مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: یافته‌های پژوهشی بایستی اساس و مبنای تصمیم گیری در حوزه تعلیم و تربیت باشند
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: یافته‌های پژوهشی بایستی اساس و مبنای تصمیم گیری در حوزه تعلیم و تربیت باشند

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یافته‌های پژوهشی بایستی اساس و مبنای تصمیم گیری در حوزه تعلیم و تربیت باشند.

به گزارش اختر شرق؛ قاسمعلی خدابنده در مراسم تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر با بیان اینکه امسال باتوجه به شرایط کرونایی موجود مراسمات هفته پژوهش و فناوری به صورت مجازی برگزار می‌شود اظهار داشت: تحقق شعار «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده، دانش آموز پرسشگر»، جزو برنامه ریزی‌های مدنظر دستگاه تعلیم و تربیت است و دستیابی به این مهم، به ویژه در استان خراسان رضوی با آمار بالای تعداد دانش آموزان و همکاران فرهنگی نیازمند توجه بیشتری نسبت به برنامه ریزی‌های دقیق در حوزه پژوهش می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه یافته‌های پژوهشی بایستی اساس و مبنای تصمیم گیری در حوزه تعلیم و تربیت باشند گفت: بسیاری از معلمان فعالیت های‌پژوهی را در کلاس‌های درس خود به اجرا در می‌آورند لیکن‌عدم وجود انگیزه آنان در ارائه فعالیت‌های پژوهشی، چالشی است که بایستی برای رفع آن تدبیری اندیشیده شود.

خدابنده با تاکید بر تقویت روحیه مسئولیت اجتماعی معلمان به منظور به اشتراک گذاشتن دستاوردها و یافته‌های خود گفت: جشنواره‌هایی چون «معلم پژوهنده» فرصتی برای انتقال تجارب همکاران به منظور توانمندسازی معلمان در مواجه با چالش‌های پیش رو دانش آموزان و کلاس‌های درسی فراهم می‌نمایند، که در نتیجه می‌تواند به ارتقا کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت منجر شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به نقش الگویی معلمان در کلاس‌های درس گفت: توجه معلمین به امر پژوهش می‌تواند زمینه ساز پرورش دانش آموزانی پژوهشگر، خلاق و پرسشگر باشد، تا در صورت مواجه با مشکلات ابتدا آن را شناسایی کنند، راه حل‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند و با کسب مهارت حل مسئله که همراه با پژوهش، تحقیق و بررسی است آن چالش را مرتفع سازد.

این مقام مسئول در پایان ضمن تقدیر از عملکرد پژوهش سراهای دانش اموزی استان تصریح کرد: فعالیت‌های پژوهشی خوبی با حضور معلمان و دانش آموزان در پژوهش سراهای دانش آموزی استان انجام شده است و بسیاری از دانش آموزان برگزیده استان در جشنواره‌های جابربن حیان، نوجوان خوارزمی و جوان خوارزمی، فعالیت‌های خود را در پژوهش سراهای دانش آموزی دنبال می‌نمایند.

در ابتدای جلسه محمد ملاکی رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش استان ضمن تقدیر از فعالیت‌های پژوهشی معلمان سراسر استان، به کسب دو رتبه برتر کشوری توسط معلمان استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: آقای وحید راغب مدیر پژوهش سرای دانش آموزی رازی ناحیه هفت مشهد مقدس موفق به کسب رتبه اول کشوری مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی کشور شدند، همچنین خانم مریم محمدی از ناحیه دو مشهد مقدس، رتبه دوم کشوری در جشنواره معلم پژوهنده را کسب نمودند.

وی با اشاره به مشارکت یک هزار و ۵۴۰ اثر از سراسر استان در بیست و سومین دوره جشنواره معلم پژوهنده گفت: پس از انجام مراحل بررسی و داوری آثار ۱۵ اثر منتخب استان انتخاب شدند و شش اثر برتر نیز به مرحله کشوری راه یافتند.

ملاکی با بیان اینکه ۸۳ درصد آثار از مقطع ابتدایی، ۱۵ درصد از مقاطع متوسطه اول و دوم و دو درصد آثار مربوط به سایر همکاران بوده است گفت: ۸۷ درصد آثار دریافت شده در بیست و سومین دوره جشنواره معلم پژوهنده مربوط خانم‌ها و ۱۳ درصد مربوط با آقایان بوده است.

وی با اشاره به برگزاری دو هزار ۳۹۶ نفر ساعت نشست استانی توسط گروه تحقیق و پژوهش در سال گذشته گفت: ۲۲۰ پایان نامه تحصیلات تکمیلی را دریافت نموده‌ایم و ۴۰ مورد را تاکنون خلاصه‌سازی کرده ایم.

رئیس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به بند ششم از فصل ششم راهبردهای کلان سند تحول بنیادین مبنی بر «گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری، نظریه‌پردازی و مستندسازی تجربیات علمی تربیتی بومی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی» با محوریت برنامه هفتم توسعه و گام دوم انقلاب اظهار کرد: ما به دنبال نهادینه کردن مفاهیمی چون معلم پژوهنده، دانش آموز پرسشگر، مربی خلاق، معاون نوآور، تکنولوژی بومی ساز، پیشکسوت ایده‌پرداز و اولیا مشارکت‌پذیر در سطح مدارس هستیم.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از آقای واحید راغب (رتبه اول کشوری مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی)، خانم مریم محمدی (رتبه دوم کشوری در جشنواره معلم پژوهنده)، آقای مهدی مدنی فرد (پژوهشگر برتر استان)، خانم الهه حسین‌پور یزدانی (مولف پایان نامه برتر استان) به نمایندگی از تمامی برگزیدگان استانی و کشوری تقدیر به عمل آمد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 39