیاده وجود دارد که ۴۹ مورد آن مکانیزه است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا اغلب پلهای عابر پیاده در نقاط برخوردار و مناطق مرفه شهر وجود دارند، تصریح کرد: از تعداد ۴۹ پل مکانیزه در سطح شهر مشهد، پلهای غدیر، آقا مصطفی خمینی، بسیج ۲۹، محمدآباد، شهید عباسپور، پنجتن، فجر و نوغان، نوغان، ابوطالب، طبرسی ۵۸، مصلی ۳۸، ۱۷ شهریور و ۳ پل در حال احداث در بزرگراه بابا نظر همگی مکانیزه و در مناطق کم برخوردار میباشند.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری مشهد در مورد استحکام این پلها و اینکه چرا برخی پلها در مناطق بالا شهر دارای استحکام بالا و در مناطق دیگر شهر استحکام آنها بهگونهای است که شهروندان هنگام استفاده از این پلها واهمه دارند، افزود: احداث تمام پلهای عابر پیادهبر اساس نقشه تیپ و مصوب، توسط سازمان ترافیک و بر اساس فواصل پایهها و طول عرشه بر مبنای موقعیت مکانی اجرا و دارای هیچگونه تفاوتی در نحوه اجرا و متریال بکار برده نیست. همچنین نقشه همه پلها اعم از مکانیزه و غیرمکانیزه از اصول فنی نظاممهندسی برخوردار بوده و به تائید مهندس محاسب میرسد.
کیانی افزود: اطلاعرسانی در خصوص ارتفاع پلها از طریق سازمان ترافیک صورت میپذیرد و هرگونه سیاستگذاری جهت احداث پلهای عابر پیاده، مکانیزه یا غیره مکانیزه بودن آنها و اولویت مکان احداث با سازمان ترافیک هست. همچنین مشخصاتی که بر روی پلها در مبادی ورودی شهر و همچنین بسیاری از بزرگراهها نصب میشود توسط سازمان ترافیک درج میشود و در حوزه وظایف این سازمان نیست.
وی ادامه داد: حداکثر ارتفاع مجاز برای تمامی بارهای ترافیکی و ماشینآلات سنگین ۴/۵ متر است و بر این اساس همه پلهای عابر پیاده سطح شهر با ارتفاع حداقل ۵/۵ متر از سطح سوارهرو جهت جلوگیری از خطرات احتمالی احداث میگردند و در مکانهایی که پروژههای عمرانی در نزدیکی پلهای عابر پیاده باشد ارتفاع پل نیز بر اساس مشخصات فنی پروژه اصلاح میگردد و پیگیری در این مورد توسط شهرداری منطقه و سازمان ترافیک صورت گرفته و در صورت نیاز به این سازمان جهت اصلاح و یا تغییرات ابلاغ میشود.
کیانی تصریح کرد: ضمناً با توجه به تغییرات صورت گرفته در آییننامههای نظاممهندسی و مسکن و شهرسازی طراحی پلها در چند سال اخیر تغییرات چشمگیری داشته که بهصورت واحد در تمام نقاط شهر اعمال میگردد.
وی در مورد هزینه نصب هر پل عابر پیاده و همچنین درآمد تبلیغاتی این پلها اظهار کرد: هزینه هر دو دستگاه آسانسور که بر روی پلها نصب میگردد ۸۰۰ میلیون تومان و هزینه ساخت هر متر طول از پل اعم از مکانیزه و غیرمکانیزه، حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان میباشد. درآمدزایی از این پلها و نحوه بهکارگیری پلها جهت تبلیغات نیز از طریق مناقصه بوده و میزان درآمد نیز در اختیار پیمانکار مربوطه است.
کیانی ادامه داد: نحوه واگذاری تبلیغات بدنه پلهای عابر پیاده به دو صورت انجام میشود اول اینکه پلهای مشارکتی که پیمانکاران در قبال ساخت و یا تجهیز پلها برای مدت معین از تبلیغات بر روی بدنه پلها بهرهبرداری مینمایند و دوم اینکه تبلیغات بدنه پلهای موجود نیز از طریق مزایده عمومی به شرکتهای تبلیغاتی متقاضی واگذار میگردد.
وی در مورد اینکه در حال حاضر چه تعداد پل عابر پیاده در شهر مشهد در حال ساخت است نیز گفت: پل عابر پیاده سلسله الذهب قبل از عوارضی مشهد باغچه در آزادراه شهید شوشتری، پل عابر پیاده مقابل بابا نظر ۷۲ و تعویض عرشه پل انتهای سجاد تقاطع آزادی در حال حاضر در مرحله ساخت میباشند.