مرز دوغارون در ماههای اخیر فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت؛ آتش سوزی در مرز اسلام قلعه در بهمن ۱۳۹۹ شرایط سختی را برای دوغارون به وجود آورد و پذیرش کامیون نیز تا ماه پیش تقریبا با سختی و کندی صورت میگرفت اما اکنون ظاهرا مرز تا حدی به ثبات رسیده است.
به گزارش اختر شرق؛ ابراهیم عطایی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی حملونقل بینالمللی خراسان رضوی در این باره گفت: هم اکنون وضعیت مرز دوغارون از نظر پذیرش و عبور و مرور کامیونها مطلوب است.
عطایی البته به این نکته هم اشاره میکند که آمار صادرات و واردات و ترانزیت به طور چشمگیری کاهش یافته است و شاید یکی از دلایلعدم توقفهای طولانی مدت کامیونها در مرز، همین کاهش تعداد کامیونهایی باشد که به سمت دوغارون تردد دارند.
وی ادامه داد: وقتی بارها از نقاط مختلف یکباره به سمت ایران و به ویژه مرز دوغارون سرازیر میشود و همزمان، با برخی اتفاقات، نابسامانی در وضعیت مرز ایجاد میشود، بارها پس از مدتی و در دفعات بعد، تغییر مسیر میدهند. از طرفی، با پایان یافتن ماه رمضان، حضور تجار پاکستانی و افغانستانی و خریدهای آنها کاهش یافته است.
این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی حملونقل بینالمللی خراسان رضوی مطرح کرد: هم اکنون وضعیت تردد کامیونها در مرز به گونهای است که ترانزیت مستقیم به روز بوده و در این حوزه شاهد خواب کامیون نیستیم. این وضعیت درباره کالاهای سوختی هم صدق میکند و تنها برای کالاهای تخلیه- بارگیری دو سه روز خواب و توقف کامیون اتفاق میافتد.
وی درباره آخرین وضعیت پرداخت خسارتهای ناشی از آتش سوزی اسلام قلعه از سوی شرکتهای بیمه، تصریح کرد: بیمه بدنه کامیونها یا از سوی شرکتهای بیمه پرداخت شده یا برای پرداخت آن در آینده، توافق شده است؛ اما در بحث خسارتهای کالایی هنوز مشکلاتی داریم؛ در خصوص کامیونهایی که بارشان بیمه بوده است، هنوز همکاری از طرف افغانستان صورت نگرفته است. این موضوع هم درباره بارهای ترانزیتی که مسئولیتش با شرکتهای ایرانی است و هم درباره کالاهای متعلق به شرکتهای ایرانی صدق میکند و در این زمینه همچنان بلاتکلیفی را شاهدیم.
عطایی درباره مشکل مربوط به صدور پروانه ورود موقت کامیونهای افغانستانی از سوی شرکتهای ایرانی نیز میگوید: این مشکل مربوط به مجوزهایی است که در آتش سوزی از بین رفته و گمرک تقاضای تسویه تعهدات و بازگشت کامیون را دارد. در این زمینه هنوز دچار مشکل هستیم و ۱۰ روز به ۱۰ روز زمان میگیریم تا مستنداتی از سوی افغانستان به دستمان برسد و به گمرک ارائه دهیم؛ اما متاسفانه وزارت امور خارجه، افغانستان و سازمانهای مرتبط تاکنون در این زمینه همکاری نکردهاند.
وی با بیان اینکه تنها مشکلی که با گمرک داریم، قطعی هر از چندگاه سیستم است، تصریح کرد: وضعیت در مرز نرمال شده بود و گمرک عملکرد خوبی داشت که حادثه آتش سوزی اسلام قلعه اتفاق افتاد و پس از آن هم کامیونداران افغانستانی برای خسارتهایشان اعتصاب کردند و همین امر موجب توقف کامیونها در مرز دوغارون شده بود؛ اما هم اکنون وضعیت به حالت عادی بازگشته است.
عطایی گفت: از زمانی که امور اداری مرز افغانستان به گمرک هرات منتقل شده، شلوغی مرز اسلام قلعه کمتر شده است. در حال حاضر تعداد بارهای کانتینری کاهش یافته اما بارهای مربوط به سوخت و مشتقاتش افزایش یافته است. در عید فطر مثل هر سال با توجه به تعطیلات، ازدحام کامیونها در مرز را شاهد بودیم و مدت خواب و توقف به هشت تا ۹ روز رسید؛ اما در هفته دوم خرداد ماه تقریبا روال عادی شد.
این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی حملونقل بینالمللی خراسان رضوی درباره وضعیت بهسازی نقطه صفر مرزی پس از حادثه اسلام قلعه، اظهار کرد: هموارسازی نقطه صفر هم اکنون رو به اتمام است؛ البته آسفالت آن نقطه هنوز به طور کامل انجام نشده اما انبارهایی که در مسیر بود، مسطح شده و طبق شنیدههای ما قرار است آن مسیر چهار بانده شود.